• acinna

Juni/Juli mammor...

Här varierar det om det blir lagad mat till lunch eller till kvällsmat, beroende på hur sambon jobbar. Han kör buss, så det skiljer en del i hans tider, så gott som aldrig två dagar med samma tider...

• acinna

Vi kommer att vara ungefär 30 vid dopet, och har en ganska liten kyrka. Fick veta idag att de planerat in 3 dop till samma tid!!! Förstår inte hur det ska gå till, eller att alla ska få plats... Ett dop till samtidigt känns okej, men inte tre... Men det är inget att göra åt.
    Är snart klar med våra inbjudningskort i alla fall. Mycket klippa och klistra blir det, men det är det värt!!! 

• acinna

Vi kommer vaccinera Ella, men jag funderar starkt på att se till att sambon är med. Jag gillar inte sprutor och nålar, och tyckte det var jobbigt när de tog blodproverna på BB. Ella var visserligen nöjd och glad, trots sticket i handen, men ändå... Någon nytta ska man ju ha av att ha en undersköterska (eller underskötare kanske det ska vara) hemma, trots att han inte jobbar som det längre!

• acinna

Tvättar också alla kläder samtidigt. Kan inte tvätta halva maskiner varje gång...

Vi skickade också ut inbjudningarna ungefär en månad innan, och satte svarsdatum ungefär 10 dagar innan dopet. 

• acinna

Larsson: Känner igen mig med ekonomin... Vi vet vad jag får ut, och det är knappt hälften av min lön, och sambon fick nu avdrag för sin föräldraledighet i samband med förlossningen, och då försvann halva hans lön också... Så vi har räkningar för mer än vad vi fick ut denna månaden... Men det får lösa sig, tyvärr så kommer en del utgifter i samband med dopet här också nästa månad (men denna lönen). Det bara måste gå!!!

Hur går ni andra för att det ska gå ihop? Och helst att det ska bli pengar över varje månad... 

• acinna

Vi har köpt en hel del barnkläder i Ullared. Man kan visserligen ha otur och komma dit en dag det är mer utplockat än andra dagar. Vi har aldrig varit besvikna när vi åkt därifrån, men så har vi inte handlat barnkläder så ofta där... Tänkte mer på kläder och saker till oss (åker dit 2 eller 3 gånger per år).

• acinna

Idag var första föräldragruppen, och så ska vi gå till tygaffären och titta.
    Imorgon ska vi åka och handla kläder till dopet, köpa ny bilbarnstol och träffa prästen inför dopet (och jag ska åka och spela med musikkåren på kvällen)
    Onsdag händer inget...
    Torsdag ska jag förhoppningsvis röntga mina höfter, och vårt troll ska röntga om sitt huvud. Förhoppningsvis så hinner vi till öppna förskolan också...
    Fredag har vi inget inbokat, liksom till helgen.

Varför klumpar allt ihop sig samma vecka? 

• acinna

Just nu har jag i bästa fall 3,5 timmars egentid, och det är när jag åker till musikkåren för att spela. Oftast är Ella och sambon med, men ibland så stannar de hemma. Sambon spelar nämligen också där. Lättare när amningen är över för då kan troligtvis farmor ta hand om henne så vi får spela båda två!

• acinna

Ella ville inte sova i egen säng, utan låg mellan oss i vår säng. Men inget ont som inte har något gott med sig! För efter att ha legat inne på barnakuten på sjukhuset i tre nätter och hon då blev mer eller mindre tvungen att sova i egen säng, så gör hon det hemma också! På dagarna sover hon i vagnen eller i en mjuklift på golvet eller i liften som jag ställer i sambons säng. Fördelen med liften är att jag kan bära med mig henne om jag förflyttar mig i huset när hon sover utan att behöva väcka henne.

mallanis: Vi lägger Ella i sin säng och lämnar henne där. Piper hon eller spottar ut nappen så går vi så klart dit, men oftast ligger hon och pratar med sig själv en stund och sedan somnar. Vi fick lära oss på sjukhuset att lägga en rullad filt i en hästsko runt henne. Inte helt intill henne så att hon blir jättevarm, men så att hon känner sig omboad.

• acinna

Ella får mat någon gång mellan 19 och 20, gosar med mig eller sin pappa och småsover fram till ungefär 22, då det blir mat igen. Sedan blir det blöjbyte och pyjamas, och vi lägger henne i egen säng. Oftast somnar hon där på under 10 minuter! Hon vaknar igen för mat någon gång mellan 4 och 6 på morgonen, och får då mat och nya blöja. De flesta gånger somnar hon om på ungefär en halvtimme, och vi kan sova till 8.

• acinna

När jag pumpar så får jag ut sådär 150 ml, och när jag ger bröstmjölk eller ersättning på flaska så får hon 120 ml eftersom hon rimligen inte kan få i sig mer vid amningen. Hon är nöjd innan de 120 är slut. 

• acinna

Oj, Ella får ersättningen en eller två gånger om dagen (ammar resten, så ni inte tror att hon inte får mer mat än så) och hon får 120 ml, men äter sällan upp det. Vet att jag kan pumpa ut ca 150 ml med bröstpumpen och hon äter på ungefär 10 minuter. Får hon äta mer ersättning eller amma längre än 10 minuter så kräker hon en massa sedan.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...