Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

Stadsråtta vs bonnläpp!

bonnläpp. Känner inte ens att jag behöver mottivera!

nepp... kan inte stava... sorry!
  • varfördåför
    miss nöjd skrev 2011-07-18 11:01:13 följande:
    nja. Jag tror stadsmänniskor. Stadsmänniskor har lättare att ändra sitt liv, de är inte lika inrotade vid ett visst hus eller by. Samt att stadsmänniskor är mer utbildade och kan lära sig leva efter den nya krisen och tänka om och hitta nya sätt.... Jag är Stockholmare men har bott 1 år i Mora samt 1 år i Järpen. Folk är ganska fast i det som alltid varit där i byarna. Så att ändra livet efter situationer är inte så lätt så för en Morabo tex som aldrig varit längre bort från hemmet än 10 mil...
    fast det är väl samma sak? hur skulle en stockholmare klara sig om alla var tvugna at leva tex under krigsförutsättningar? då tror jag de klarar sig bättre i mora?!
  • varfördåför
    miss nöjd skrev 2011-07-18 12:01:14 följande:
    Det jag menar är att som storstadsbo kanske man tidigare skulle våga/ veta att det var smartast att dra från landet eller börja leva på ett annat sätt. Som stadsbo klarar du förändringar bättre och kan lättare flytta och faktiskt tycka att livet är ok i Spanien också. Folket i Mora och Järpen verkade så insnöade när deras släkt bott där i generationer och många hade aldrig rest. Jag kan ju säga för egen del att jag skulle ta första bästa flyg med min familj om jag visste att det närmade sig krig här- Min kompis som har en gård på landet skulle inte vilja det och inte direkt kunna lämna alla djur och allt. 
    det stadsborna skulle kunna måsta göra som förändring i sitt liv är ju att bli landsortsbor och förlora en massas "bekvämligheter"?! det bör ju vara lättare då att anpassa sig uppåt i samhället och bli stadsbo om det skulle krävas :-P
  • varfördåför
    maximum skrev 2011-07-19 08:16:35 följande:
       Ursäkta stavningen på myGGstift. Kan inte rå över det, har bara gymnasial utbildning och småbarn
    oj gymnasial :-O högutbildad OCH bor centralt.. du röstade på stadsråtta va?
  • varfördåför
    Lincon skrev 2011-07-20 14:43:49 följande:
    Svårt... bara för att man är "bonnläpp" innebär det inte att man är outbildad, eller kan föra sig i sociala sammanhang. Likaså behöver man inte vara rädd för koskit under naglarna eller inte veta hur man tvättar sig utan tillgång till dusch bara för att man är "stadsråtta". Kan därför inte rösta på något av alternativen.
    oj hur får man koskit under naglarna? det har jag nog aldrig lyckats med tror jag :-S är jag stadsråtta då?
  • varfördåför
    Hillbillie skrev 2011-07-20 19:48:09 följande:
    Behöver man fråga, är man stadsråtta, ja!
    ja det är klart går jag över till grannen (två km) och stoppar händerna i koskit så hamnar det nog under naglarna, men varför gör man så? :-P
  • varfördåför
    Hillbillie skrev 2011-07-21 09:18:22 följande:
    Meh...du har väl sett "fransk manikyr"? De fina stadsdamerna som har vita kanter under naglarna. Vi har såklart anammat trenden även här i hillbilly-land, fast anpassat den mer till våra förhållanden s a s. Så kom inte och säg att vi inte hänger med i modet!
    haha. ok, dte är så det är jag kör på praktiskt nerbitna naglar
  • varfördåför
    QueenObscene skrev 2011-07-24 16:24:01 följande:
    Bäst och bäst...
    Jag förstår att detta inte är en seriös tråd utan mer "glimten i ögat", men jag älskar att bo i stan för att det är nära till allt, det är en skön miljö där man aldrig känner sig ensam och man behöver aldrig ta bilen.

Men samtidigt så tycker jag ju om att vara på landet och skulle hellre bo i ett hus med en stor trädgård där barnen kunde få gräsfläckar på knäna & få smutsa ner sig ordentligt och inte skrapa sig på asfalt... Och så vill jag ha några får. :)

//Kluven
    jag är uppvuxen i stan bland alla människor ochtyckte tat dte avr helt ok, men nu då jag åker till stan så är jag mäst rädd för att någon skall stäla min väska eller så :-P det är så skönt att komma hem till byn och känna sig trygg
Svar på tråden Stadsråtta vs bonnläpp!