Inlägg från: Smulan1973 |Visa alla inlägg
  • Smulan1973

Namnbyte 2 åring

Vår dotter var 4 år när vi hämtade henne. Vi hade då ännu ej kommit överens om vad vi ville att hon skulle heta och kallade henne därför de första veckorna för hennes ursprungsnamn. När vi sedan hade enats om ett svenskt namn så lekte vi in namnet. Efter en halv dag ville hon sen inte bli kallad något annat än sitt svenska namn. Ursprungsnamnet har hon dock kvar som andranamn.

• Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-18 12:59:18 följande:
    ni kan inte mena allvar??
    Och med det menar du?
  • Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-26 21:51:51 följande:
    jag menar att fråga om detta var allvarligt eller ett skämt? Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk byter väl namn på en 4 åring ?!
    Jo, och jag lovar att vi är vid våra sinnens fulla bruk. Det finns barn i alla åldrar som byter namn. Barn som även är betydligt äldre än 4 år, och det lovar jag också.

Så nu har du lärt dig något nytt. Man lär så länge man lever.
  • Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-26 22:02:52 följande:
    Ja BARN som väljer att byta namn men inte människor som tar emot ett så stort barn som 4 år och vill hitta på ett nytt namn Barnet har ju ett namn!!
    Ja, och barnet har fortfarande kvar sitt namn som hon hade när hon kom.  Hade hon absolut inte velat byta så hade hon inte, men som jag skrev tidigare så ville hon inte blir kallad annat än sitt svenska namn.

Sen är det ju faktiskt vårat beslut och inte ditt. Men alla har ju såklart rätt till en åsikt.
  • Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-27 21:50:52 följande:
    fast jag tycker att man kränker dem om man byter deras namn, det namn som deras biologiska förldrar gett dem vid födseln, rcker det inte med att de ofta berövas sitt språk och sin kultur?? Vill man då som adoptivföräldrar namnge barnet får man väl välja ett barn som är helt nyfött?!

Men nu är det ju så att många barn är hittebarn och deras biologiska föräldrar har inte valt deras namn. Och sen väljer man inte barn. Man får det barn man får, precis som när man föder ett barn kan man inte själv välja. Och vi har ju såklart fått det bästa barnet.
Svar på tråden Namnbyte 2 åring