Inlägg från: Namaste72 |Visa alla inlägg
  • Namaste72

Namnbyte 2 åring

Börja med att tilltala barnet med det första namnet några veckor. Sen introducerar ni det namn ni valt, tillsammans med första namnet under några månader eller veckor. (Släktingar osv kan använda det nya namnet hela tiden så de inte blir onödigt förvirrade) Därefter kan ni börja bara säga det namn ni valt, när ni märker att barnet svarar mot bägge.

Byta namn är alltid svårt. Det viktiga är att hela tiden ha förstanamnet med i livsboken och förklara att man gett barnet ett till vacker namn.

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    Nöjder skrev 2011-07-18 12:19:28 följande:
    Vi har blivit rekommenderade att behålla barnets ursprungliga namn, om det är möjligt, eftersom det är en del av idientiteten.
    Lite nyfiken, vem rekommenderade det? Familjerätten, vuxna adopterade, anknytningsexperter eller vem? 

Grattis till tillökningen!
  • Namaste72
    Nöjder skrev 2011-07-23 01:20:42 följande:
    Hanya72: Det var Rysslandsdelen på AC. Dels i ett mejl-svar jag fick, men jag tror också det står så på hemsidan under Ryssland någonstans.
    Oki! Tack för svar Jag antar att det beror lite på ålder på barnen och namnets karaktär. En flicka vi såg i Indien hette tex Rumpa, det är ju inte så kul kanske att heta här kanske.
  • Namaste72
    Insatt skrev 2011-07-23 11:16:51 följande:
    Jesus kristus, det är ju en människa och inte en hundvalp ni "skaffat"! Inte byter man väl namn på ett så stort barn såvida det VERKLIGEN inte funkar i Sverige.
    Lägg av.
  • Namaste72

Som alltid förvånas jag över att det kommer in folk i adoptionstrådarna som uppenbarligen inte vet ett skvatt om adoption.
    Det är som om jag skulle gå in i förlossningtrådar och ge rådet till blivande föderskor att om de tycker det verkar smärtsamt att föda vaginalt så kan de ju pröva att trycka ut ungen genom skithålet...? Obestämd

Svar på tråden Namnbyte 2 åring