Namnbyte 2 åring
Selma1966 skrev 2011-08-05 11:43:03 följande:
Vår son var 2,5 år när han kom, men hade inget tal än, pga dålig stimulans på barnhemmet, den diagnos han är född med, och att de gavs puread barnmat högt upp i åldern så han hade inte övat mun/tung-rörelser alls. Han lystrade inte på sitt smeknamn och absolut inte sitt givna namn (i Ryssland används smeknamnet istället för det de döpts till). Vi sparade givetvis hans namn och jag använder fortfarande hans smeknamn ibland - men han lystrar fortfarandet inte till det. Så han har fått namn från sin morfarsfar och farfarsfar för att helt enkelt invigas i familjen där han nu hör hemma och där vi alla älskar honom. Men han har även sitt gamla namn kvar och kan själv välja att kallas för det när han blir äldre. Det namnet fick han antingen av personal på BB eller barnhemmet - de mindes själva inte... så det kändes inte som ett kärleksfullt givet namn. Tittar man på den ryska hemsidan där de lägger upp alla barn för adoption i hela landet (inom landet) så ser man att de ofta väljer bland ett fåtal namn så det var inte så stor variation på barnhemmet. Hade han fått det av sina föräldrar hade jag varit mycket mer benägen att behålla det som tilltalsnamn! Men han har fortfarande ett eget val eftersom han har kvar sitt ursprungsnamn.Har för mig att jag läst det här på FL eller någonannanstans att man numera måste behålla åtminstonde ett av barnets ursprungsnamn, stämmer det?
Var någon här tidigare som frågade, en glad tror jag, varför man som adopterad skulle vilja byta tillbaka till sitt ursprungsnamn - Jag har inte gjort det, men funderat på det, jag skulle skulle ju vara för att hedra min biologiska mor som gav mig ett så vackert namn "spomen" betyder hågkomst , att hon inte skulle glömma mig...
Mina syskon säger ju givetvis mitt riktiga namn, men det kanske egentligen räcker så.. det tål att fundera på ett tag till..