Inlägg från: Maisie |Visa alla inlägg
  • Maisie

Namnbyte 2 åring

Selma1966 skrev 2011-08-05 14:19:36 följande:
    Jag tror inte man "måste" behålla ett av barnets ursprungsnamn, men det brukar rekommenderas på alla kurser man går och böcker som skrivits sista åren, just för att inte ta bort barnets enda band till ursprungslandet och ev familjen (om det var dem som gav det). 

Det är faktiskt så att man måste behålla en del av namnet och det är inte riktat mot adoptioner utan det gäller alla. När man byter namn så måste man behålla ett av namnet och man får bara ändra namn en gång. Vill man byta fler gånger eller ta bort alla namn så får man vända sig till patent och registreringsverket och det misstänker jag kostar pengar och kanske inte går igenom.
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/namnandring.4.76a43be412206334b89800020677.html

Nu behöll vi vår dotters (9 månader vid adoptionen) förnamn med glädje och inte av tvång men vi har gett henne ett nytt tilltalsnamn. Hon har inte kallats för sitt namn i Kina och vi kan inte uttala det korrekt (vi kan än mindre uttala hennes smeknamn) så det blir liksom ett nytt namn i allafall. 
  • Maisie

Jag tycker nog att man kan säga att man måste behålla ett av namnen. Vad jag läst så krävs det att det är förenligt med barnets barnets bästa att ta bort namnet och det kan nog vara väldigt svårt att få igenom. Att man måste gå igenom prv gör att det blir en mycket mer aktiv handling och det sker nog ytterst sällan (jag vet inga fall) och det går sedan upp i en domstol så det är nog ett väldigt högt byråkratiskt hinder. Ett undantag ändrar inte huvudregeln.

Det är fortfarande helt teoretiskt för mig och alla de jag känner som har adopterat att radera barnets ursprungsnamn. Ingen av oss skulle ens tänka tanken att göra det. 

• Maisie
    Loriyana skrev 2011-08-06 08:12:34 följande:
    Jag tycker det är elakt att byta namn. Barnet går redan igenom en enorm omställning, bytt land, bytt miljö, bytt språk...ja typ allt! Och så vill man ta bort dess namn också! Jag anser att det INTE är i barnets bästa intresse.

Jag har två vänner som är adopterade och som fick sina namn bytta. De har båda bytt tillbaks igen vid vuxen ålder.  
    Ja det är en stor omställning men problemet var att vår dotter inte lystrade till sitt namn när vi försökte använda det. Hon lystrade inte heller när vi använde hennes smeknamn. Det handlade inte om att hon hade "stängt av" för vi hade fin ögonkontakt och hon jollrade, vi härmade jollret och hon svarade. Det var helt enkelt så att vi kunde inte uttala det så att hon kände igen det. När guiden använde hennes namn reagerade hon på det. Vi klarar helt enkelt inte av att skapa rätt ljud. Även om vi hade valt att behålla tilltalsnamnet hade det ändå blivit ett helt nytt namn för henne.
Svar på tråden Namnbyte 2 åring