Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

Namnbyte 2 åring

Jag tycker det är elakt att byta namn. Barnet går redan igenom en enorm omställning, bytt land, bytt miljö, bytt språk...ja typ allt! Och så vill man ta bort dess namn också! Jag anser att det INTE är i barnets bästa intresse.

Jag har två vänner som är adopterade och som fick sina namn bytta. De har båda bytt tillbaks igen vid vuxen ålder.  

• Loriyana
    Maisie skrev 2011-08-06 10:46:24 följande:
    Ja det är en stor omställning men problemet var att vår dotter inte lystrade till sitt namn när vi försökte använda det. Hon lystrade inte heller när vi använde hennes smeknamn. Det handlade inte om att hon hade "stängt av" för vi hade fin ögonkontakt och hon jollrade, vi härmade jollret och hon svarade. Det var helt enkelt så att vi kunde inte uttala det så att hon kände igen det. När guiden använde hennes namn reagerade hon på det. Vi klarar helt enkelt inte av att skapa rätt ljud. Även om vi hade valt att behålla tilltalsnamnet hade det ändå blivit ett helt nytt namn för henne.

Ja men nu har TS's adoptivbarn ett namn som faktiskt är gångbart i Sverige! Det handlar alltså INTE om att de inte kan uttala namnet.
Svar på tråden Namnbyte 2 åring