Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

Namnbyte 2 åring

Jag skulle inte byta ett namn som funkar i Sverige och som kan uttalas av en svensk. Ja, det kanske inte är inne men under min skoltid fanns en Gunnar, en Ingela, en Ingrid och en Justus som inte var innenamn och mig veterligen så blev ingen av dem retade för sitt namn. Ingen av dem var dock adopterade. Jag blev gravt mobbad men aldrig för mitt namn som inte var speciellt vanligt men ändå inte helt okänt i min generation men jag är heller inte adopterad.

Jag känner bara en adopterad som heter sitt namn från hemlandet som tilltalsnamn men de flesta har ett eller alla namn de hade som andranamn. Alla jag känner som är adopterade är dock adopterade för länge sedan så de var bäbisar när de kom, alla utom en. Hon fick ett annat namn som tilltalsnamn men har kvar sitt namn från hemlandet. Hon är väl lite kluven till att hennes föräldrar valde ett annat namn eftersom hennes är lätt att uttala men inte något som en svensk heter. Å ena sidan så utmärker hon sig mindre men hon tycker inte att namnet hon fick är så fint men hon är ju van att kallas det och folk som känt henne som barndomen skulle antagligen tycka det var konstigt om hon bytte.

Svar på tråden Namnbyte 2 åring