Inlägg från: Koppkaka |Visa alla inlägg
  • Koppkaka

Sushilax ? Vilken?

Köper du färsk lax du ska använda till sushi ska den frysas ett par dygn för att ta kål på eventuella bakterier.

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • Koppkaka

Alla stora krogar vet att man fryser fisken tillräckligt länge för att eventuella bakterier och parasiter ska hinna dö. 4-6 timmar räcker inte. Hur kan du ge tips om saker som kan göra folk sjuka?

• Koppkaka
    La Lola skrev 2011-07-27 17:59:28 följande:
    Det är ingen idé att argumentera emot trollkarl......
    Jag vet, jag har varit i luven på honom många gånger. Vissa tips är bra, absolut. Men många är verkligen raka motsatsen.
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 18:24:13 följande:
    @ la Lola och mium

Till skillnad från er har jag jobbat i branschen 2 gdm ;)
    Och hur kan du tro dig veta så säkert att varken jag eller La Lola har jobbat/jobbar inom branschen?
  • Koppkaka
    k girl skrev 2011-07-27 19:27:14 följande:
    Uppenbarligen kan man vara en idiot som riskerar folks hälsa trots att man jobbar inom branschen.
    Jag menar det. Rekommendationerna har INTE varit det dom är om det inte låg något i det. 4-6 timmar är ren och skär idioti.
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 20:54:55 följande:
    @ mium

Ja i chips e livsfarligt jue
    Hade ni jobbat i branschen, o då INTE som bambatant så hade ni vetat.

@ konuchiwa

*suck*

@ welma

Livs/arbetslivserfarenhet.
    Dubbla stjärnor GDM
    Varför då? Du vet det ju uppenbarligen inte?
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:19:10 följande:
    @ grätchen

Vi fick vår andra under min tid.
    Ja, restaurangen fick den säkert pga dig. Helt övertygad om det.
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:14:09 följande:
    Hade ni tänkt lite längre än näsan är lång så är fisk fryst innan ni får den därav att man kan sänka tiden.
    För övrigt så är det inte alls säkert att fisken varit fryst innan. Köper du färsk fisk från exempelvis en fiskhandlare så är det inget som säger att den varit det.
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:35:46 följande:
    @ koni

Nä o dom penslar inte ögon o gälar med saltvatten för att få fisken fräsch heller.. *dooh*
    Men alltså.. Kan du komma med ordentliga källor till dina "faktan"? Som någon sa tidigare, så är du den enda i princip jag någonsin hört talas om som menar att en sån kort frystid räcker för att ta kol på eventuella bakterier och parasiter i exempelvis fisk. Det tar jag som ett ganska stort tecken på att du har fel, särskilt när du inte ens kan komma med grundläggande, ordentligt bevisade faktan till ditt påstående.
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 22:02:41 följande:
    Ja att smyga runt frågan som katten kring het gröt e ju bra flickor..
    Återigen, man penslar ju inte ögon o gälar med saltvatten för att dom ska se färska ut. Nä då *dooh*
    Vem är det som smyger runt frågan? Har du konkreta bevis på att det du mumlar om stämmer? Och varför detta tjat om att pensla ögon och gälar med saltvatten, frågan handlar inte om det?
  • Koppkaka

Just det faktum att det aldrig går att få konkreta källhänvisningar från trollkarl, får mig att tvivla på att han öht besitter de kunskaper och erfarenheter han så gärna skryter om.

• Koppkaka
    Mariohn skrev 2011-07-27 22:10:23 följande:
    Jag börjar misstänka att det är han som är den arga kocken. Fast förhoppningsvis är det inte så då den arga kocken är det mest pinsamma i svensk tv någonsin. 
    Menar du han Alexander Nilsson? Nä, det tror jag inte. Han skrev "bamba" förut, och mig veterligen säger man det i t ex Göteborg. Och Alexander Nilsson är så mycket 08:a det går att bli :-P
  • Koppkaka

Var det NÅGON som sa något om att Alex inte jobbat på stora krogar? Det var dig vi sa det om.

• Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 22:27:39 följande:
    Sarkasm är er främmande?
    Du, det där var knappast sarkasm :P
  • Koppkaka
    Tinko skrev 2011-07-28 21:22:41 följande:
    Och alltid när folk ber dig bevisa något så vill du "surfar du med mobilen och lovar att komma med ett svar då du sitter vid en dator". Men du verkar aldrig få tillgång till en dator för du kommer aldrig med något bevis.

Förresten så var jag och köpte sushi idag. Passade på att fråga hur länge man ska frysa fisken och sushikocken (som f.ö är japan och har jobbat som sushikock i massvis av år) sa som minst 24 timmar, oftast mer.
    Ja jag har aldrig fått någon vettig förklaring från trollkarl, oftast bara en massa bull som inte kan styrkas.
Svar på tråden Sushilax ? Vilken?