Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!
Jag, en butiksarbetare, står i spelhörnan. En liten flicka kommer fram och sträcker fram en skrapad trisslott.
- En ny lott tack! ler hon stolt.
- Nej tyvärr, man måste vara 18 år för att lösa in lotter, svarar jag vänligt.
En mamma kommer fram, ler lika stort som barnet.
- Jaahaaa, men det är jag som ska ha den!
- Tyvärr, beklagar jag. Jag kan inte lösa ut en lott om jag misstänker att någon minderårig ska ha den.
Mamman gapar.
- Nu skojar du! Det är ju min lott! JAG är över arton!
- Då skulle du själv kommit fram och lämnat fram lotten, som det är nu måste jag följa Svenska Spels regler och då får jag inte lämna ut vinsten eftersom det var ett barn som ville lösa in den. Det är inte XX (butikens namn) som bestämmer detta!
- Så otroligt löjligt!
- Jag är ledsen...
- Skitsnack! Kom Alva, så går vi härifrån, har aldrig hört på maken så oförskämt...
Detta scenario händer ofta! Kunden blir skitsur och lämnar butiken i vredesmod fast butiken bara följt angivna regler från Svenska Spel som i sin tur grundar dem på att spel med pengar ej får ske med barn.
Det är precis som när sjuttonåringar kommer fram och vill köpa cigg. Tyvärr! nekar säljaren. Och så kvittrar en pappa eller mamma bakom hörnet att "då betalar jag den!". Hallå, liksom???
Snälla föräldrar, lär er någon gång! Släpp inte fram era sötingar med en lott i handen eller en tjuga för att köpa! Jag som kassörska MÅSTE neka och jag har ingen lust att få sparken eller mista tillståndet från Svenska Spel. Så svårt är det inte att förstå, och sluta kalla mig idiot när jag bara följer reglerna!