• Livisu

Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!

Jag, en butiksarbetare, står i spelhörnan. En liten flicka kommer fram och sträcker fram en skrapad trisslott.
    - En ny lott tack! ler hon stolt.
    - Nej tyvärr, man måste vara 18 år för att lösa in lotter, svarar jag vänligt.
    En mamma kommer fram, ler lika stort som barnet.
    - Jaahaaa, men det är jag som ska ha den!
    - Tyvärr, beklagar jag. Jag kan inte lösa ut en lott om jag misstänker att någon minderårig ska ha den.
    Mamman gapar.
    - Nu skojar du! Det är ju min lott! JAG är över arton!
    - Då skulle du själv kommit fram och lämnat fram lotten, som det är nu måste jag följa Svenska Spels regler och då får jag inte lämna ut vinsten eftersom det var ett barn som ville lösa in den. Det är inte XX (butikens namn) som bestämmer detta!
    - Så otroligt löjligt!
    - Jag är ledsen...
    - Skitsnack! Kom Alva, så går vi härifrån, har aldrig hört på maken så oförskämt...

Detta scenario händer ofta! Kunden blir skitsur och lämnar butiken i vredesmod fast butiken bara följt angivna regler från Svenska Spel som i sin tur grundar dem på att spel med pengar ej får ske med barn.
    Det är precis som när sjuttonåringar kommer fram och vill köpa cigg. Tyvärr! nekar säljaren. Och så kvittrar en pappa eller mamma bakom hörnet att "då betalar jag den!". Hallå, liksom???
    Snälla föräldrar, lär er någon gång! Släpp inte fram era sötingar med en lott i handen eller en tjuga för att köpa! Jag som kassörska MÅSTE neka och jag har ingen lust att få sparken eller mista tillståndet från Svenska Spel. Så svårt är det inte att förstå, och sluta kalla mig idiot när jag bara följer reglerna!

• Svar på tråden Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!
  • Jojile
    Livisu skrev 2011-07-19 23:51:22 följande:
    Ja tyvärr... Är ju rätt nyligen (halvår sen?) regeln infördes. Förstår irritationen hos föräldern, exempelvis hos dig för naturligtvis ska inte barnet ha lotten, men vad gör man om en inspektör står bakom ryggen på dig?
    Sen hade jag kanske gjort undantag om jag förstod att barnet bara var "lott-hållare" i kön. Men en fyra-femåring brukar ofta få (eller åtminstone kunn) skrapa själv och då är det helt emot reglerna att sälja.
    Jag hade förstått dig om det var så att det var en 12-åring som kom fram. Men pratar vi alltså om SMÅ barn? 
    Du skriver 4-5 år? På allvar, så om jag ger min 5-åring lotten och han går fram och vill ha en ny, så nekar du honom? 

Tror inte ritkigt att det är vad svenska spel har i åtanke... Paragrafryttare någon?  
  • Livisu
    gold dust skrev 2011-08-07 12:05:29 följande:

Jag skulle nog vara en av dom irriterande föräldrar som skulle byta butik, vill inte butiken ha våra pengar så kan vi lämna dom nån annanstans.
    Löjligt att tjafsa om åldersgränser när det handlar om föräldrar som vill göra sina barn glada, extra löjligt när man börjar tjafsa med föräldrarna när dom försöker fullfölja transaktionen.

Jag skulle ha lite mer förståelse om systembolagets personalen skulle börja göra problem när min 8 åring staplar upp mina öl på bandet, fast där ler alla artigt när jag skämtar att han har ingen id än men det är lugnt för jag köper ut till dom.

Förlåt, men vad har butiken med detta att göra, egentligen? De är bara ombud för Svenska Spel.
    Dessutom är ju syftet att ta spelmissbruk på allvar. Spel om pengar är till för vuxna. Med ditt resonemang "bara vill göra sina barn glada" kan man lika gärna tillåta föräldrarna ge LSD till sina barn...?
  • Livisu
    Jojile skrev 2011-08-09 10:21:38 följande:
    Jag hade förstått dig om det var så att det var en 12-åring som kom fram. Men pratar vi alltså om SMÅ barn? 
    Du skriver 4-5 år? På allvar, så om jag ger min 5-åring lotten och han går fram och vill ha en ny, så nekar du honom? 

Tror inte ritkigt att det är vad svenska spel har i åtanke... Paragrafryttare någon?  
    lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/2011/01/august-6-nekades-trissvinst.html
    Se här. Ombuden är så rädda för att bli fråntagna sina tillstånd att de är nitiska. MED stöd av Svenska Spel.
    Så ja, jag nekar din 5-åring, inte för att det är roligt (tvärtom, fy fan vad ont i magen jag får av obehag när ni föräldrar sen blir sura och börjar tjafsa) utan för att jag INTE FÅR!!!
  • Livisu

Citat från Johan Tisell, informationschef på Svenska Spel:

"Först och främst: Svenska Spel har inte gått ut med något direktiv till ombuden om att köp och vinstinlösen alltid ska nekas så fort en minderårig vidrör lotten. Det skulle sannolikt skapa en uppsjö av märkliga och irriterande situationer. Det vi däremot har sagt är att minderåriga inte får köpa eller lösa in vinster. Om en vuxen köper spel eller försöker lösa in vinst, där det är uppenbart eller finns misstanke om att det är en minderårig som spelar, ska köp och vinstinlösen också nekas."

Jojile skrev 2011-08-09 10:21:38 följande:

Alltså. Är din son minderårig? Ja, då ska jag neka. Frågor på det?
  • Livisu
    Kaupa Jaur skrev 2011-08-09 10:10:08 följande:
    Tack för tipset, ska inte skicka fram min son att lämna lotter mer.
    Det var just därför jag startade denna tråd. För att sprida detta och undvika besvikelser på plats! Inget butiksbiträde vill väl frivilligt neka en kund, göra en kund arg och besviken, och därmed riskera att förlora en kund? Med kunskap och information kommer vi långt!
  • Lindreas

Bra! Det är ju som sagt inte kassörskan som bestämmer, och det är jättebra att du lyfter det här!

• Iryelle

Jag tycker det är superbra att det finns butiker som följer de angivna direktiven! Är man kund och blir sur över något som är där för att skydda minderåriga så tycker jag att man inte tänker längre än näsan räcker!

Jag har liknande problem på mitt jobb där vi måste sätta tillbaka pengar på samma kort pengarna är dragna ifrån. De flesta förstår när man förklarar att det är bankerna som bestämt det då branschen används till pengatvätt men vissa blir verkligen fly förbannade.

• Mrs Vader

Puckade föräldrar det finns. SJÄLVKLART skickar man inte fram ungen, det fattar väl vem som helst kan man tycka. Min unge är tokig i lotter och vill alltid köpa lott när vi är ute. Hon är 5 år så jo då, de kan mycket väl skrapa lotter i den åldern. Köper aldrig lotter när hon ber om det så kassörskan hör såklart. Däremot får hon hjälpa mig att skrapa när jag köpt till mig själv.

• Livisu

Styrkekram: Å andra sidan har inte exempelvis Sverigelotten eller Bingolotto någon åldersgräns vad jag vet. Det gäller bara svenska spels lotter.

• CoolJen

Häromdan frågade jag min 5 åring vid kassan om han ville ha en trisslott och självklart sa han ja, jag köpte då 2 st och det gick bra. Kassörskan hörde allt men hon sket i reglerna då?

Svar på tråden Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!