• Livisu

Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!

Jag, en butiksarbetare, står i spelhörnan. En liten flicka kommer fram och sträcker fram en skrapad trisslott.
    - En ny lott tack! ler hon stolt.
    - Nej tyvärr, man måste vara 18 år för att lösa in lotter, svarar jag vänligt.
    En mamma kommer fram, ler lika stort som barnet.
    - Jaahaaa, men det är jag som ska ha den!
    - Tyvärr, beklagar jag. Jag kan inte lösa ut en lott om jag misstänker att någon minderårig ska ha den.
    Mamman gapar.
    - Nu skojar du! Det är ju min lott! JAG är över arton!
    - Då skulle du själv kommit fram och lämnat fram lotten, som det är nu måste jag följa Svenska Spels regler och då får jag inte lämna ut vinsten eftersom det var ett barn som ville lösa in den. Det är inte XX (butikens namn) som bestämmer detta!
    - Så otroligt löjligt!
    - Jag är ledsen...
    - Skitsnack! Kom Alva, så går vi härifrån, har aldrig hört på maken så oförskämt...

Detta scenario händer ofta! Kunden blir skitsur och lämnar butiken i vredesmod fast butiken bara följt angivna regler från Svenska Spel som i sin tur grundar dem på att spel med pengar ej får ske med barn.
    Det är precis som när sjuttonåringar kommer fram och vill köpa cigg. Tyvärr! nekar säljaren. Och så kvittrar en pappa eller mamma bakom hörnet att "då betalar jag den!". Hallå, liksom???
    Snälla föräldrar, lär er någon gång! Släpp inte fram era sötingar med en lott i handen eller en tjuga för att köpa! Jag som kassörska MÅSTE neka och jag har ingen lust att få sparken eller mista tillståndet från Svenska Spel. Så svårt är det inte att förstå, och sluta kalla mig idiot när jag bara följer reglerna!

• Svar på tråden Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!
  • Queenie70

Äh...jag tycker det låter tramsigt. Jag skulle nog kunna låta min 3 åring överlämna en trisslott för att hålla honom på gott humör, utan att tänka på att han ju var minderårig. Skulle kännas uppenbart att det inte var han som var ute och spelade illegalt. Men visst...regler är väl regler antar jag.

• Livisu

Ja tyvärr... Är ju rätt nyligen (halvår sen?) regeln infördes. Förstår irritationen hos föräldern, exempelvis hos dig för naturligtvis ska inte barnet ha lotten, men vad gör man om en inspektör står bakom ryggen på dig?
    Sen hade jag kanske gjort undantag om jag förstod att barnet bara var "lott-hållare" i kön. Men en fyra-femåring brukar ofta få (eller åtminstone kunn) skrapa själv och då är det helt emot reglerna att sälja.

• elmadumle

Kan ju säga att jag köper cigaretter till min minderåriga dotter när hon är med, jag får nämligen köpa och överlämna men hon får inte köpa själv.

• Livisu
    elmadumle skrev 2011-07-19 23:59:40 följande:
    Kan ju säga att jag köper cigaretter till min minderåriga dotter när hon är med, jag får nämligen köpa och överlämna men hon får inte köpa själv.
    Butiken får inte sälja om de misstänker att du ska langa, dvs. köpa och överlämna. Gör du detta inför säljaren??
  • amalie79
    Fast det är ju en helt annan sak än trisslotter och i mina ögon rent förkastligt.

Det är detsamma med folköl ju... var på midsommar i en butik där en skäggig kille framför mig i kön blev tillfrågad om leg och inte hade det med sig. Det var helt uppenbart att han var över både 18 och 25 och inte hade en tanke på att han skulle behöva det. Han sa exakt så, och hon bakom kassan rodnade och sa att tyvärr, nu har jag frågat och då kan jag inte backa.  Fast jag ser ju att du är över 18, men ändå.

Jag sa ingenting för det hade ju inte hjälpt, jag hade ju heller inte fått köpa det åt honon...

Det är väl bra med regler och så, men ibland går det lite till överdrift. Skäller inte på personalen för de gör ju bara sitt jobb, men ja... som i exemplet ovan. Men regler är ju regler som sagt.
    Själv fick jag frågan : "är du säkert över 18?" när jag var 30 och skulle köpa cigaretter till en väninna. Eh, ja...sa jag, du såg ju mig komma körande med bilen, genom fönstret, nyss? : )
  • Livisu

Är man bara ett ombud måste man ju vara extra noga, för att inte mista tillstånd att sälja lotter, spel, tobak eller alkohol...

• alla signaturer upptagna
    Sånt e så jävla störigt!

Föräldern liksom hånflinar och ger sin tonåring paketet som att det var nån konstig vinst, eeh, jag skiter väl fullständigt i om du ger ungen ciggen när ni kommit ut på gatan men jag får jävliga problem om jag säljer de till fel person.

• gold dust

Jag skulle nog vara en av dom irriterande föräldrar som skulle byta butik, vill inte butiken ha våra pengar så kan vi lämna dom nån annanstans.
    Löjligt att tjafsa om åldersgränser när det handlar om föräldrar som vill göra sina barn glada, extra löjligt när man börjar tjafsa med föräldrarna när dom försöker fullfölja transaktionen.

Jag skulle ha lite mer förståelse om systembolagets personalen skulle börja göra problem när min 8 åring staplar upp mina öl på bandet, fast där ler alla artigt när jag skämtar att han har ingen id än men det är lugnt för jag köper ut till dom.

Ähh, var nöjd med pengarna man har istellet.

Svar på tråden Acceptera åldersgränser för trisslotter, föräldrar!