• PerG

Hur böjer du verbet skära (talspråk)

Hur böjer ni verbet skära? Min mamma och pappa lärde mig fel (eller rättade mig aldrig) så jag böjde det "skära, skärde, skärt". Det är ju den "naturliga" böjningen som ett barn skulle göra (och antagligen därför jag lärde mig det så). Jag fick ju så småningom lära mig den rätta böjningen så jag skriver aldrig skärde och skärt, men ibland slinter det när jag pratar... ;)

Jag undrar hur vanlig denna böjning kan vara i talspråk? Kan det vara så att jag inte är ensam?

Gamla böjningsformer i andra verb har ju försvunnit (vem säger t.ex. "simma, sam, summit" förutom 80-åriga tanter och gubbar?) så det kanske kan hända detsamma med denna böjning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur böjer du verbet skära (talspråk)
  • PerG

Haha.. redan efter 9 röster är jag totalt nedröstad... Det kan väl ändå inte bara vara jag? ;)

• Klarissa

Haha roligt! Jag vet mycket väl att det heter skar men säger också skärde ibland, min sambo rättar mig alltid men bara för att jävlas fortsätter jag att säga skärde :D

• CocoC

Skar, skurit, absolut! Det andra är ju fel, liksom

• Cia o krabaten

skar skurit

Mina barn säger dock skärde skärt
    Och ibland hör jag det från makens släkt ute på landet... 

• Snabeldrake

Haha jag brukar säga skarat ibland, skärat ibland ;) Sååå inget av de två alternativ. Men för det beror på sällskapet. För det mesta är jag duktig och tänker till en extra gång då blir det rätt

• festia

Jag tror absolut att det kommer att böjningen kommer att ändras, precis som du skrev att simma, sam, summit gjort.

• storasyster89

Säger skärt, skriver skurit... ^^ Alltid gjort, hehe.

♥ Gustav 110629 ♥
  • festia

Eh... jag är visst lite trött idag. Det jag ville få fram är i alla fall att språk är i ständig utveckling och förändring och det är ju faktiskt folket som gör de förändringarna. Så om tillräckligt många använder sig av böjningarna skärde och skärt så är det fullt möjligt att det blir den nya böjningen. Det låter faktiskt mest logiskt när jag tänker efter.

Men tills dess säger jag skar och skurit.

Svar på tråden Hur böjer du verbet skära (talspråk)