• PerG

Hur böjer du verbet skära (talspråk)

Hur böjer ni verbet skära? Min mamma och pappa lärde mig fel (eller rättade mig aldrig) så jag böjde det "skära, skärde, skärt". Det är ju den "naturliga" böjningen som ett barn skulle göra (och antagligen därför jag lärde mig det så). Jag fick ju så småningom lära mig den rätta böjningen så jag skriver aldrig skärde och skärt, men ibland slinter det när jag pratar... ;)

Jag undrar hur vanlig denna böjning kan vara i talspråk? Kan det vara så att jag inte är ensam?

Gamla böjningsformer i andra verb har ju försvunnit (vem säger t.ex. "simma, sam, summit" förutom 80-åriga tanter och gubbar?) så det kanske kan hända detsamma med denna böjning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur böjer du verbet skära (talspråk)
  • Tant Green

Skar säger jag absolut, men jag kan nog säga både skurit och skärt

• Scarlett

Skära och skar. "Har skurit" behöver man sällan säga... Men det är ändå det jag använder om jag behöver.

• Emeli

Om vi ska vara petiga är det hur man tar tema på verbet skära, du för upp till diskussion. Temaformerna används för att bilda verbens olika tempus (= tidsformer). Det korrekta sättet är som du ju vet skära, skar, skurit. Så skriver man och så säger man, åtminstone om man har fått lära sig det. Om inte din mamma korrigerade dig borde din svensklärare ha gjort det. Ibland hör man barn och ungdomar säga fel, men ytterst sällan någon vuxen. Det är riktigt att språket förändras hela tiden, men än så länge är inte verbet skära ett svagt verb i svenskan. Vissa verb som simma och lysa har utvecklats så. Hur det blir i framtiden med skära kan ingen svara på idag.

I svenskan brukar man dela in verben i tre grupper: svaga verb, starka verb och oregelbundna verb.

De svaga verben är regelbundna eftersom man inte ändrar verbets stam. Man lägger bara till ändelser till stammen i preteritum och supinum (= andra respektive trejde temaformen).
    laga, laga-de, laga-t
    tänka, tänk-te, tänk-t.

Starka verb har en ordstam där vokalen ändras, antingen bara i preteritum, skriva, skrev, skriv-it, eller i både preteritum och supinum springa, sprang, sprung-it.

Orgelbundna verb följer inget speciellt mönster t.ex. skilja, skilde, skilt.

• Embla

Det händer att jag säger skärde eller skärt ibland om jag är trött, men brukar rätta mig själv direkt. I skrift skulle jag aldrig få för mig att använda någon annan böjning än alternativ två.

• iwannarock
    PerG skrev 2011-07-20 00:02:54 följande:
    Haha.. redan efter 9 röster är jag totalt nedröstad... Det kan väl ändå inte bara vara jag? ;)
    Här finns en till. "Jag skärde mig
  • giftgrodan
    PerG skrev 2011-07-20 00:02:54 följande:
    Haha.. redan efter 9 röster är jag totalt nedröstad... Det kan väl ändå inte bara vara jag? ;)
    lite fördomsfullt tror jag att de som är intresserade av att rösta i språktrådar antagligen är mer benägna att böja verb "rätt".
  • Astarte

Tror inte att omröstningar av den här typen ger aå mycket eftersom alla brukar vara så säkra på att de minsann säger rätt. Om man ser på vetenskapliga undersökningar visar det sig att folk inte alls talar om de tror att de gör.

• Emeli

- Mamma, varför skärde du min potatis?
    - Det heter inte skärde. Det heter skar.
    - Men mamma, varför har du skarat min potatis?
    - Det heter inte skarat, det heter skurit.
    - Ja men mamma, varför skurade diu min potatis?  :

Det är inte lätt alla gånger. -D ;-D

Svar på tråden Hur böjer du verbet skära (talspråk)