• Anonym

Min man är jägare!!

Jag tycker på nått sätt att man är mer berättigad att äta kött ifall man även klarar av att ta ihjäl djuret och vara med från scratch. Kan man inte tänka sig att döda djur själv men mkt väl kan tänka sig att köpa vacuumförpackad köttfärs på ica så känns det inte lika ok..inte i min värld iaf.. även om jag inte riktigt kan förklara varför jag tycker på det viset. Känns mer naturligt att själv jaga djur, även om det inte skulle vara hållbart att varenda svensk går ut i skogen och skjuter sin egen middag.

Men visst tycker jag det är obehagligt att släpa hem döda djur o sedan flå dem. Jag har inga som helst problem att dra upp morötter ur jorden eller safta bär osv därför är jag också vegetarian. Man behöver inte kött, det går lite bra med baljväxter osv bara man har haft tillräckligt med energi för att sätta sig in i näringslära, skulle inte gärna vilja hantera döda djur=likdelar och gör därför inte det.

• Anonym
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 14:13:42 följande:
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!
    Man jagar knappast älg och rådjur för att det är en sport... Jag har en manlig man som jagar och frysen är full med kött. Det är inte jägarnas sak att ge djuren föda, det klarar naturen så bra själv.
  • Anonym

Äter man kött anser jag att man ska kunna vara med och se då de dör hällt kunna skjua ett djru själv slkata och flå.

Ett villt djur har haft ett normalt liv hella liver och pang se e det dött han inte fatta vad som hände.
    hur är dte med alla kor grisar höst vi födder upp för att dö åka lång bli stressade sen dödade.

nä jakt är mer humat om nu vill äta kött.

• Anonym

Är också emot jakt som utförs på fel sätt, dvs skadeskjutning osv. Men om han är en seriös jägare så är det väl skönt att veta att han dödat ett djur snabbt och smärtfritt istället för alla de stackars djur som transporteras land och rike runt bara för att vi ska kunna köpa kött i affären sen.

• Anonym

Jakt = natutlig = villtvård= human död

hur har kor det hur dör de?

• Anonym

Är du vegetarian, ts? Annars har du väl knappt någon rätt att säga som du gör?

Om du äter kött så är väl detta ett guldläge, att veta varifrån köttet kommer är ju värsta lyxen! Önskar jag träffade en jägare, så kunde man få en chans att äta älggryta och vildsvinsstek utan att det kostar skjortan!

• Anonym

Haha du måste skojja ..... från vilken planet kommer du ? Förstår om han kommer fortsätta jaga!!

• Anonym
    modestyclara skrev 2011-07-21 19:09:25 följande:
    Antingen får du acceptera din man som han är eller så får du byta man.
    Exakt!
  • Anonym

Ledsen men måste säga detta. Ni har ingen framtid ihop.

Seriöst, du hatar verkligen alla som äter kött. Jag antar att du redan insett att han gör det. Hatar du honom då? 
     Måste vara ensamt om man är så hatisk mot andra. Acceptera att de flesta tycker om att äta kött, det innebär inte att du måste göra det.

• Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 02:38:22 följande:
    är det någon som har något tips hur jag ska göra då???
    göra slut!! Låt han jaga om han vill. tror inte en jägare o vegan passar bra ihop.
  • Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:24:29 följande:
    under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 
    Ska man anta att du är strikt vegan med tanke på vad man läser? Annars är det ju lite dubbelmoral om du äter kött köpt i butik. De djuren har haft det mycket sämre än djuren i skogen. Djuren i skogen strövar fritt, äter det som är naturligt för dem. Ingen tvingar i dem en massa antibiotika eller annat bös. De samlas inte ihop i trånga bilar där djuren packas så tätt att de knappt kan röra sig.
    Det är bättre med "jagad" mat än det skit man köper i butik.
  • Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 02:38:22 följande:
    är det någon som har något tips hur jag ska göra då???
    Är du så strikt vegan och inte kan leva ihop med någon som äter kött så vet du vad du behöver göra.
  • Anonym

Om du är vegan kan det nog bli svårt.

• Anonym
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 20:54:11 följande:
    Självklart känner jägare överlag tillfredställelse i att döda djur. Det är väl inget att förneka?
    Självklart handlar det om stolthet, sport och maktbegär. Djupt inrotade känslor av att man är stark och tuff. 

Varför har man troféer på väggarna? Varför skryter man om vem som fångat störtsa fisken? Varför sitter jägaren stolt med sin bössa bredvid det döda djuret om jägaren inte känner tillfredställelse?

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZfzMCRZoEr7pY54Tjt0ttrU4yOLj0-S1gZrh-V6ay0 TpWPtpt

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIvxe3NsuVMgs4Xf2cFccav3ZTdJ9YeBK6VtvsCD1vp wmmEjUd4Q

Jag förstår inte varför man måste förneka det. 
    Om man MÅSTE välja anser jag att jägare som bara äter vilda djur är snäppet bättre på den punkten än dom som köper chicken nuggets på mc donalds.
    Grejen är ju dock den att man inte måste äta djur alls. 

jag är kvinna och jagar och slakater och stycker själv gör de mig till en srak man tror inte det och inte fan har detc med makt att göra ska man äta kött ska man kunna döda de själv
  • Anonym
    nivea bbb skrev 2011-07-21 17:47:33 följande:
    Jag är vegetarian sen 11år .... o GISSA - min karl är jägare! Då menar jag inte att han har de som en hobby- utan som livsstil... Vi ska ha barn om 6 månader o vi har de såå bra. Han har även en hundgård me sina 3 jakthundar  - som HAN sköter.. Han får ha sitt..o jag har mitt.
    Förstår inte ditt problem faktiskt..?.. herregud det är väl bra att ha en karl som är ute i skog o mark..du behöver ju inte kolla in de djur han drar hem..?. Det gör inte jag, jag skulle aldrig skära eller hålla på me nå döda djur - nej tack.
    Hellre en karl i skogen än en karl på krogen Flört 
    håller med
  • Anonym

Din man? Är ni gifta? Du skrev att ni har haft en relation i tre månader... Du kan nog inte stoppa honom, det enda du kan få är överenskommelse om att han själv tar hand om bytet, inklusive förvaring och tillagning. Förstår din häftiga spontanreaktionen men är det verkligen värre än att gå till en affär och köpa en bit kött? (Själv skulle jag inte klara av att döda ett djur om det inte var en nödsituation.)

• Anonym

Men pretty please, vad hände med tolerans?

Jag har en väninna som är gift och har barn med en jägare, själv är hon vegetarian, men hon är öppensinnad och klok nog att både förstå och respektera att inte alla vill göra samma val som hon själv. 
    Så där äts både vegetariskt och animalisk mat, och barnen har fått tagit del av och själva fått göra sina val och provat sig fram utan pekpinnar eller påtryckningar.

Ts, du har några val.
    Stanna kvar och acceptera läget, 
    eller
    lämna relationen och sök någon nästa gång som bättre passar dina värderingar.

Du kan aldrig ändra på nån annan än dig själv, och precis som du kräver att få göra dina val, så bör du respektera hans rätt att göra sina.               

• Anonym
    Anonym (oh dear!!) skrev 2011-07-24 09:40:19 följande:

De gör det för att de blivit itutade detta sen barnsben. Tråkigt att de inte får göra sitt egna val. Vi köttätare skulle aldrig tvinga barn att äta kött om de vill bli vegetarianer, bara se till att det är ett övervägt och moget beslut och att de får i sig näring.
    Till att börja med kan du inte prata om vad "vi köttätare gör eller inte gör", du kan bara prata för dig själv.

För det andra så om vegetarianer tutar i sina barn en vegetarisk livsstil, så tutar väl köttätare i sina barn en animalisk föda, sen barnsben. 
    Vi påverkar våra barn med det sätt vi själva lever förstås, inget konstigt med det.

Men däremot tror jag det är få av oss vegetarianer eller köttätare som tvingar våra barn till någondera.

• Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-11-28 15:53:41 följande:
    oj vilken underbar feedback jag fått!!! tack snälla!!!

min man och jag har nu gått skiljda vägar och jag uppfostrar mina barn på mitt vis för han ville inte sluta jaga!! frågade honom om han kunde tänka sig att sluta döda oskyldiga gör men nepp!!! gick inte!! tack snälla för alla familjelivare och all support jag fått från er ni bäst!! 
    Uppfostrar på ditt vis? Innebär det att han även förlorat rätten till sina barn???
    Hoppas det låg annat bakom skilsmässan än bara att han var jägare Obestämd
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 22:27:12 följande:
    Uppfostrar på ditt vis? Innebär det att han även förlorat rätten till sina barn???
    Hoppas det låg annat bakom skilsmässan än bara att han var jägare Obestämd
    Aha, såg att de inte var hans barn....
Svar på tråden Min man är jägare!!