Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Min 1-åring vaknar för tidigt!

Hej!
    Du har verkligen prövat alla metoder för att få din yngste son att sova lite längre på mornarna.
    Det du bland annat har konstaterat är att det inte går att tvinga barn att sova. Därför måste man hitta ett sätt att hantera just det barnets sömnrytm.
    För mig låter det som om han vaknar av att han är hungrig och har sovit färdigt och då är det omöjligt att få honom att somna om. Att han sedan somnar igen 1,5 timme senare antyder att han har kvar en del av spädbarnsmönstret att sova - vakna - äta - sova -vakna-äta. Du uppger inte om han har ytterligare sovstunder under dagarna och hur långa de i så fall är. Men den totala sovtiden har ju också betydelse.
    Som förälder strävar man ju efter att barnen ska få samma sovmönster som man själv, och att man dessutom får sin vuxentid. Detta är ett mål och ett förståeligt behov som det tar olika lång tid för barn att anamma.
    När barnet är så litet som 1 år har de vanligtvis inte anpassat sig efter föräldrarnas mönster än. Din lille son verkar dock ha vant sig vid att somna tidigt på kvällen och sover 10 timmar i sträck vilket får anses bra.
    Som du hör så är mitt svar att du inte kan få din pojke att sova längre tid, men om du är beredd till egna eftergifter så är det att lägga honom lite senare och dig själv lite tidigare tills den här vanan bryts.
    Be pappa ta några tidiga mornar, om inte annat när han är ledig så blir det inte lika betungande.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Min 1-åring vaknar för tidigt!