Inlägg från: Marionettdocka |Visa alla inlägg
  • Marionettdocka

Relation med iranier?

Hej!

Jag har en jättedum fråga, som jag skäms för.

Hur skulle du beskriva de/den manliga iranier som du känner i sättet?

Någon som har/haft relationer med iranier som kan beskriva hur det är, alltså hur iraniern var att vara tillsammans med?

Min bästa vän har nyss blivit tillsammans med en välutbildad iranier som varit här i 15 år. Jag skäms jättemycket, men jag är orolig för henne BARA för det Skäms Jag trodde inte jag var så fördomsfull, men...

Jag har insett att jag har en bild av iranier som hårda, kvinnofientliga, religiösa och konservativa både i och utanför sängen. Förnuftmässigt inser jag att iranier måste vara precis som svenskar: olika.

Jag tänker att det kanske hjälper mot mina fördomar om jag får höra om olika erfarenheter, både bra och dåliga.

Jag förstår om någon tar illa vid sig av tråden och ber om ursäkt på förhand.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Svar på tråden Relation med iranier?
  • Marionettdocka
    Shirin85 skrev 2011-07-22 22:57:40 följande:
    Lär känna honom innan du dömer honom.
    Du sade själv att han var välutbildad, med utbildning brukar ofta förståelse för omvärlden komma och man blir mindre trångsynt och konservativ. 
    Jag är också välutbildad och se vad lite trångsynt jag är...

Men jag håller med dig, såklart borde jag inte tänka så som jag gör.
  • Marionettdocka
    finski skrev 2011-07-22 23:14:58 följande:
    Fördomar är väl alltid lätt att ha med allt som händer i världen, men som sagt alla är vi olika var vi än kommer ifrån. Jag själv är sambo sen 4 år  tillbaka med världens snällaste iranier, ( lite för snäll ibland då inte bara mot mig utan alla, har svårt att säga nej). Det enda jobbiga ibland kan vara kulturskillnaden och då menar jag inte religionen utan vanor som inte vi "svenskar " är vana vid. Eller t ex när alla pratar persiska och man inte förstår ett skit.
    Tack för svaret!

Kan du ge lite exempel på kulturskillnader? *nyfiken*
  • Marionettdocka
    finski skrev 2011-07-22 23:29:10 följande:
    I mitt fall är det lite så här att när det gäller släkt och vänner och sånt så kan man inte bara säga nej t ex vid övernattningar även om det är ofta. Hade det varit min släkt, familj så hade jag direkt kunnat säga nej eller att det inte passar, men i hans läge är sånt nästan omöjligt, har haft en incident där bägaren rann över för mig när det blev nästan varje helg.
    Det förstår jag om det var lite ansträngande.
Svar på tråden Relation med iranier?