• Marionettdocka

Relation med iranier?

Hej!

Jag har en jättedum fråga, som jag skäms för.

Hur skulle du beskriva de/den manliga iranier som du känner i sättet?

Någon som har/haft relationer med iranier som kan beskriva hur det är, alltså hur iraniern var att vara tillsammans med?

Min bästa vän har nyss blivit tillsammans med en välutbildad iranier som varit här i 15 år. Jag skäms jättemycket, men jag är orolig för henne BARA för det Skäms Jag trodde inte jag var så fördomsfull, men...

Jag har insett att jag har en bild av iranier som hårda, kvinnofientliga, religiösa och konservativa både i och utanför sängen. Förnuftmässigt inser jag att iranier måste vara precis som svenskar: olika.

Jag tänker att det kanske hjälper mot mina fördomar om jag får höra om olika erfarenheter, både bra och dåliga.

Jag förstår om någon tar illa vid sig av tråden och ber om ursäkt på förhand.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Svar på tråden Relation med iranier?
  • Shirin85

Lär känna honom innan du dömer honom.
    Du sade själv att han var välutbildad, med utbildning brukar ofta förståelse för omvärlden komma och man blir mindre trångsynt och konservativ. 

♥Saif -04, Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • finski

Fördomar är väl alltid lätt att ha med allt som händer i världen, men som sagt alla är vi olika var vi än kommer ifrån. Jag själv är sambo sen 4 år  tillbaka med världens snällaste iranier, ( lite för snäll ibland då inte bara mot mig utan alla, har svårt att säga nej). Det enda jobbiga ibland kan vara kulturskillnaden och då menar jag inte religionen utan vanor som inte vi "svenskar " är vana vid. Eller t ex när alla pratar persiska och man inte förstår ett skit.

• Marionettdocka
    Shirin85 skrev 2011-07-22 22:57:40 följande:
    Lär känna honom innan du dömer honom.
    Du sade själv att han var välutbildad, med utbildning brukar ofta förståelse för omvärlden komma och man blir mindre trångsynt och konservativ. 
    Jag är också välutbildad och se vad lite trångsynt jag är...

Men jag håller med dig, såklart borde jag inte tänka så som jag gör.
  • Marionettdocka
    finski skrev 2011-07-22 23:14:58 följande:
    Fördomar är väl alltid lätt att ha med allt som händer i världen, men som sagt alla är vi olika var vi än kommer ifrån. Jag själv är sambo sen 4 år  tillbaka med världens snällaste iranier, ( lite för snäll ibland då inte bara mot mig utan alla, har svårt att säga nej). Det enda jobbiga ibland kan vara kulturskillnaden och då menar jag inte religionen utan vanor som inte vi "svenskar " är vana vid. Eller t ex när alla pratar persiska och man inte förstår ett skit.
    Tack för svaret!

Kan du ge lite exempel på kulturskillnader? *nyfiken*
  • finski

I mitt fall är det lite så här att när det gäller släkt och vänner och sånt så kan man inte bara säga nej t ex vid övernattningar även om det är ofta. Hade det varit min släkt, familj så hade jag direkt kunnat säga nej eller att det inte passar, men i hans läge är sånt nästan omöjligt, har haft en incident där bägaren rann över för mig när det blev nästan varje helg.

• Marionettdocka
    finski skrev 2011-07-22 23:29:10 följande:
    I mitt fall är det lite så här att när det gäller släkt och vänner och sånt så kan man inte bara säga nej t ex vid övernattningar även om det är ofta. Hade det varit min släkt, familj så hade jag direkt kunnat säga nej eller att det inte passar, men i hans läge är sånt nästan omöjligt, har haft en incident där bägaren rann över för mig när det blev nästan varje helg.
    Det förstår jag om det var lite ansträngande.
  • fredrik168

Well jag skall berätta om mina kunskaper om iranier efter 2 år med en iranska i Göteborg.
    Vi träffades och hon var mycket smickrande och på, typ kom med frukost på sängen och var överdrivet trevlig, jätte uppfostrad och nogran med det, det kallas bland dem för tarof.
    Efter andra träffen sov vi med varandra och jag fick reda på att hon var gift, killen var i italien.
    Vi fortsatte och ganska snabbt ville hon att vi skulle flytta ihop och jag sälja mitt företag för att hjälpa henne med pengar och hjälp i hennes cafe, för att lösa ut hennes ex.
    under hela den gången var hon oehört smickrande o charmig, efter ett tag försvann allt efter jag hjälpt henne med uppehålls tillståndet, och hon började visa sin rätta natur som iranska kvinnor är, bestämma och anse sig som en gudinna, går vi på fest släpper jag av henne förs och sen åker och parkerar, handlar vi går hon före mycket såna överlägsna attetyder, det tog ett par månader tills hon åkte tillbaka till iran efter nio år väntan på tillst, där träffade hon sin första pojkvän utan min vetskap.
    Hon kom tillbaka och vi fortsatte som vanligt hon hemlighetsfull som hon alltid varit, man skall inte e fraga, som svar.
    Vi förlovade oss, vi bråkade, hon hade alltid rätt visste allt, men fortsatte älska mig sa hon.
    Hennes vänner ser sig själv lite bättre än svenskar typ ni ar eh lata, de tycker inte om svenskar.
    Jag lärde mig om hur mycket de fuskar med staten och hur falska de är, men om en iranier
    råkar i problem täcker de varandra och hjälper varandra för att som hon sagt" nagon gang hjalper hon mig"
    Nåväl hon reste sedan till turkiet för att hjälpa sin syter in i sverige(Visum), hon ville inte gifta sig där
    utan ville ha svensk kille(snyggare), då hon kom tillbaka tyckte jag att hon var lite konstig men vi fortsatte, jobbade för fullt med vårt cafe tog aldrig ledigt inte jag dvs, sen förlovade vi oss, och nu efter två år är det slut(jag kortar ner lite).
    I iran träffade hon killen, i turkiet var hon med honom igen, nu efter två veckor efter bruten förlovning är hon med honom i turkiet igen fyra nätter i en dubbelsäng i ett mail till honom veckan efter vi flyttade isär skriver hon:"min älskade man jag saknar dig och den du har mellan benen, du är min man pussssssar"
    Så hon var otrogen mot mig och hennes ex, mycket falskhet, många duktiga lögner och manipulation av omgivning, hon anmälde även mig för misshandel för att få behålla lägenheten och uppehålls tillståndet, har nu lärt mig att det är så de gör, inte alla men de dåliga iranska kvinnorna.
    Polisen genomskådade detta, och jag har anmält henne och migrationsverket är underättad om att vårt sken förhållande är över. 
    Jag säger då ALDRIG EN IRANSK KVINNA IGEN. Ytliga, bmw,adidas, pegar skryt och en jävla massa tjat om att de är arier, men alla vet att de inte är vita med liten näsa men ändå måste de hävda det, vad fan är det för sätt, 90% opererar sina näsor det gör typ alla i iran! 

• Anonym (aldrig)

Jag har mycket god erfarenhet. Känner väldigt många och 100% är såhär.

De är ofta överdrivet vänliga, väluppfostrade, översvallande. Kommer med presenter och uppvaktning.

Ser sig alltid som bättre än alla andra. Fuskar med allt, försöker alltid vinna fördelar. 
    Snackar skit nåt så in i h-e.
    Helt penninggalna.
    Kan de inte använda dig så är vänskapen/relationen slut. 

Jag har blivit bränd alltför många gånger. 

• Anonym (A)
    fredrik168 skrev 2011-11-11 22:45:44 följande:
    Well jag skall berätta om mina kunskaper om iranier efter 2 år med en iranska i Göteborg.
    Vi träffades och hon var mycket smickrande och på, typ kom med frukost på sängen och var överdrivet trevlig, jätte uppfostrad och nogran med det, det kallas bland dem för tarof.
    Efter andra träffen sov vi med varandra och jag fick reda på att hon var gift, killen var i italien.
    Vi fortsatte och ganska snabbt ville hon att vi skulle flytta ihop och jag sälja mitt företag för att hjälpa henne med pengar och hjälp i hennes cafe, för att lösa ut hennes ex.
    under hela den gången var hon oehört smickrande o charmig, efter ett tag försvann allt efter jag hjälpt henne med uppehålls tillståndet, och hon började visa sin rätta natur som iranska kvinnor är, bestämma och anse sig som en gudinna, går vi på fest släpper jag av henne förs och sen åker och parkerar, handlar vi går hon före mycket såna överlägsna attetyder, det tog ett par månader tills hon åkte tillbaka till iran efter nio år väntan på tillst, där träffade hon sin första pojkvän utan min vetskap.
    Hon kom tillbaka och vi fortsatte som vanligt hon hemlighetsfull som hon alltid varit, man skall inte e fraga, som svar.
    Vi förlovade oss, vi bråkade, hon hade alltid rätt visste allt, men fortsatte älska mig sa hon.
    Hennes vänner ser sig själv lite bättre än svenskar typ ni ar eh lata, de tycker inte om svenskar.
    Jag lärde mig om hur mycket de fuskar med staten och hur falska de är, men om en iranier
    råkar i problem täcker de varandra och hjälper varandra för att som hon sagt" nagon gang hjalper hon mig"
    Nåväl hon reste sedan till turkiet för att hjälpa sin syter in i sverige(Visum), hon ville inte gifta sig där
    utan ville ha svensk kille(snyggare), då hon kom tillbaka tyckte jag att hon var lite konstig men vi fortsatte, jobbade för fullt med vårt cafe tog aldrig ledigt inte jag dvs, sen förlovade vi oss, och nu efter två år är det slut(jag kortar ner lite).
    I iran träffade hon killen, i turkiet var hon med honom igen, nu efter två veckor efter bruten förlovning är hon med honom i turkiet igen fyra nätter i en dubbelsäng i ett mail till honom veckan efter vi flyttade isär skriver hon:"min älskade man jag saknar dig och den du har mellan benen, du är min man pussssssar"
    Så hon var otrogen mot mig och hennes ex, mycket falskhet, många duktiga lögner och manipulation av omgivning, hon anmälde även mig för misshandel för att få behålla lägenheten och uppehålls tillståndet, har nu lärt mig att det är så de gör, inte alla men de dåliga iranska kvinnorna.
    Polisen genomskådade detta, och jag har anmält henne och migrationsverket är underättad om att vårt sken förhållande är över. 
    Jag säger då ALDRIG EN IRANSK KVINNA IGEN. Ytliga, bmw,adidas, pegar skryt och en jävla massa tjat om att de är arier, men alla vet att de inte är vita med liten näsa men ändå måste de hävda det, vad fan är det för sätt, 90% opererar sina näsor det gör typ alla i iran! 
    Jag är själv iranier, och kan inget annat göra än att hålla med dig.
    Iranska kvinnor är ett eget människo släkte.. nu ska jag inte generalisera..för jag är ju själv iransk kvinna, men jag är inte sån.
    Det skvallras, det manipuleras, golddiggas osv...
    Jag har umgåtts med mkt kvinnor som är såna, och även med kvinnor som är födda här eller kom hit som små..(som jag)... Skillnaden är stor mellan iranier som kom hit som barn och de som kom hit som vuxna(tonåringar).. jag är dessvärre en integrerad sådan som är totalt försvenskad.
    MEN...det här med iranska män..
    Antingen ärdom undercover gay,eller så är de för hårda..vill du hitta en bra iransk man, så får du leta efter dom som är uppvuxna här, fär skillnaden är så otroligt stor mellan de som är uppvuxna här, och de som kom hit som vuxna.

Jag själv gillar inte alls kulturen/sedern och håller mig borta från iranier, allt ska vara s upplagt och styrt...så ja håller mig till alla neutrala iranier. 

MEN som sagt, ska inte generalisera..lär känna människan först, alla är ju inte likadana 

Och fredrik...tycker synd om dig som fick uppleva en sån kvinna, verkligen synd, för det finns bra iranksa tjejer där ute :) du träffade tyvärr på en såndär som utnyttjar och är ute efter en sak
  • Sharo

Detta är Iran

2 hrs ·

SEPANDARMAZGAN - KÄRLEKENS DAG

Hoppas ni alla hade en trevlig alla hjärtans dag i söndags ihop med era nära och kära. Som ni kanske känner till har Alla hjärtans dag sin historia på 400-talet. Men faktum är att kärleken hyllades i Persien långt innan detta, nämligen redan för 4 000 år sedan!

Sepandarmazgan eller mard-giran är en gammal zoroastrisk festival som tillägnades kärleken till kvinnor. Dagen var också en hyllning till jorden och till den persiska kulturen. På denna dag skulle kvinnorna vila på en tron och männen skulle lyda kvinnorna och ge de presenter. På detta sätt påmindes männen om att de måste visa kvinnorna vördnad och respekt.

Varför hyllar man jorden och kvinnan på samma dag?

Som människa finns det varelser som vi ogillar och tycker är motbjudande. Sådan är inte moder jord. Hon omfamnar och älskar alla varelser lika mycket, precis som en mor som älskar alla sina barn lika mycket. I persisk kultur likställs kvinnan med jorden, precis som vi på svenska säger moder jord.

Genom åren har festivalen blivit alltmer bordglömd. Även datumet har ändrats i och med att persiska kalendern förändrats ett antal gånger genom åren. Men fortfarande finns det tusentals iranier runt om i världen som firar denna dag! Den 18:e februari (29 Bahman) är kärlekens dag som tillägnas mödrar och fruar.

Jag uppmanar dock alla att dagligen visa alla kvinnor den respekt de förtjänar, men gör gärna något extra för din speciella kvinna på just denna dag, vare sig det är din fru, din mor, din dotter eller din vän!

Skönheten ligger i betraktarens ögon!
Svar på tråden Relation med iranier?