• sesssan

15 månader kan inte gå..

Är jag ensammast i världen om att ha en liten som inte tagit sin första steg än som är 15 månder..det känns så i alla fall...

• Svar på tråden 15 månader kan inte gå..
  • dellisch

Jag vet hur det känns! alla mina kompisars barn springer omkring och dom är i samma ålder som min dotter eller yngre.. min dotter är 16 månader.. blir 17 månader denna månaden och hon går inte! blir tokig på detta å ärligt talat blir jag nästan sur när jag ser alla andra barn som går :/
    Min dotter går något steg ibland å man märker då att hon är jäääätte stabil å verkligen kan.. å ibland släpper hon tex bordkanten som hon håller i å så.. men efter en liten stund så sätter hon sej ner igen.. hon är en riktig fegis när det gäller de där..
    Hon är oxå enda barnet på avdelningen på sitt dagis som inte kan gå :/
    Jag lääääängtar tills hon blir modig nog att börja gå.. tror oxå att hon blir nöjdare då å inte är lika frustrerad över att hon inte kan göra allt som sina kompisar kan..

• NollSjuTjugo

Jag var 18 mån när jag började gå! Jag var lite sen med allt fysiskt men var å andra sidan snabb i huvudet ;)
    Min dotter var dryga året när hon började gå, vilket var sent jämfört med de andra barn jag umgicks med. Hon kunde inte heller gå när hon började på dagis men det tog inte lång tid innan hon gick som tusan efter förskolestarten. Så var bara lugn, det kommer nog :)

• t0va

När stod era utan stöd? Jag har en snart 13 månaders och fick höra på ettårskontrollen att om han inte står utan stöd vid 14månader ska vi ringa och få en extrakontroll. Det stressar mig massor. 

Han var inte tidig med att rulla runt, krypa osv. Däremot är han otroligt kommunikativ, det säger alla vi träffar som har kunskap om barn. Han säger inte många ord som folk förstår men kommunicerar på sitt sätt  med sina ord och jag förstår massor.  Så jag tror inte han är sen i utvecklingen utan bara att han är ojämn. Även hans pappa var tidig med att prata och komminicera. 

Han ställer sig upp mot saker och klättrar överallt men vill inte släppa taget och vill inte gå så jätteofta om vi håller i händerna. Han vägrar gå om man bara håller honom i en hand, då sätter han sig ner.

Är det sent att inte stå utan stöd vid 14månader? Han går på förskola nu men kryper överallt och jag tror han är rätt nöjd med att krypa, han kan gå med gåvagn men vill hellre sitta och snurra på hjulen. Så jag tror inte det är något fel på honom, han var tidigt intresserad av att gå om man håller honom i händerna men så lärde han sig krypa och då är det inte kul att gå längre.  

• Magnoliah
    t0va skrev 2011-09-09 17:27:30 följande:
    När stod era utan stöd? Jag har en snart 13 månaders och fick höra på ettårskontrollen att om han inte står utan stöd vid 14månader ska vi ringa och få en extrakontroll. Det stressar mig massor. 

Han var inte tidig med att rulla runt, krypa osv. Däremot är han otroligt kommunikativ, det säger alla vi träffar som har kunskap om barn. Han säger inte många ord som folk förstår men kommunicerar på sitt sätt  med sina ord och jag förstår massor.  Så jag tror inte han är sen i utvecklingen utan bara att han är ojämn. Även hans pappa var tidig med att prata och komminicera. 

Han ställer sig upp mot saker och klättrar överallt men vill inte släppa taget och vill inte gå så jätteofta om vi håller i händerna. Han vägrar gå om man bara håller honom i en hand, då sätter han sig ner.

Är det sent att inte stå utan stöd vid 14månader? Han går på förskola nu men kryper överallt och jag tror han är rätt nöjd med att krypa, han kan gå med gåvagn men vill hellre sitta och snurra på hjulen. Så jag tror inte det är något fel på honom, han var tidigt intresserad av att gå om man håller honom i händerna men så lärde han sig krypa och då är det inte kul att gå längre.  
    Jag har en på snart 16 månader som inte står utan stöd. Han reser sig upp mot möbler och tar något enstaka steg utmed dem. Ibland lyckas vi få honom att gå, men då måste vi hålla båda händerna. Och han går inte jättestadigt.
    BVC sa vid 1-årskontrollen att nästa steg för hans del är att lyckas börja gå innan 18 månader (och då kunde han inte ovan nämnda saker - det lossnade runt 14 månader för hans del). Det nämndes inget om någon extra kontroll.
    Min äldste reste sig mot möbler vid 9 månader, gick utmed dem vid 11 månader, gick självständigt vid 14½ månader.
  • jordgubbe0812
    t0va skrev 2011-09-09 17:27:30 följande:

BVC sköterskor kan nog stressa. Vid 13 månaders ålder bör väl barnen kunna stå MED stöd. Sen har de fram till 18-månders åldern att lära sig gå (för att vara inom BVC:s ramar altså.
    Lär sig inte många barn stå utan stöd (någon längre tid) unifär i samma veva som de lär sig gå? Och 13 månader är ju inte speciellt sent för att inte kunna gå.

Min 3-åring stod utan stöd runt en halv minut när hon var 12.5 månad. Vid 14 månader gick hon sina första steg. Vid knappt 16 gick hon mer än kröp. Nu vid 3 år så är det full fart med att springa, hoppa, cykla 3-hjuling och allt annat som 3-åringar motoriskt förväntas klara sig.
    Så jag tycker du försöka lugna ned oron ett tag.

Antingen måste din sköterska yrat, du missförstått eller hon sett något annat som gjorde att hon blev orolig.
  • t0va
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-10 19:13:54 följande:
    Antingen måste din sköterska yrat, du missförstått eller hon sett något annat som gjorde att hon blev orolig.
    Nej jag har inte missförstått, för jag trodde först hon menade att om han inte gick men frågade och hon förtydligare att det gällde att han skulle stå utan stöd mer än några sekunder då. 

På läkarkontrollen så var han nyvaken och inte alls intresserad av att stå upp så han satte sig bara ner när läkaren ville se. Men sen när läkaren gick så stod han mot en stol. De kanske bara ville vara snälla, får ringa och fråga om han nu inte blivit stabilare om en månad.

Idag tog vi på kängorna när vi var ute och då gick han lite bättre, fast han vill inte släppa en hand utan ska hålla hårt i bägge för att gå, så han kanske känner att han vill ha lite mer stöd kring vristen för att gå. Jag tror det mer handlar om vilja än att inte kunna.

Varför gå när man kan krypa och komma ner nära gräset, alla pinnar och stenar. Är ju jobbigt att böja sig ner hela tiden. ;) 
  • jordgubbe0812
    t0va skrev 2011-09-10 19:27:50 följande:
    Nej jag har inte missförstått, för jag trodde först hon menade att om han inte gick men frågade och hon förtydligare att det gällde att han skulle stå utan stöd mer än några sekunder då. 

På läkarkontrollen så var han nyvaken och inte alls intresserad av att stå upp så han satte sig bara ner när läkaren ville se. Men sen när läkaren gick så stod han mot en stol. De kanske bara ville vara snälla, får ringa och fråga om han nu inte blivit stabilare om en månad.

Idag tog vi på kängorna när vi var ute och då gick han lite bättre, fast han vill inte släppa en hand utan ska hålla hårt i bägge för att gå, så han kanske känner att han vill ha lite mer stöd kring vristen för att gå. Jag tror det mer handlar om vilja än att inte kunna.

Varför gå när man kan krypa och komma ner nära gräset, alla pinnar och stenar. Är ju jobbigt att böja sig ner hela tiden. ;) 
    Det var meningen att det skulle vara en lugnade mening, inte som en anmärkning.
  • t0va
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-10 21:52:05 följande:
    Det var meningen att det skulle vara en lugnade mening, inte som en anmärkning.
    troligen, hon påtalade för läkaren när vi berättade om att vi fått veta att sonen har fler allergier, villket jag misstänkt men inte fått gehör för. Att jag känner mitt barn extremt bra, att jag länge sagt att han har fler allergier trots att alla i vården sagt att det är normalt beteende. Så hade hon misstänkt något är jag övertygad om att hon hade sagt det också, vi har numera ett kanonbra bvc, så det kanske är tvärt om att de nu vill vara extra noga och gärna tar en koll extra eftersom han ändå har och har haft en tuff tid pga. allergierna. 

Men det var intressant att höra att ingen annan hört något liknande om en extrakontroll vid 14månader.  
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Vid vilken ålder har era barn börjat dragit sig upp då? Står de om ni håller hon/han i händerna?

• t0va

Mitt knott gick tidigt om man höll honom i händerna och rasade inte ihop, men sen blev det bara stopp på den utvecklingen. Reste sig upp mot möbler var nog kring 10månader, minns inte riktigt. 

Men förra helgen så började han stå utan stöd, testade på lördagen men då blev han ledsen när han insåg vad han gjorde men på måndag så gick det att ha honom ståendes och ta på honom kläderna. Men han vill inte stå så utan håller gärna i sig, även om han faktiskt står stabilt och länge och kan sätta sig på huk och upp igen.

I torsdags så tog han 2 steg också, han såg en katt hemma hos en väninna och skulle jaga den. Fullt påälsad med kängor, vinterjacka och termobyxor... Men inget mer, så jag tror fortfarande att det i hans fall handlar om motivation och att han inte ser meningen med att gå.

Nu vill han gå oftare och knuffar barnvagnen men även dockvagnen, men släppabiten går inte. Jag har provat att bara låta honom hålla i en hand men han får inte ihop det ifall han inte väljer det själv, vagnen kan han hålla med en hand men mig ska han ha bägge.

Så jag tror inte det är något fel utan som sagt mer motivation, leksaker och sånt är i hans höjd och på förskolan klarar han sig bra med att krypa. Kanske blir "bättre" nu när det blir kallare ute och inte lika kul att krypa.

Svar på tråden 15 månader kan inte gå..