15 månader kan inte gå..
Är jag ensammast i världen om att ha en liten som inte tagit sin första steg än som är 15 månder..det känns så i alla fall...
Är jag ensammast i världen om att ha en liten som inte tagit sin första steg än som är 15 månder..det känns så i alla fall...
Jag vet hur det känns! alla mina kompisars barn springer omkring och dom är i samma ålder som min dotter eller yngre.. min dotter är 16 månader.. blir 17 månader denna månaden och hon går inte! blir tokig på detta å ärligt talat blir jag nästan sur när jag ser alla andra barn som går :/
Min dotter går något steg ibland å man märker då att hon är jäääätte stabil å verkligen kan.. å ibland släpper hon tex bordkanten som hon håller i å så.. men efter en liten stund så sätter hon sej ner igen.. hon är en riktig fegis när det gäller de där..
Hon är oxå enda barnet på avdelningen på sitt dagis som inte kan gå :/
Jag lääääängtar tills hon blir modig nog att börja gå.. tror oxå att hon blir nöjdare då å inte är lika frustrerad över att hon inte kan göra allt som sina kompisar kan..
Jag var 18 mån när jag började gå! Jag var lite sen med allt fysiskt men var å andra sidan snabb i huvudet ;)
Min dotter var dryga året när hon började gå, vilket var sent jämfört med de andra barn jag umgicks med. Hon kunde inte heller gå när hon började på dagis men det tog inte lång tid innan hon gick som tusan efter förskolestarten. Så var bara lugn, det kommer nog :)
När stod era utan stöd? Jag har en snart 13 månaders och fick höra på ettårskontrollen att om han inte står utan stöd vid 14månader ska vi ringa och få en extrakontroll. Det stressar mig massor.
Han var inte tidig med att rulla runt, krypa osv. Däremot är han otroligt kommunikativ, det säger alla vi träffar som har kunskap om barn. Han säger inte många ord som folk förstår men kommunicerar på sitt sätt med sina ord och jag förstår massor. Så jag tror inte han är sen i utvecklingen utan bara att han är ojämn. Även hans pappa var tidig med att prata och komminicera.
Han ställer sig upp mot saker och klättrar överallt men vill inte släppa taget och vill inte gå så jätteofta om vi håller i händerna. Han vägrar gå om man bara håller honom i en hand, då sätter han sig ner.
Är det sent att inte stå utan stöd vid 14månader? Han går på förskola nu men kryper överallt och jag tror han är rätt nöjd med att krypa, han kan gå med gåvagn men vill hellre sitta och snurra på hjulen. Så jag tror inte det är något fel på honom, han var tidigt intresserad av att gå om man håller honom i händerna men så lärde han sig krypa och då är det inte kul att gå längre.
Vid vilken ålder har era barn börjat dragit sig upp då? Står de om ni håller hon/han i händerna?
Mitt knott gick tidigt om man höll honom i händerna och rasade inte ihop, men sen blev det bara stopp på den utvecklingen. Reste sig upp mot möbler var nog kring 10månader, minns inte riktigt.
Men förra helgen så började han stå utan stöd, testade på lördagen men då blev han ledsen när han insåg vad han gjorde men på måndag så gick det att ha honom ståendes och ta på honom kläderna. Men han vill inte stå så utan håller gärna i sig, även om han faktiskt står stabilt och länge och kan sätta sig på huk och upp igen.
I torsdags så tog han 2 steg också, han såg en katt hemma hos en väninna och skulle jaga den. Fullt påälsad med kängor, vinterjacka och termobyxor... Men inget mer, så jag tror fortfarande att det i hans fall handlar om motivation och att han inte ser meningen med att gå.
Nu vill han gå oftare och knuffar barnvagnen men även dockvagnen, men släppabiten går inte. Jag har provat att bara låta honom hålla i en hand men han får inte ihop det ifall han inte väljer det själv, vagnen kan han hålla med en hand men mig ska han ha bägge.
Så jag tror inte det är något fel utan som sagt mer motivation, leksaker och sånt är i hans höjd och på förskolan klarar han sig bra med att krypa. Kanske blir "bättre" nu när det blir kallare ute och inte lika kul att krypa.