• sesssan

15 månader kan inte gå..

Är jag ensammast i världen om att ha en liten som inte tagit sin första steg än som är 15 månder..det känns så i alla fall...

• Svar på tråden 15 månader kan inte gå..
  • Linnea och Hillevi

äsch sluta stressa, de kommer att lära sig gå så småning om!

• t0va
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-15 22:41:28 följande:
    äsch sluta stressa, de kommer att lära sig gå så småning om!
    Klart de gör, men när omgivningen stressar på är det inte helt lätt att stå där brevid med den inställningen. På sonens förskola har de köpt en läragå-vagn åt honom så han ska kunna träna på att gå, min morsa tog honom på promenader när vi var där för han behövde "träna".  

Men vi har låtit det vara som det är, han styr och nu vill han gå och hålla i vagnen så då får han det.

Jag vet i alla fall att min son är mycket verbal så han har nog jobbat mer på det än på motoriken, precis som sin far :)  
  • såffan

det där är ju så olika, jag har fem syskon och den som gick tidigast av oss var 12 månader vi andra var betydligt senare och vi har varit väldigt friska och helt normala hela högen...

• Wera med W

Min förstfödda gick vid 10 månader, vår son går bara ett par steg åt gången och han är 18 månader. ( vi har väntat ett tag kan man säga ) Han är en liten fegis som helst vill hålla handen eller krypa - för det går ju fortare

Jag har varit superstressad över detta men jag antar att han tar sig den tid han behöver.....

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    När började han resaWera med W skrev 2011-10-17 19:01:11 följande:
    Min förstfödda gick vid 10 månader, vår son går bara ett par steg åt gången och han är 18 månader. ( vi har väntat ett tag kan man säga ) Han är en liten fegis som helst vill hålla handen eller krypa - för det går ju fortare

Jag har varit superstressad över detta men jag antar att han tar sig den tid han behöver.....
    När började han stå på benen. Tex dra sig upp mot möbler?
  • t0va
    Wera med W skrev 2011-10-17 19:01:11 följande:

Som min 14månaders, nu vägrar han ta ett steg om man inte låter honom hålla i bägge händerna, jag vet ju att han kan gå i alla fall 2 utan stöd, men han vågar inte. Man får väl vara glad över att man slipper springa runt och jaga ungen ;) 
  • Pyrro_b

Har bara läst TS

Dottern var 9 månader då hon gick stadigt

Sonen var nog kring 15 då han behagade ta sina första steg:)

Mkt lugnare då dom väntar till dom är redo. Tror han ramlade och slog sig sammanlagt 2 gånger.....dotter slog i huvudet minst 5 ggr/dag:(

• sesssan

Hon är nu 18.5 månad och går inte än...

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    sesssan skrev 2011-10-24 21:59:44 följande:
    Hon är nu 18.5 månad och går inte än...
    Hur går det då? Går hon efter möbler? står mot saker?
  • t0va

nu har jag fått veta varför de ville göra en extrakontroll vid 14 månader ifall han inte stod. Det handlade om att han på ettårskontrollen inte ville visa att han kunde stå mot möbler utan benen vek sig när vi försökte få honom att stå. Kontrollen är för att se så barnen har normal muskeltonus i benen, att de inte är muskelsvaga eller annat som kan misstänka någon sjukdom. 

Idag har sonen börjat släppa möbler och gå 3 steg till mig och efter en stund släppte han tom. mig och gick tillbaka och han skrattade hela tiden. Så nu har han nog insett att det kan vara kul att gå, för några dagar sedan så vägrade han ta ett steg om han inte fick hålla i bägge händerna. I morses så ställde han sig i min säng och försökte gå, fast det resulterade bara i en wreslinglandning rätt över mig :/

Så nu har han nog hittat sitt mod och motivation, andra behöver kanske lite mer tid på sig. Varför stappla fram när man kan krypa/kräla fortare.  

Svar på tråden 15 månader kan inte gå..