• Lovikkas

Besannade spådomar?

Hej!

Det mediala funkar för några och inte alls för några. Ibland stämmer spådomarna in, och har vi själva påverkat dem efter att vi fått veta hur det ska bli.

Strunt samma, nu vill jag höra av er som blivit spådda om det stämde in. Börjar med ett ex från mig själv.
    Det finns en kvinna i mellersta sverige som spår i kaffesump. Första gången jag var hos henne så var det första hon sa: "Det ringer och lägger på hos dig, vem är det som ringer?"
    "Jag vet inte, det kanske du kan svara på" svarade jag.
     Till saken hör är att det under flera månader hade pågått påringningar, hotsamtal som polis inte kunde spåra och iom detta besök hos spåtanten så sa hon hur jag skulle göra för att få stopp på allt. Och det slutade.

Lite underligt att hon visste av dessa samtal, tanten bodde 9 mil från mig.

• Svar på tråden Besannade spådomar?
  • easemymind
    R Franklin skrev 2012-12-06 11:22:20 följande:
    Visst, fast en konversation är meningslös ur evidensperspektiv så det är orelevant.

Nej, men om tusen personer som ber innan provet får bättre resultat än 1000 likvärdiga som inte ber, då är det en stark indikation på att bön faktiskt påverkar.

De undersökningar som gjorts (Bla en stor studie som gjorde för bara något år sedan och som finansierades  av en religös organisation) håller inte med. T.ex har man testat med att låta en grupp människor be för patienter som lider av olika åkommer, sedan jämför man deras tillfrisknande med en eller flera kontrollgrupper som inte fått några böner och tittar på om det är någon skillnad.

Ja fast allt handlar inte om evidens och att bevisa. Saker kan finnas oavsett ifall bevis inte finns. Det är ju möjligt, eller hur? 

Nej det är ingen stark indikation.

Det jag säger är att böner kan slå in trots att bevis saknas, och det är möjligt att Gud inte svarar på böner när själva syftet är att  försöka bevisa något. Att folk blir sämre när de vet att folk ber för dom visar på vadå? Det är väl snarare mer psykologiskt än andligt och bevisar inte heller något. 

• easemymind
    dawkins skrev 2012-12-08 14:03:56 följande:
    Steven Hawking har faktiskt "bevisat" att Gud inte finns, sedan får man respektera att människor ändå vill ha något att tro på. Spådomar och på distans dessutom får en att sätta kaffet i vrångstrupen, det är så absurt så det är svårt att bemöta. Men vissa tror ju på stenar och kristaller och verkningslöst vatten (Homeopati) etc. så inget förvånar mig längre. På 2000-talet borde vi ha lämnat häxkonsterna bakom oss, det tillhör en tid då vi inte visste bättre och kyrkan skämde skrämde skiten ur oss men Hin Håle.
    Finns ingen som kan ha bevisat det lika lite som det går att bevisa att Gud finns.
  • R Franklin
    easemymind skrev 2012-12-09 01:49:20 följande:
    Finns ingen som kan ha bevisat det lika lite som det går att bevisa att Gud finns.
    Bevisa Guds existens borde inte vara så svårt (Problemet är bara att gud inte existerar vilket gör det hela svårare). Men håller med om att man inte kan "bevisa" hans icke existens ens om man heter Hawkins. Däremot kan man förklara världen omkring oss utan att behöva ta till gud som ett svar, vilket betyder att man helt kan utesluta gud som en fråga.
  • talulah gosh

Anledningen till varför viss människor tror på medier och spåkvinnor är för att de (medierna) är duktiga på att snappa upp detaljer och dra slutsatser. De börjar alltid med påståenden som stämmer på väldigt många. Sedan lyssnar de på svaret och fortsätter nysta. Folk tror inte att de har berättat något alls, men det har de.

• easemymind
    talulah gosh skrev 2012-12-09 16:54:22 följande:
    Anledningen till varför viss människor tror på medier och spåkvinnor är för att de (medierna) är duktiga på att snappa upp detaljer och dra slutsatser. De börjar alltid med påståenden som stämmer på väldigt många. Sedan lyssnar de på svaret och fortsätter nysta. Folk tror inte att de har berättat något alls, men det har de.
    Nej behöver ju inte bara vara därför, antar att du inte suttit med alla som blivit spådda eller gått till medium?
  • easemymind
    R Franklin skrev 2012-12-09 16:45:56 följande:
    Bevisa Guds existens borde inte vara så svårt (Problemet är bara att gud inte existerar vilket gör det hela svårare). Men håller med om att man inte kan "bevisa" hans icke existens ens om man heter Hawkins. Däremot kan man förklara världen omkring oss utan att behöva ta till gud som ett svar, vilket betyder att man helt kan utesluta gud som en fråga.
    Du kan ju inte veta om Gud existerar eller inte. Även om det inte finns bevis så kan ju något som sagt ändå existera utan det handlar ju helt om tro. På samma sätt som det skulle kunna finnas en jultomte, eller spöken eller liv på andra planeter och flera dimensioner. Gud handlar ju inte bara om skapelsen, är ju många som t ex är troende men trots det tror på evolutionsteorin. Behöver inte vara svart eller vitt. 
  • R Franklin
    easemymind skrev 2012-12-10 01:45:49 följande:
    Du kan ju inte veta om Gud existerar eller inte. Även om det inte finns bevis så kan ju något som sagt ändå existera utan det handlar ju helt om tro. På samma sätt som det skulle kunna finnas en jultomte, eller spöken eller liv på andra planeter och flera dimensioner. Gud handlar ju inte bara om skapelsen, är ju många som t ex är troende men trots det tror på evolutionsteorin. Behöver inte vara svart eller vitt. 
    Naturligtvis kan jag inte veta. Men jag kan med stor sannolikhet säga att Gud inte finns, av den enkla anledningen att vi idag inte behöver något Gud för att förklara världen omkring oss. Det tillsammans med den totalta avsaknaden för evidens på att Gud faktiskt skulle existera ger oss enbart ett rimligt svar på frågan.

Men nog är det svart eller vitt, antingen finns Gud, eller finns Gud inte. 
  • easemymind
    R Franklin skrev 2012-12-10 14:24:24 följande:
    Naturligtvis kan jag inte veta. Men jag kan med stor sannolikhet säga att Gud inte finns, av den enkla anledningen att vi idag inte behöver något Gud för att förklara världen omkring oss. Det tillsammans med den totalta avsaknaden för evidens på att Gud faktiskt skulle existera ger oss enbart ett rimligt svar på frågan.

Men nog är det svart eller vitt, antingen finns Gud, eller finns Gud inte. 
    Nej det är inte svart eller vitt, bara för att Gud inte skulle skapat världen så betyder inte det att det är bevis för att en Gud inte finns alls. Vet inte om du väljer att misstolka med flit eller om du inte kunde förstå det jag skrev?

Precis du kan inte veta. Ingen annan heller. 

I övrigt upprepar du saker du redan skrivit, kanske du gör det mest för din egen skull än för min? :)
  • R Franklin
    easemymind skrev 2012-12-11 09:08:38 följande:
    Nej det är inte svart eller vitt, bara för att Gud inte skulle skapat världen så betyder inte det att det är bevis för att en Gud inte finns alls. 
    Naturligtvis är det svart eller vitt i frågan om Gud existerar eller inte.

Jag har aldrig påstått att det skulle finnas några bevis överhuvudtaget för att Gud inte existerar. Det jag säger är att vi idag har bättre förklaringar på de fenoment som religösa tillskriver sin Gud vilket gör tilltaget med Gud redundant.
  • easemymind
    R Franklin skrev 2012-12-11 10:29:00 följande:
    Naturligtvis är det svart eller vitt i frågan om Gud existerar eller inte.

Jag har aldrig påstått att det skulle finnas några bevis överhuvudtaget för att Gud inte existerar. Det jag säger är att vi idag har bättre förklaringar på de fenoment som religösa tillskriver sin Gud vilket gör tilltaget med Gud redundant.
    Nej det är inte svart eller vitt i frågan om att ifall Gud inte skapat världen så skulle han för den skull inte kunna existera. 

Jag har varken påstått det ena eller det andra.
  • R Franklin
    easemymind skrev 2012-12-11 11:01:26 följande:
    Nej det är inte svart eller vitt i frågan om att ifall Gud inte skapat världen så skulle han för den skull inte kunna existera. 
    Det har heller ingen påstått.

Däremot är det svart eller vitt om Gud existerar eller inte.

Än en gång för tydligenhetensskull.

• talulah gosh
    easemymind skrev 2012-12-10 01:42:21 följande:
    Nej behöver ju inte bara vara därför, antar att du inte suttit med alla som blivit spådda eller gått till medium?
    Nej, men jag har sett "seanser" på TV, och tycker att det är uppenbart vad som försigår - vilket inte de som tror på medier tycker. Jag har dessutom hört folk berätta om sina besök hos medier, vilket även detta gjort mig skeptisk. Det är alltid så att de berättat något som gör att mediumet kan gå i en viss riktning, och sedan snäva in där de märker att de får napp.
Svar på tråden Besannade spådomar?