• Anonym (urinaren ts)

Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)

Jag har under en veckas tid haft väldigt mörkt urin, rödbrunt - nästan som om det finns blod i det...?

Jag har försökt googla på vad det kan bero på men får endast upp svar som urinvägsinfektion eller njur-problem, men jag tror inte att det är något av detta då jag inte har ont i kroppen. Först trodde jag att mitt bruna urin berodde på vätskebrist, så de senaste dagarna har jag hällt i mig vatten - men den mörka färgen är envist kvar...

Om jag verkligen känner efter så känner jag att kroppen känns annorlunda, möjligtvis att det "sticker" lite precis till höger under navel. vad sitter för organ där? Är det njurarna ändå?
    Jag svettas som en galning, men i övrigt känner jag mig i prima skick, kanske bara lite annorlunda på ett konstigt sätt.

Någon som har någon ledtråd till mig om vad mitt extremt mörka urin beror på? Någon som varit med om liknande?

Så här såg mitt urin ut i eftermiddags...
  • Svar på tråden Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)
  • Vinxen

Dricker du för lite kanske?

• Jujja

Nåt med urinvägarna kanske, ring vårdcentralen lr rådgivningen.

• Anonym (urinaren ts)
    Vinxen skrev 2011-07-23 17:17:32 följande:
    Dricker du för lite kanske?
    Eftersom jag haft det såhär en vecka nu så dricker jag extra mycket, igår drack jag 4 liter vatten förutom det jag drack tillsammans med måltider, så tvekar på om det kan vara vätskebrist ?
  • lelodi

Min man gjorde det samma.
    "Portvinsfärg" på urin är ett vanligt tecken på leversjukdom tydligen, liksom gula läckar i ögonvitan. Han fick först operera bort gallan och senare fick han diagnosen Chrons och en annan kronisk inflammation på levern som han medicinerar för livet ut. Han var 33 år, normalviktig och har inget alkoholmissbruk. 

Såvida du inte ätit något som färgar urinen (rödbetor tex) så hade jag sökt läkarvård. 

• Anonym (urinaren ts)
    Jujja skrev 2011-07-23 17:18:53 följande:
    Nåt med urinvägarna kanske, ring vårdcentralen lr rådgivningen.
    Ja, jag får nog ringa på måndag. Tänkte höra här först om det fanns någon med liknande erfarenhet som kunde ge tips, eller möjligtvis om jag kunde vänta ut tills färgen försvann - men man vill ju inte chansa heller om det är något farligt, folk drabbas ju faktiskt av sjukdomar tyvärr, även om man tänker att det aldrig händer en själv
  • Anonym (urinaren ts)
    lelodi skrev 2011-07-23 17:21:11 följande:
    Min man gjorde det samma.
    "Portvinsfärg" på urin är ett vanligt tecken på leversjukdom tydligen, liksom gula läckar i ögonvitan. Han fick först operera bort gallan och senare fick han diagnosen Chrons och en annan kronisk inflammation på levern som han medicinerar för livet ut. Han var 33 år, normalviktig och har inget alkoholmissbruk. 

Såvida du inte ätit något som färgar urinen (rödbetor tex) så hade jag sökt läkarvård. 
    Oj, låter allvarligt?! Hur snabbt sökte han vård? Jag har ju inte ont någonstans. Jag är 23 år, 176 cm, 60 kg och senast jag drack var på nyårsafton... Min kost är helt normal svensson-mat, pasta, kött, mackor, oboy, etc, inget konstigt och inga rödbetor.

Ska googla lite på symptomen.
  • 201201232

Sök vård istället för att googla. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

• Anonym (just legat inne)

Jag blev uttorkad pga dåligt med vätska samt dåligt med mat. Det gick fort..2 veckor. ( 8 timmars dropp och jag kissade inte ens på flera dagar efter det. Mitt urin är fortfarande sådär brunt men är utskriven från sjukhuset. Se till att dricka vätske ersättning salt är jätteviktigt att få i dig. mycket mycket mycket. Jag hade ont som du lite grann och det var för min del början till att njurarna höll på att skadas. Fick ta dagliga akutprover på sjukhuset.
    Såg också nästan bruntblodigt urin när jag väl kissade lite...

• lelodi

Han lät det gå flera år men jag reagerade direkt vi blev tillsammans, sen sökte han vård 2.5 år senare.... Envisa karl....
    Men han hade magsmärtor som blev värre med åren. Han drack ProViva i mängder pga det och trodde det skulle hjälpa. Efter operationen lutade han med det och enda gången han fått ont efter det har varit när han druckit ProViva. Samband?... Vet inte, han mår bättre nu, men får som sagt medicinera livet ut.

Svar på tråden Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)