Yosa skrev 2011-07-24 19:39:57 följande:
Ska till Grand Canaria i höst och undrar om ni kan tipsa om intyg, papper som behövs? Har vänner som var där för några månader sedan och de blev alla sjuka ochn inlagda på sjukhus så hon har tipsat mig om kopia på barnens vaccinationer (ur BVC-boken) tex stelkramp, Eu-kortet från försäkringskassan som ger en rätt till sjukvård i landet. Passet då förstås. Barnens pappa följer med på resan som intyg från målsman att man reser med barnen behöver jag inte.
Har ni något mer som jag behöver tänka på?
de flesta kliniker å sjukhus är ju privata på semesterorter (tex på GC) så du har ingen användning av eu kortet utan betydligt bättre med hemförsäkringen, som även täcker betydligt mer om nått händer. Visst får du akutvård på statliga sjukhus tex i Las palmas, men då skall du ta dig dit oxå, får inga extra utlägg betalda osv.. som sagt bättre med bra hemförsäkring (gärna extra reseförsäkring i den, så slipper du självrisken osv)
Har man några speciella sjukdommar/symptom/allergier så är det smart att ha det nerskrivet på Spanska, så är det bara att lämna fram lappen till dr. Kopia på vaccinationer anser jag vara helt onödigt men det kan man ju skriva ner i samma papper om man vill.
några andra papper behövs inte - än biljetter, pass, försäkringspapper från hemförsäkringen och gärna som alltid kopia av passet.