• Jille

Fasträntekonto

Någon som provat swedbanks fasträntekonto, man kan tydligen få rätt så rejäl ränta upp till 4.18%, det måste väll vara ett bra sätt att spara pengar speciellt till sina barn?

Vi har fått en dotter för lite mer än 4 månader sen och vi har börjat spara lite, men är fasträntekonto sedan det bästa eller har ni ännu bättre tips?

• Svar på tråden Fasträntekonto
  • Jille

verkar inte vara så stort intresse :D

• cat1

Hej! Fasträntekonto är bra om man har en summa pengar att sätta av för en tid men du kan inte fylla på det under bindningstiden.

• Jille
    cat1 skrev 2011-08-21 07:58:31 följande:
    Hej! Fasträntekonto är bra om man har en summa pengar att sätta av för en tid men du kan inte fylla på det under bindningstiden.
    aha det var synd.
    Personligen tror jag räntekonton är bättre för mig, jag vill ha mina pengar så säkert som möjligt :)
  • EHel

Fasträntekonton är ett superbra alternativ - är just kontoplacering och det blir ju inte tryggare än så.

Även om man inte kan spara in på ett fasträntekonto, skulle jag sparat in på ett vanligt sparkonto och när man fått ihop minst 5000kr kan man öppna ett fasträntekonto. Under löptiden kan man ju fortsätta spara på et vanliga sparkontot och när fasträntekontot förfaller är det bara att öppna ett nytt och då ta med även pengarna som man hunnit spara ihop på det vanliga sparkontot. Enkelt sätt att få bästa räntan fast man kanske väljer att månadsspara!

• Vildblomman

Fasträntekonto har jag oxå funderat på. Men jag läste att man skulle sätta in minst 25.000 kr. Så mkt har jag inte sparat ihop.

Hade tänkt ha ett fasträntekonto åt sonen

• citymamman

Hmm jag hittade ingen ränta på 4.18%!??? vilken bindningstid hittade du den på?

• Jille

Ja kommer inte ihåg faktiskt, det va i sommras jag kolla. Jag antar att det har ändrat sig för det bästa jag såg nu var 2,91 %. Jag undrar ifall man kan ha flera fasträntekonton. Isf kan man ha 2, på så sätt dela upp tiden :)

• prospicientia

Satte in 6500 för fyra år sen. Har 5,93% har jag för mig. Var som allra högst då. Ändå ej bra. Man skall satsa på fonder och om man är mer kunnig på aktier. Bara att jag inte anser mig ha tillräckligt stabil ekonomi för det. Men om man stadigt kan avvara 1000 kr/månad är det definitivt värt att sätta sig in i.

Svar på tråden Fasträntekonto