• Anonym (oroad)

Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???

Min man har precis börjat på ett nytt jobb. Ioch med att han började precis innan företagets semestertid så blev han timanställd mellan 15/6-15/8 semester emellan 1/7-14/8 .. han har alltså jobbat från 20 juni - 30 juni med undantag för midsommar då han var ledig.
    Hans ansvarige på jobbet sa till honom att han hade gett lönekontoret hans timmar i tid innan de gick på semester så när han gick på semester var allt frid och fröjd.

Nu har den 25 juli kommit och ingen lön har kommit in på kontot (nordea personnrkonto) och han har inte fått hem något lönespec.
    Detta är ett stor företag med dotterbolag över hela världen, moderbolaget ligger i danmark och har nyligen gjort en vinst med överskott på 2 milj. på ett projekt. Så med andra ord de går bra för företaget och dom håller på att expandera.

Hur kommer de sig att han inte fått sin lön??? Vi börjar bli väldigt oroliga
    Ringde till kontoret men HELA lönekontoret har semester den här veckan och är inte åter fören 1 aug. VAFAN???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 20:18
    From 15 aug har han en provanställning i 6 mån som sedan går över till fast anställning.

• Svar på tråden Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???
  • Anonym (löning)

lär vara så att det är en innestående månad.....

• SofiaEmmy
    Anonym (löning) skrev 2011-07-25 22:40:37 följande:
    men då borde ju lite komma in på kontot eftersom han arbetat lite i juni
  • Anonym

Om ni behöver hans lön för att få månaden att gå runt, så se om ni kan få skjuta upp betalningen av någon/några räkningar tills att hans lön kommer!

• SofiaEmmy
    Anonym skrev 2011-07-26 10:13:28 följande:
    Om ni behöver hans lön för att få månaden att gå runt, så se om ni kan få skjuta upp betalningen av någon/några räkningar tills att hans lön kommer!
    funkar faktiskt! blev tvungen till det för många år sedan, satt och ringde runt till Telia, elen, sopor och alla jag ringde var förstående och lade räkningen till månaden efter. Det är nog inget att sätta i system, en gång funkar säkert bra men inget som man kan göra för ofta.
  • Anna Paulita
    Anonym (löning) skrev 2011-07-25 22:40:37 följande:
    Junilönen bör han rimligtvis få i juli ändå, har aldrig hört om att man håller två löner inne innan man får sin första utbetalning.
  • Saralainen

Eftersom det är första gången han ska ha lön från företaget så kanske dom har missat att göra hans lön.
    Ni måste väl kunna få tag på lönekontoret för att kolla detta?
    För det är bara för lönetanterna att sätta sig och göra en extralöneutbetalning. Det har hänt mig, att jag har missat och fått göra en extra utbetalning till en anställd.

• Lavish

Dom kanske haft något semestervikarie som skulle fixa detta som inte vet vad denne sysslar med...

• Anonym (oroad)

det var i juini han jobbade två veckor så den ska ju komma i juli. 

ja, han lämnade in kontouppgifter, har kopian hemma

får hoppas att de bara gjort en miss.. jaa, de är inte livsnödvändigt men de är ju flera tusen de handlar om, inte kul!   

• ceeh

Jag hade likadant på ett jobb.. Timmarna för första månaden kom på andra lönen.. I ert fall skulle det bli så då att alla pengar kommer på aug lönen. Men detta fick jag info om från ekonomin i god tid..

Svar på tråden Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???