• Anonym (oroad)

Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???

Min man har precis börjat på ett nytt jobb. Ioch med att han började precis innan företagets semestertid så blev han timanställd mellan 15/6-15/8 semester emellan 1/7-14/8 .. han har alltså jobbat från 20 juni - 30 juni med undantag för midsommar då han var ledig.
    Hans ansvarige på jobbet sa till honom att han hade gett lönekontoret hans timmar i tid innan de gick på semester så när han gick på semester var allt frid och fröjd.

Nu har den 25 juli kommit och ingen lön har kommit in på kontot (nordea personnrkonto) och han har inte fått hem något lönespec.
    Detta är ett stor företag med dotterbolag över hela världen, moderbolaget ligger i danmark och har nyligen gjort en vinst med överskott på 2 milj. på ett projekt. Så med andra ord de går bra för företaget och dom håller på att expandera.

Hur kommer de sig att han inte fått sin lön??? Vi börjar bli väldigt oroliga
    Ringde till kontoret men HELA lönekontoret har semester den här veckan och är inte åter fören 1 aug. VAFAN???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 20:18
    From 15 aug har han en provanställning i 6 mån som sedan går över till fast anställning.

• Svar på tråden Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???
  • Anonym (oroad)

grejen är att han har gjort två olika kontrakt, ett för timanställningen och sen ett som börjar i aug

• Bakeapple

Han får inte lön den 27 då? Kommer ingen lönespec idag eller lön imorgon kan det ju vara läge att ringa till lönekontoret.

• Anonym (oroad)
    Bakeapple skrev 2011-07-26 18:13:18 följande:
    Han får inte lön den 27 då? Kommer ingen lönespec idag eller lön imorgon kan det ju vara läge att ringa till lönekontoret.

Nope, ingen lön eller lönespec idag heller. Lönekontoret har stängt denna vecka så får ringa de första han gör på måndag.
  • Anonym (oroad)

åhh jag blir galen!!! sen i måndags har min man försökt få tag på sin lön och i onsdags sas de att han nu skulle få den på fredag. Lönekontoret och hans chef har ingen ANING om varför han inte fick sin lön. helt skumt!
    nu är de fredag och ingen lön har kommit. det sa att de oxå har nordea och borde därför inte ta så lång tid, ska man vänta tills efter 9 kanske?
    kommer bli galen om den inte kommer in IDAG! chefen lovade även att den skulle vart inne igår men de vet vi inte hände.

• Anonym

Jag tror att måndag är ett säkrare tips om ni inte har samma bank som arbetsgivaren.

• Anonym (oroad)
    Anonym skrev 2011-08-05 08:35:27 följande:
    Jag tror att måndag är ett säkrare tips om ni inte har samma bank som arbetsgivaren.
    de är de vi har. och lönetanten lät sååå säker på fredag men bara för allt strul så kommer den säkert på måndag, gah, blir galen när tanten låter 100% säker och inte blir så!
  • Anonym (oroad)

nu kom den!! woho!!

• Waldo
    Anonym (oroad) skrev 2011-08-05 09:04:01 följande:
    nu kom den!! woho!!
    Det var riktigt jävla illa

Det spelar ingen roll er er bank är på månen. Pengarna ska var på lönekontot utbetalningsdagen och inget annat
    Jag hade tagit ett rikigt allvarligt samtal med chefen
  • humma

Skönt att det löste sig, ibland strular det till sig innan man är inne i rullarna liksom. Det behöver inte betyda att det kommer strula sen. Jösses, min make fick vänta drygt tre månader på lön när han bytte jobb för snart 10 år sedan, utländskt anställd, det var bra med en buffert då! Sedan kom den bara sådär och sedan har det aldrig strulat!

• Anonym

Waldo har rätt igen och ett lönekontor kan inte bara slå igen, det är dåligt av företaget tycker jag. Tänk om vår ekonomiavdelning, jobbar på ett stort företag skulle slå igen en vecka, undrar vad som skulle hända då ? Jag fick göra fyra personers jobb i två veckor och det var JÄTTETUFFT så då kan väl lönekontoret ha en liten person på plats. Urdåligt!!!!!

• Anonym (oroad)
    Waldo skrev 2011-08-05 10:25:17 följande:
    Det var riktigt jävla illa

Det spelar ingen roll er er bank är på månen. Pengarna ska var på lönekontot utbetalningsdagen och inget annat
    Jag hade tagit ett rikigt allvarligt samtal med chefen
    de är det som är de roliga, chefen hade ingen aning om att han inte fått lönen, det var min mans arbetsledare typ som skulle lämna in timmarna till nån tjej på lönekontoret för arbetsledaren var tvungen att göra om lite siffror så att de skulle stämma hos lönekontoret så det är där det måste ha gått snett.

chefen tog sig iaf tid på sin semester för att fixa iordning detta nu när han hade vetskapen om det.
  • Anonym (oroad)
    Anonym skrev 2011-08-05 10:31:40 följande:
    Waldo har rätt igen och ett lönekontor kan inte bara slå igen, det är dåligt av företaget tycker jag. Tänk om vår ekonomiavdelning, jobbar på ett stort företag skulle slå igen en vecka, undrar vad som skulle hända då ? Jag fick göra fyra personers jobb i två veckor och det var JÄTTETUFFT så då kan väl lönekontoret ha en liten person på plats. Urdåligt!!!!!

det är faktiskt riktigt jävla dåligt! vi hade kunnat haft pengarna några dagar senare men istället blev det 2 veckor senare bara för att alla har semester. och det roliga var att den 1 aug kom bara EN ENDA PERSON tillbaka till lönekontoret efter 4 veckors semester...

det som är roligt är att detta är oxå ett enormt företag som i verkligheten inte borde kunna låta lönekontoret ta semester, allihopa samtidigt

• Waldo
    Anonym (oroad) skrev 2011-08-06 09:50:00 följande:
    de är det som är de roliga, chefen hade ingen aning om att han inte fått lönen, det var min mans arbetsledare typ som skulle lämna in timmarna till nån tjej på lönekontoret för arbetsledaren var tvungen att göra om lite siffror så att de skulle stämma hos lönekontoret så det är där det måste ha gått snett.

chefen tog sig iaf tid på sin semester för att fixa iordning detta nu när han hade vetskapen om det.
    Jag menar inte att ni ska ställa chefen till svars för detta.

Informera chefen om hur det har gått till. Arbetledaren lyder även under chefen
    Säg att det är väldigt tråkigt att starten på den nya anställningen har blivit såhär
    Din sambo känner sig inte alls bekväm med att kommunikationen fungerar och låt samtalet ha sin början därifrån

Alltså inget anklagande samtal, utan ett samtal där sambon uttrycker sin fulla oro för hur det har fungerat
  • Anonym (oroad)
    Waldo skrev 2011-08-06 11:29:40 följande:
    Jag menar inte att ni ska ställa chefen till svars för detta.

Informera chefen om hur det har gått till. Arbetledaren lyder även under chefen
    Säg att det är väldigt tråkigt att starten på den nya anställningen har blivit såhär
    Din sambo känner sig inte alls bekväm med att kommunikationen fungerar och låt samtalet ha sin början därifrån

Alltså inget anklagande samtal, utan ett samtal där sambon uttrycker sin fulla oro för hur det har fungerat
    jag tror nog han tänkte göra de när semestern är slut. men tydligen ska den här arbetsledaren vara väldigt klurig.
    chefen vart tvungen att få veta om detta i och med att han var tvungen att skriva under så att lönekontoret kunde skicka ut lönen, mest en formell grej.
Svar på tråden Första lönen har inte kommit!!!! vad göra???