Niklas2k skrev 2011-11-14 01:24:01 följande:
Intressant. Min fantasi är så sjukt dålig. Får samla på mig lite smarta tips från den här tråden. ;)
Övning ger färdighet! :)
Folk gillar att snacka om sig själva, och att känna att personen som skriver till en har läst presentationen är trevligt.
Bild på resemål:
"Ser att du varit på/vid/i XXX... Jag har alltid velat åka dit. När var du där?/Gillade du det?/Såg du XXX (turistattraktion på resemålet)?"
Info i pressen om specifik träningsform:
"Jag har också varit lite sugen på karate/bowling/spinning/XXX... Hur länge har du tränat?/Får man inte vansinnig träningsvärk?/Var tränar du någonstans?"
Bild på djur:
"Åh, din katt/leguan/åsna liknar jättemycket en katt/leguan/åsna som min kompis hade när jag var liten. Det djuret hette Algot och var verkligen väldigt lik djuret på din bild. Så, konstigt fråga - men jag måste ställa den. Ditt djur heter väl inte Algot?"
Text om film- eller bokintresse:
"Såg att du är film-/bokfantast, något som jag själv också är. Vilken är din favoritfilm/-bok?"
Okej, alla är inte jättebra - men jag tror ändå att oddsen för svar är högre än vid ett "hej, fin press. hur är läget?" eller "du var söt, hör av dig om du vill."
Min paniklösning när jag ramlar över en presentation som får det att rinna till, men jag inte vet vad jag ska skriva är:
"Hjälp, du liknar jättemycket en gammal bekant till mig. Heter du Christoffer och har bott i Sundsvall för tio-tolv år sen?"
Det visar sig alltid att snubben inte alls heter Christoffer eller har bott i Sundsvall, men jag bryter i alla fall isen och i de allra flesta fall har det lett till vidare diskussion. Så, får ni grabbar en fråga om ni heter Christoffer så vet ni att ni har mig på tråden..