Smecker skrev 2012-03-09 19:37:53 följande:
Det är vad jag ser framför mig när du börjar blanda in ord som "jaktinstikt" i det hela. Om jag inte missminner mig så finns det ingen forskning över huvud taget som stödjer någon som helst "instinkt" i samband med att "förföra" kvinnor. På den tiden när människans instinkter grundlades så tog män det de ville ha, därav liknelsen klubbade henne i skallen och släpade in i grottan. I verkligheten var det förmodligen lite mer komplicerat än så, det skulle med största sannolikhet klubbas ihjäl andra (manliga) intressenter först.
Med andra ord så är konsten att "förföra" och "uppvakta" kvinnor något som är bra mycket mer sentida än så, alltså något som är socialt konstruerat. I ett par tre tusen år har kvinnor blivit bortgifta, någon annan (far, bror etc) har med andra ord bestämt över vem hon skall gifta sig med, så det har inte funnits något utrymme för uppvaktning. Hon har helt enkelt inte haft något att säga till om.
Men att ansluta sig till diverse dejtingsajter, är inte det någon form av jakt efter en partner?
...På vilket sätt blir det en jakt på det? Och varför? Med det där "spelet" som du beskriver så har man redan känt av ifall det finns något intresse. Vad skall man "jaga" sen menar du? Och varför är det mannen som i så fall skall "jaga"?
Vad då jaga sen? Jag förstår inte varför du snöar in på det.
Jag har inte sagt att det bara är mannen som vill jaga
...Uppenbarligen är det inte samma sak, eftersom det inte bara är jag som "missuppfattar" dig.
Är det så att alla har missuppfattat mig så har jag väl varit otydlig. Eller så har vi lite olika syn på det.
...Ja, eller så består uppvaktningen av att man bankar konkurrenterna sönder och samman. Vill du jämföra oss med påfåglar eller gorillor, vilket borde vara mest naturligt för oss? Och att göra sig mindre tillgänglig än man är naturligt, är det ett spel eller är man sig själv?
Visst är det ett spel att göra sig lite mindre tillgänglig. Och med det så menar jag att man inte ska slänga iväg ett "ska vi knulla" rätt upp i ansiktet.
Men det är inte så mycket spel så man tappar sin egen identitet.
.. Jag är en jävel på att sy och tvätta, och rätt bra på att laga mat, men totalt värdelös på att fixa bilar. Jag hatar att titta på sport, hatar öl och skulle aldrig få för mig att snusa. ... Jag får inte panik ifall dejten vill bjuda på restaurang eller bio eller what not, och skiter fullständigt ifall hon tjänar mer än vad jag gör. Så vad tror du, vem har jag mest gemensamt med? Någon av männen eller någon av kvinnorna här i tråden?
Vi är väldigt lika på vissa plan du och jag Smecker. Jag stryker och har också sytt en hel del genom tiderna. Jag intresserar mig för färg och inredning. Det enda jag kan om bilar är att tanka, fylla på spolarvätska och bensin. Gillar inte att titta på sport, snusar inte. Helt okey om min dejt vill betala. Min exfru hade dubbelt så mycket som jag i lös och jag la ner många timmar på att hjälpa henne i hennes jobb.
Varför vill du ha en jämförelse mellan dig och män/kvinnor?
För fan, de flesta jag pratar med här på forumet tror att jag är en kvinna