• wildstrawberry

lära 7 månaders bebis att somna själv

Jag har en liten tjej som jag ammar till sömns dag som natt. (förutom om vi är ute o ränner på dagen, då sover hon i vagnen). Nu skulle jag vilja trappa ner&sluta amma och samtidigt försöka lära lillan att somna själv. 

Just nu ammar jag ENDAST för att få henne att somna. Hon äter alltså gröt osv och dricker vatten. Mjölken har dessutom börjat sina så det är mest "tuttningen" hon är ute efter. (kan tilläggas att hon inte tar napp/ersättning eller välling)

Någon som har någon erfarenhet att Baby wisperer? eller tassmetoden? Vet inte vad som är bäst för bebis.. (Vill inte gärna pröva 5 min metoden då jag tycker det är hjärtskärande att höra henne gråta efter mig och inte få trösta henne på något vis.)

Tips mottages! Hur har ni gjort med era tuttiga små som alltid ammat till sömns? 

• Svar på tråden lära 7 månaders bebis att somna själv
  • Butterscotch

Jag slutade helt enkelt över en natt med båda barnen, höll dem i famnen och tröstade/sjöng när de var ledsna (arga?) för att de inte fick amma. Det tog bara en natt eller två innan de sov gott med bara nappen som sällskap. Om ditt barn inte tar napp kanske en snutte av något slag kan funka? Eller så tar hon inte napp nu eftersom hon får tutta, min lillkille ville t ex aldrig ha välling förrän vi slutade med amningen.

Har alltid legat bredvid dem när de ska sova, så de har aldrig somnat ensamma i späd ålder.

• kekkap

Hej!

Vår dotter är sju och en halv månad gammal nu. Fram tills hon var ca 5 månader gammal fick vi vagga henne till sömns varje kväll (hon grät mycket då hon var nyfödd och vande sig sedan vid att vaggas...). Hon behövde också vaggas till sömns om hon vaknade till under natten, det kunde ta från 5 minuter till en timme att få henne att somna... (och om något, t ex glassbilen, väckte henne var det bara att börja om..) Så då hon fyllt 5 månader var vi väldigt mogna för att lära henne att somna själv!

Vi testade 5 minutersmetoden i en kvart - sen klarade vi inte av det mera. Det blev för grymt! Läste om tassmetoden här på familjeliv och bestämde oss för att testa den. Vi undrade hur det skulle gå för oss och trodde det skulle bli väldigt tufft...men det gick över all förväntan!

Stålsatte oss första kvällen och var beredda på att ha timmar med skrik - men hon somnade själv efter en timme, grät lite men aldrig hysteriskt. Hon vaknade till några gånger under natten och vi gjorde igen som metoden säger...och hon somnade om efter kortare och kortare tid för varje gång.

Nu när vi lägger henne somnar hon alltid själv, ibland på en gång och ibland efte ca en timme men tassmetoden funkar hur bra som helst för oss.

Jag rekommenderar den på det varmaste!Glad

• lövet2

Mitt tips: vänta!

Runt 8 månader brukar de flesta barn sova riktigt dåligt med många uppvaknanden på natten och svårt att somna. Har du då tagit bort ammandet till sömns, så kan du i stället få kliva upp 5 ggr/natt och bära babyn till sömns ...

• wildstrawberry

Tack för alla tips! :) ska läsa på lite mer om tass metoden...
    Anledningen till att jag verkligen VILL börja lära henne att somna själv är för att jag har ett skräckexempel i släkten: hennes tjej (som är två år) måste gungas i famnen medan mamman (ja endast mamman) skumpar upp och ner på sängen samtidigt. Ibland tar det 15 min ibland 2 timmar innan hon somnar och innan skriker hon som en galning. Så vill jag inte ha det.. Kan ju tillägga att mamman så ont i ryggen efter 2 år av skumpande.

Men Lövet2, jag kanske ska vänta 1 månad eller 2 innan jag sätter igång med avvänjning då?

Kram på er!

• Mariohn
    wildstrawberry skrev 2011-07-27 11:19:05 följande:
    Tack för alla tips! :) ska läsa på lite mer om tass metoden...
    Anledningen till att jag verkligen VILL börja lära henne att somna själv är för att jag har ett skräckexempel i släkten: hennes tjej (som är två år) måste gungas i famnen medan mamman (ja endast mamman) skumpar upp och ner på sängen samtidigt. Ibland tar det 15 min ibland 2 timmar innan hon somnar och innan skriker hon som en galning. Så vill jag inte ha det.. Kan ju tillägga att mamman så ont i ryggen efter 2 år av skumpande.

Men Lövet2, jag kanske ska vänta 1 månad eller 2 innan jag sätter igång med avvänjning då?

Kram på er!
    Ja huuu vilken SKRÄCK. En tvååring som vill ha närhet. Uschjamej.
  • wildstrawberry

Det är ju inte det att det ska vara närhet bara, hon är helt hysterisk och det ska hoppas hysteriskt upp och ner för att hon är van att somna skumpandes. Om man skulle kunna ligga o gosa, kramas, stryka över ryggen skulle det vara en annan femma. Men det går inte, hon gallskriker och vill inte somna så. Det handlar om en vana.

Jag är helt för närhet och tycker att man ska ge sina små det så mkt det går. Men närhet på detta vis (hoppa upp och ner på sängen med en tung 2 åring som stretar emot) gör ju stackars mamman till ett vrak. Det blir många tårar och ont i ryggen. Nu är det ju upp till henne hur hon ska söva och vad hon gör åt det, men jag känner att jag vill inte riskera att introducera en vana som kommer att ta knäcken av både psyke och rygg.

Själv kan jag ta o bära min lilla ibland i famnen för att hon ska bli trött/somna eller ligga o gosa. Det är inga problem. Det är bara det att jag vill hitta något bra sätt att få henne att somna när jag slutar med amningen. Om det innefattar att hon måste somna brevid mig så får det göra det. Så länge jag slipper hoppa hysteriskt upp och ner på en säng i många år framöver.

• kekkap

Jag tror inte att du behlver vänta tills barnet är 8-9 månader... Alla barn är olika och även om det kanske är så att ditt barn kommer hamna i en mer orolig fas så behöver du inte utsätta "lära sova själv-träningen" för det! Här hemma är det olika från natt till natt om lillan vaknar många gånger eller inte alls, men oavsett behöver vi bara stoppa in nappen igen och ev sitta en stund med handen på hennes mage så somnar hon om igen. Och det tror jag hon kommer fortsätta med om hon nu kommer in i en mer krävande period...hon har ju lärt sig hur man gör!

Jag säger "Go for iit", det kommer vara så skönt både för er och ert barn när hon lärt sig somna själv utan att ammas till sömns

Mariohn skrev 2011-07-27 11:22:39 följande:
    Ja huuu vilken SKRÄCK. En tvååring som vill ha närhet. Uschjamej.
    . Vilken onödig kommentar...
  • Maxbox

Men om hon använder napp så undrar jag om det inte kan funka med att typ hålla henne eller ligga bredvid men att hon har nappen istället för bröstet? Då får hon ju närheten som hon är van, men ett substitut för bröstet. Inte behöver hon väl kunna somna helt själv än? Däremot kan jag förstå att det är besvärligt om hon endast kan somna,och somna om vid bröstet. Det är ju rätt skönt att inte vara den enda som kan söva bebis.

Svar på tråden lära 7 månaders bebis att somna själv