Inlägg från: wildstrawberry |Visa alla inlägg
  • wildstrawberry

lära 7 månaders bebis att somna själv

Jag har en liten tjej som jag ammar till sömns dag som natt. (förutom om vi är ute o ränner på dagen, då sover hon i vagnen). Nu skulle jag vilja trappa ner&sluta amma och samtidigt försöka lära lillan att somna själv. 

Just nu ammar jag ENDAST för att få henne att somna. Hon äter alltså gröt osv och dricker vatten. Mjölken har dessutom börjat sina så det är mest "tuttningen" hon är ute efter. (kan tilläggas att hon inte tar napp/ersättning eller välling)

Någon som har någon erfarenhet att Baby wisperer? eller tassmetoden? Vet inte vad som är bäst för bebis.. (Vill inte gärna pröva 5 min metoden då jag tycker det är hjärtskärande att höra henne gråta efter mig och inte få trösta henne på något vis.)

Tips mottages! Hur har ni gjort med era tuttiga små som alltid ammat till sömns? 

• Svar på tråden lära 7 månaders bebis att somna själv
  • wildstrawberry

Tack för alla tips! :) ska läsa på lite mer om tass metoden...
    Anledningen till att jag verkligen VILL börja lära henne att somna själv är för att jag har ett skräckexempel i släkten: hennes tjej (som är två år) måste gungas i famnen medan mamman (ja endast mamman) skumpar upp och ner på sängen samtidigt. Ibland tar det 15 min ibland 2 timmar innan hon somnar och innan skriker hon som en galning. Så vill jag inte ha det.. Kan ju tillägga att mamman så ont i ryggen efter 2 år av skumpande.

Men Lövet2, jag kanske ska vänta 1 månad eller 2 innan jag sätter igång med avvänjning då?

Kram på er!

• wildstrawberry

Det är ju inte det att det ska vara närhet bara, hon är helt hysterisk och det ska hoppas hysteriskt upp och ner för att hon är van att somna skumpandes. Om man skulle kunna ligga o gosa, kramas, stryka över ryggen skulle det vara en annan femma. Men det går inte, hon gallskriker och vill inte somna så. Det handlar om en vana.

Jag är helt för närhet och tycker att man ska ge sina små det så mkt det går. Men närhet på detta vis (hoppa upp och ner på sängen med en tung 2 åring som stretar emot) gör ju stackars mamman till ett vrak. Det blir många tårar och ont i ryggen. Nu är det ju upp till henne hur hon ska söva och vad hon gör åt det, men jag känner att jag vill inte riskera att introducera en vana som kommer att ta knäcken av både psyke och rygg.

Själv kan jag ta o bära min lilla ibland i famnen för att hon ska bli trött/somna eller ligga o gosa. Det är inga problem. Det är bara det att jag vill hitta något bra sätt att få henne att somna när jag slutar med amningen. Om det innefattar att hon måste somna brevid mig så får det göra det. Så länge jag slipper hoppa hysteriskt upp och ner på en säng i många år framöver.

Svar på tråden lära 7 månaders bebis att somna själv