• Anonym

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Jag är ensamstående med 2 barn.
    Jag har 105 000 kr på mitt sparkonto.
    Jag sparar mellan 2000-4000 kr/månad.

Denna månad sparade jag bara 1000 kr,men det är för att jag har semester och väljer nöjen med barnen och leva extra gott.

Genomsnitt per år kan jag spara ungefär 30 000-36 000 kr och jag är väldigt nöjd.

• Anonym

2 vuxna och ett barn. Jag har 450 000kr på sparkontot, min dotter 200 000kr och min sambo 160 000kr. Jag har inte sparat ihop allt utan det är ett arv från min mamma. Pengar jag egentligen inte vill ha. Men nu finns dem.

• Anonym
    firewoman skrev 2011-07-27 09:27:48 följande:
    Vi har flera sparkonton och det varierar rätt mycket. Vi har nyss varit i USA på långresa och gjort av med 200 000 kr som vi haft sparade på resekontot. Där finns det nu ca 60 000 kr kvar. Jag försöker spara mellan 10 000 - 15 000 kr på resekontot varje månad eftersom resa är familjens stora intresse.
    På huskontot försöker vi ligga runt 50 000 kr för att ha till reparationer mm.
    Barnen har ca 70 000 kr var på sina sparkonton.
    Jag har ett eget sparkonto där jag försöker ha ca 100 000 kr som en liten guldkantsbuffert.
    På lönekontot försöker jag alltid ha kvar minst 20 000 kr i slutet av månaden när nästa lön kommer.
    På bilkontot spars det ca 1000 kr/månad till service, däck mm.
    Maken har inget eget sparkonto vad jag vet utan bidrar till huskontot, resekontot och bilkontot efter sin förmåga. däremot har han ett golfkonto där han sätter av pengar till årsavgiften och lite annat för sig och sonen. 
    Pensionssparkonton har vi båda två. Jag har ingen aning om hur mycket pengar det finns där.    
    Hej o hå, inte illa ;)
  • Anonym

Radhus
    1barn (1½år)
    två vuxna
    Två bilar
    sparat ca 450,000.

Jag är hemma fru och maken jobbar!

• Anonym

Vi har nyss köpt hus som vi la in 600 000 i av egna pengar. Har 250 000 kvar. Tre barn och vanliga jobb, har ut 35 000 tillsammans efter skatt i månaden + bb.

• Anonym

2 vuxna, 1 barn. Hyresrätt.
    Vi har ca 30000 kr sparat, mestadels är mannens pengar sedant idigare. Pga arbetslöshet och sjukskrivning har det varit svårt för mig att bidra till något sparande, det mesta av mannens lön går åt trots att vi bor i rätt billig hyresrätt.
    Jag har inga pengar sedan tidigare, mina föräldrar sparade inget till mig. Nu sparar vi 300 kr varje månad till vårt barn men såfort vi kan kommer vi lägga undan hela barnbidraget till h*n.

• Anonym

250 000 just nu men som snart ryker all väg p.g.a. husrenovering ;) Sparar runt mellan 5000-10000:-/månad under mars-november och mindre när sambon har lågtryck på jobb.. 2 vuxna, 1 barn, villalån på 1,5 miljon och strax under 600 000 i årsinkomst (före skatt) tillsammans..

• Anonym

Shit vad folk är duktiga på att spara! Jag tjänar nästan 30000 kr i månaden, min man 22000. Inga barn ännu. Vi har sammanlagt 120 000 kr sparat och tycker att vi är jätteduktiga. Men när man läser svaren i denna tråd inser man ju att vi ligger i lä. =)

Det kanske handlar om livsattityd. Vi är mer "fånga dagen"-människor än att allt ska ske "sen nån gång". Livet kan ju förändras på ett ögonblick. Alltså har vi ställt till med stor 30-årsfest för mig (10000 i kostnad) och stort bröllop (45000 av våra egna pengar, samt 20000 i föräldrabidrag) . Vi åker på utlandsresa en vecka varje sommar och lever gott med bland annat oxfilé till middag resten av året.

Känns lagom men såklart borde man spara mer. 15%-regeln gör ju att vi inte har råd med det boende vill ha, kommer inte ens i närheten eftersom vi vill bo kvar i Göteborgs kommun...

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?