• Amazina

Ont i ryggen när jag legat ner...

Jag sover på rygg och har en bra säng som "borde" vara det rätta för min kropp... Ibland på natten och på morgonen när jag vaknar har jag asont i nedre delen av ryggen. Jag försöker lägga mig på sidan och måste verkligen ta i med hela kroppen för att kunna vända mig. Sedan lättar det. Skulle jag sova på mage gör det ännu ondare! Detta händer ibland även när jag t ex solar solarium, och då pratar vi ju om 15 minuters hårt ryggläge.

Jag har egentligen inga större problem dagtid men har två små barn som jag bär ibland och jag måste verkligen tänka på hur jag lyfter för att skona ryggen! Jag tränar 5 dagar i veckan och försöker stärka ryggen långsamt (har ibland fått ont när jag styrketränar för hårt) och stretchar extra länge ca 2 ggr/vecka.

Vad kan det vara som jag har?? Någon som har erfarenhet?
    Jag har en elektrisk säng där jag kan ställa både huvudända och ben. Någon som har tips på en sovställning jag ska testa?

• Svar på tråden Ont i ryggen när jag legat ner...
  • Sanjos

Skulle tro att du har fel säng iaf. Att sova på rygg är väl heller inte de bästa för ryggen!
    Har själv ibland problem med ryggen och kan absolut inte ligga på rygg länge oavsett vad de är för slags säng utan ligger i sidoläge.
    Det är heller inte bra att ha för mjuk säng. Man ska ju inte sjunka igenom den....

• LaFontaine

Jag skulle nog rekommendera att besök hos en kiropraktor eller nåt. När jag tränade som mest fick jag också ont i ryggen på det sättet som du beskriver. Det visade sig att jag var sned i bäckenet. Två besök senare skuttade jag fram igen!

• Amazina
    LaFontaine skrev 2011-07-27 10:07:34 följande:
    Jag skulle nog rekommendera att besök hos en kiropraktor eller nåt. När jag tränade som mest fick jag också ont i ryggen på det sättet som du beskriver. Det visade sig att jag var sned i bäckenet. Två besök senare skuttade jag fram igen!
    Ja, jag har funderat på det... Har haft foglossning under två graviditeter och den yngsta tjejen är bara några månader. Det kan ju hända att bäckenet är det som spökar...
Svar på tråden Ont i ryggen när jag legat ner...