• Mystic noblesse

Bästa kattsanden?

Jag har provat mig fram mellan katty, fresch &clean, icas kattsand, eldorados kattsand, catz och pussys kattsand. 

Vissa är ok och andra mindre ok. Rensar kattlådan varje dag men upplever att det luktar iaf även om man har kattsand som det sägs att det inte luktar. Så vad gör man? Inte så kul att gå in i badrummet och det luktar. Och nu menar jag inte att det luktar kattskit men nåt luktar det och badrummet är rent i övrigt. Så antar att det är kattlådan som är problemet. 

• Svar på tråden Bästa kattsanden?
  • pebelund

Jag körde Everclean när jag hade katter ett tag. Funkade bäst av dom jag provat då.
    Sen började jag köra med Pellets (sån du eldar med i kåkarna) .. riktigt bra måste jag säga. Enda som vad nackdelen var när man nybytt och pelletsen inte var spån (blir det när dom kissar i lådan), och dom sket.. för dom la sig bara ovanpå då och kunde lukta lite.
    Kasspiss band den skitbra, även lukten .. 

• Mystic noblesse

Eldorados klumpbildande har jag provat och den är ok. Men det fanns en kattsand som hette amiralen som var kanon. Men den säljs inte här längre.

• tantS

Tänkte passa på och fråga appropå sand - hur gör ni för att kasta klumparna i sanden? Vi samlar ihop i en hundbajspåse och lägger i en hink med lock. Tycker ändå att det luktar trots att den töms ofta. Tänkte de måste finnas ett enklare och mindre stinkigt sätt!?

• Mystic noblesse

Jag tror det är bäst att slänga i soptunnan direkt. Så slipper man ha lukten inne för den är ju inte så mysig Tungan ute

• tantS
    Mystic noblesse skrev 2011-07-30 11:57:58 följande:
    Jag tror det är bäst att slänga i soptunnan direkt. Så slipper man ha lukten inne för den är ju inte så mysig Tungan ute
    Näe precis.. Hehe.. Vårt sophus är så långt bort dock att ingen av oss pallar springa dit varje dag. Blir tömd kanske varannan dag
  • juliet

vi har 2 hankatter 11 månader som är innekatter och gör en hel del i lådan. vi hade problem med lukt eftersom vi bor i en trea och och lådan står på toletten som ligger så lukten sprider sig.

vi provade massa olika sander och flera lådor men till slut så köpte vi en super stor låda med lucka och så andvänder vi ever clean sand för många katter. och ser alltid till att ha ett super tjockt lager med sand i lådan.

och numera känner vi igen lukt och vi rensar lådan var 3 dag och ändå luktar det inte. dock är det viktigt att ha ett väldigt tjockt lager hela tiden. för blir lagret för tunt så kan vi känna lite lukt men aldrig annars.

tantS skrev 2011-07-30 11:49:04 följande:
    Tänkte passa på och fråga appropå sand - hur gör ni för att kasta klumparna i sanden? Vi samlar ihop i en hundbajspåse och lägger i en hink med lock. Tycker ändå att det luktar trots att den töms ofta. Tänkte de måste finnas ett enklare och mindre stinkigt sätt!?
    vi lägger dom i soppåse och så ut till soperna direkt eller sätter precis utanför dörren tills vi ska ut.
  • Dundermamman

Vi använder Olivers kattsand ( www.olivers-petfood.se ), en kanonbra klumpbildande sand. 
    Vi beställer från deras hemsida och får det hemkört ett par dagar senare, perfekt!

Har provat everclean men den var verkligen överreklamerad! Fick byta all sand i lådorna redan efter 2 veckor, med Olivers byter jag bara sanden va 4-5:e vecka. Dessutom slipper jag doften av barnpuder Tungan ute...
    Hade även Katty i flera år... tills jag fick prova Olivers på en kattunställning, sen har jag varit en trogen kund hos dom!

Misstaget många gör är att de "snålar" och har alldeles för lite sand i lådorna! Resultatet blir då dålig lukt på nolltid eftersom urinen rinner igenom sanden och lägger sig i lådans botten. Eftersom man då byter all sand oftare blir det jättedyrt i längden!
    Jag har alltid minst 10 kg (10-15 cm) sand i varje normalstor låda. Mockar lådorna 2 ggr/dag och fyller på nån deciliter sand var tredje dag!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Nidi80
    juliet skrev 2011-08-01 12:46:06 följande:
    vi har 2 hankatter 11 månader som är innekatter och gör en hel del i lådan. vi hade problem med lukt eftersom vi bor i en trea och och lådan står på toletten som ligger så lukten sprider sig.

vi provade massa olika sander och flera lådor men till slut så köpte vi en super stor låda med lucka och så andvänder vi ever clean sand för många katter. och ser alltid till att ha ett super tjockt lager med sand i lådan.

och numera känner vi igen lukt och vi rensar lådan var 3 dag och ändå luktar det inte. dock är det viktigt att ha ett väldigt tjockt lager hela tiden. för blir lagret för tunt så kan vi känna lite lukt men aldrig annars.vi lägger dom i soppåse och så ut till soperna direkt eller sätter precis utanför dörren tills vi ska ut.
    Jag förutsätter att ni bor i villa/radhus som lägger påsen utanför dörren?
Svar på tråden Bästa kattsanden?