• jaghopparhögt

Är det möjligt att konvertera till judendomen?

Är det möjligt att konvertera till judendomen? Då menar jag den ortodoxa judendomen.
    Eller är det så endast de som med en judisk mor räknas som judar oavsett vad man gör?

• Svar på tråden Är det möjligt att konvertera till judendomen?
  • jaghopparhögt

Även genom en ortodox rabbi? Hur går det till isåfall. Jag trodde att konverta genom en konservativ rabbi var det absolut längsta man kunde gå som icke-jude, och även det nästan omöjligt.

• Neblina

Jo du kan konvertera till judendomen ( den ortodoxa ),

jaghopparhögt skrev 2011-07-27 20:44:30 följande:
    Även genom en ortodox rabbi? Hur går det till isåfall. Jag trodde att konverta genom en konservativ rabbi var det absolut längsta man kunde gå som icke-jude, och även det nästan omöjligt.
    När du konverterar så konverterar får du ju gå igenom allt och det sker i ortodox tro, vill du sedan leva som en konservativ är du fri att göra det. men som jag förstått så konverterar man alltid via den ortodoxa tron eftersom den lever helt enligt med vad judendomen förespråkar, man håller alla budord etc etc.
    Att vara konservtiv innebär ju sedan att man inte följer eller lever helt enligt med religionen, så det är ju ett ställningstagande man gör senare.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • jaghopparhögt
    Neblina skrev 2011-07-27 23:57:21 följande:
    Jo du kan konvertera till judendomen ( den ortodoxa ),När du konverterar så konverterar får du ju gå igenom allt och det sker i ortodox tro, vill du sedan leva som en konservativ är du fri att göra det. men som jag förstått så konverterar man alltid via den ortodoxa tron eftersom den lever helt enligt med vad judendomen förespråkar, man håller alla budord etc etc.
    Att vara konservtiv innebär ju sedan att man inte följer eller lever helt enligt med religionen, så det är ju ett ställningstagande man gör senare.
    Men som jag har förstått det så är det väldigt få som går igenom en sån här process eftersom inte alla rabbiner får konvertera någon, vill absolut inte göra det och har inte tid. Det verkar heller inte vara direkt populärt ortodoxa judar utan de anser att man är jude om man har en judisk mor och inget annat.
  • Neblina
    jaghopparhögt skrev 2011-07-28 00:33:22 följande:
    Men som jag har förstått det så är det väldigt få som går igenom en sån här process eftersom inte alla rabbiner får konvertera någon, vill absolut inte göra det och har inte tid. Det verkar heller inte vara direkt populärt ortodoxa judar utan de anser att man är jude om man har en judisk mor och inget annat.
    Jag vet inte hur tillgängligheten ser ut för konvertering eftersom jag själv aldrig gjort det.
    men konverterar man så blir det genom ortodox eftersom den tron är helt enligt judendomen där man följer alla påbud osv osv.
    Sedan vad ortodoxa judar anser tycker jag man kan skita i, konverterar man blir man jude. är man född jude så är det enligt judisk mor. men man är precis lika mycket jude som en ortodox.
    Att konvertera är en lång process och att folk gör det är beundransvärt, vi som föds som judar föds ju egentligen med guldsked i mun eftersom vi växer upp med religionen och inte behöver sätta oss och studera den på samma sätt som någon som konverterar.-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
  • jaghopparhögt
    Neblina skrev 2011-07-28 00:42:02 följande:
    Jag vet inte hur tillgängligheten ser ut för konvertering eftersom jag själv aldrig gjort det.
    men konverterar man så blir det genom ortodox eftersom den tron är helt enligt judendomen där man följer alla påbud osv osv.
    Sedan vad ortodoxa judar anser tycker jag man kan skita i, konverterar man blir man jude. är man född jude så är det enligt judisk mor. men man är precis lika mycket jude som en ortodox.
    Att konvertera är en lång process och att folk gör det är beundransvärt, vi som föds som judar föds ju egentligen med guldsked i mun eftersom vi växer upp med religionen och inte behöver sätta oss och studera den på samma sätt som någon som konverterar.-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
    Det verkar vara en extremt storskillnad jämfört med att konvertera till kristendomen eller islam. En kille på ett forum jämförde det med att konvertera till judendomen är som att gå med i Hells angels medan konvertera till islam eller kristendomen är som att bli medlem av Harley-Davidson club Sweden :D
  • Neblina
    jaghopparhögt skrev 2011-07-28 00:45:31 följande:
    Det verkar vara en extremt storskillnad jämfört med att konvertera till kristendomen eller islam. En kille på ett forum jämförde det med att konvertera till judendomen är som att gå med i Hells angels medan konvertera till islam eller kristendomen är som att bli medlem av Harley-Davidson club Sweden :D
    Har ingen aning om hur det ser ut att  konvertera till andra religioner. Där emot vet jag att det tar tid att konvertera till judendomen, inte enbart för att religionen är stor men sedan ska man ha betänketid under tiden så man känner att man gör rätt val. man läser heller inte enbart religion utan historia, hur det är att leva som jude etc.
    Allt beror ju på i vilken takt man tar det i, en del tar det ett år för medans någon annan flera r beroende på i vilket tempo man kör.
Svar på tråden Är det möjligt att konvertera till judendomen?