Är det möjligt att konvertera till judendomen?
Är det möjligt att konvertera till judendomen? Då menar jag den ortodoxa judendomen.
Eller är det så endast de som med en judisk mor räknas som judar oavsett vad man gör?
Är det möjligt att konvertera till judendomen? Då menar jag den ortodoxa judendomen.
Eller är det så endast de som med en judisk mor räknas som judar oavsett vad man gör?
Har inte läst tråden så jag utgår från att TS är seriös. Ialla fall så är det fullt möjligt att konvertera till ortodox judendom, sen att det är en lång och utmanande väg ska jag inte sticka under stolen med. Men du ska också vara på det klara att det inom ortodox judendom finns olika grenar, där tex Chabbad hellre ser att man icke judisk följer de 7 Noachidiska lagarna.
Antar att svaret redan kommit fram - efter 13 sidor :) Men vill ändå bara kort och gott säga; ja, det är möjligt. Men det kan vara lite krångligt att bli accepterad av alla grupper, vissa rabbiners konverteringar räknas inte av andra grupper, även inom ortodoxin. Smartast är att vända sig till den gruppering man själv vill leva inom, redan i början. I Sverige är det chabadrabbinerna samt Rabbi Nachman i Stockholm man får vända sig till.
Plötslig slår mig frågan vad "konvertera" innebär.
Den tro och övertygelse som någon bär i sin själ och sitt hjärta kan naturligtvis ingen annan hindra eller bestämma över. Däremot kan andra hindra att man blir officiellt accepterad som tillhörig gruppen eller religionen.
Räcker det med den inre övertygelsen, att man bekänner sig till läran och lever efter den, för att man ska ha konverterat eller måste man få en officiell "stämpel" (ett dop när det gäller kristendom t.ex.) innan man har konverterat "på riktigt"?