• jaghopparhögt

Är det möjligt att konvertera till judendomen?

Är det möjligt att konvertera till judendomen? Då menar jag den ortodoxa judendomen.
    Eller är det så endast de som med en judisk mor räknas som judar oavsett vad man gör?

• Svar på tråden Är det möjligt att konvertera till judendomen?
  • Neblina
    MHK skrev 2011-09-24 20:14:48 följande:
    Vad jag vet så é det väldigt svårt. Hörde om ett exempel om att huvudsaken é att kvinnan i familjen é judinna då blir barnen äkta judar. Marie Plosjö vad kär i en jude och hon ville konventera till judendom, hon läste i flera år men i slutändan då gick det inte i alla fall, hon måte vara född judinna. (Känner hennes syster, därför vet jag)

Rätta mig gärna om jag har fel. Men detta é vad jag har lärt mig.  
    Låter väldigt skumt, konvertering är till för de som inte är födda av judiska föräldrar. hade hennes mamma varit judinna hade hon inte ens behövt konvertera. Hon kan dock ha blivit nekad om de ansåg att hon enbart ville konvertera för kärlekens skull och inte för sin egen
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • MHK
    Neblina skrev 2011-09-25 00:26:10 följande:
    Låter väldigt skumt, konvertering är till för de som inte är födda av judiska föräldrar. hade hennes mamma varit judinna hade hon inte ens behövt konvertera. Hon kan dock ha blivit nekad om de ansåg att hon enbart ville konvertera för kärlekens skull och inte för sin egen
    De jag menade är att även om man vill konventera då blir man inte "riktig" jude om man inte é medfödd jude. Det é inte lika lätt som kristendomen och islam. När jag läste judendom på lunds universitet då menade läraren samma sak, att man får läsa i flera år för att kunna bli accepterad. 
    Stolt tvåbarnsmamma, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • Free Spirit
    Neblina skrev 2011-09-25 00:24:52 följande:
    Nej det gör jag inte, för mig finns det bara en gud.
    Sedan att kristendomen kommer från judendomen det vet alla, och jag skulle påstå att de kristna ber till en och samma gud som mig eftersom kristendomen kommer från judendomen, fastän man hellre läser NT så är det ingen som förnekar gt.
  • Neblina
    MHK skrev 2011-09-25 07:54:37 följande:
    De jag menade är att även om man vill konventera då blir man inte "riktig" jude om man inte é medfödd jude. Det é inte lika lätt som kristendomen och islam. När jag läste judendom på lunds universitet då menade läraren samma sak, att man får läsa i flera år för att kunna bli accepterad. 
    Då hade din lärare väldigt fel, man blir riktig jude av att konvertera.
    Man blir precis lika mycket jude som en som är född som jude. Vid en konvertering avslutar man med ett bad som renar själen och ens själ blir judisk. Så när en konvertering är klar är du jude och blir acepterad som det
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Free Spirit
    Free Spirit skrev 2011-09-24 16:44:11 följande:
    Hmm..har flugt debatten og synest dette var interessant.

Kan eg få spørre om en ting: Du svarer her at i følge din tro så kommer en muslim til paradis, betyr det at jøder anser at muslimer tror på samme Gud som jøder gjør?

Og krever ikke den Gud det samme av dem som av dere?
    Spør igjen:
    Du svarer her at i følge din tro så kommer en muslim til paradis, betyr det at jøder anser at muslimer tror på samme Gud som jøder gjør?

Og krever ikke den Gud det samme av dem som av dere?
  • Tom91

Har inte läst tråden så jag utgår från att TS är seriös. Ialla fall så är det fullt möjligt att konvertera till ortodox judendom, sen att det är en lång och utmanande väg ska jag inte sticka under stolen med. Men du ska också vara på det klara att det inom ortodox judendom finns olika grenar, där tex Chabbad hellre ser att man icke judisk följer de 7 Noachidiska lagarna. 

• jaghopparhögt
    Tom91 skrev 2012-09-09 20:19:02 följande:
    Har inte läst tråden så jag utgår från att TS är seriös. Ialla fall så är det fullt möjligt att konvertera till ortodox judendom, sen att det är en lång och utmanande väg ska jag inte sticka under stolen med. Men du ska också vara på det klara att det inom ortodox judendom finns olika grenar, där tex Chabbad hellre ser att man icke judisk följer de 7 Noachidiska lagarna. 

Jag har absolut inget intresse av att konvertera. Men det är intressant att det fortfarande finns religioner som faktiskt ställer krav på sina konvertiter istället för att med öppna armar plocka in vilken misslyckad sökare som helst bara för att bättra på siffrorna.
  • Exoplanet
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 20:28:33 följande:
    Jag har absolut inget intresse av att konvertera. Men det är intressant att det fortfarande finns religioner som faktiskt ställer krav på sina konvertiter istället för att med öppna armar plocka in vilken misslyckad sökare som helst bara för att bättra på siffrorna.
    Det ligger något i det. Kvalitet före kvantitet. L'chaim! Skrattande
  • jaghopparhögt
    Exoplanet skrev 2012-09-09 20:36:39 följande:
    Det ligger något i det. Kvalitet före kvantitet. L'chaim! Skrattande
    Det säger ju sig själv att en religion som tar 5 år att konvertera till får en aning mer seriösa konvertiter än de där man kan konvertera på en eftermiddag. Och judarna ställer ju krav på konvertiterna i form av prov och förhör för att se att de verkligen läser på. De nöjer sig inte med närvaro och att man gör sitt bästa som andra gör. Finns ju flera exempel på religiösa inriktningar som tidigare har haft en mycket goda esoteriska traditioner men som helt "evolutionerat" bort dom genom att dränka sig i korkade konvertiter som inte fattar något men som tillåts nå höga höjder inom församlingarna bara genom att närvara och kompensera in brist på känsla för gud genom att arbeta praktiskt för religionen. Som idag är rena anti-intellektuella korkskalleorganisationer där ingen fattar något om vad de pysslar med utan mest går att lär sig gamla texter utantill.
  • Exoplanet
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:02:31 följande:
    Det säger ju sig själv att en religion som tar 5 år att konvertera till får en aning mer seriösa konvertiter än de där man kan konvertera på en eftermiddag. Och judarna ställer ju krav på konvertiterna i form av prov och förhör för att se att de verkligen läser på. De nöjer sig inte med närvaro och att man gör sitt bästa som andra gör. Finns ju flera exempel på religiösa inriktningar som tidigare har haft en mycket goda esoteriska traditioner men som helt "evolutionerat" bort dom genom att dränka sig i korkade konvertiter som inte fattar något men som tillåts nå höga höjder inom församlingarna bara genom att närvara och kompensera in brist på känsla för gud genom att arbeta praktiskt för religionen. Som idag är rena anti-intellektuella korkskalleorganisationer där ingen fattar något om vad de pysslar med utan mest går att lär sig gamla texter utantill.
    Ha ha, fantastisk sammanfattning, bull's eye! Skrattande
  • Irit

Antar att svaret redan kommit fram - efter 13 sidor :) Men vill ändå bara kort och gott säga; ja, det är möjligt. Men det kan vara lite krångligt att bli accepterad av alla grupper, vissa rabbiners konverteringar räknas inte av andra grupper, även inom ortodoxin. Smartast är att vända sig till den gruppering man själv vill leva inom, redan i början. I Sverige är det chabadrabbinerna samt Rabbi Nachman i Stockholm man får vända sig till.

• Tom91
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:02:31 följande:
    Fast är nog snarare så att den skepsis som rådet mot icke-judar/genitiles konvertering har att göra med att det egentligen är helt överflödigt att konvertera enligt judisk tradition. Dels pga av att man som genitile
    A) Inte behöver vara judisk för att "have a place to come in the next world", den messianska tanken om (livet efter detta, paradiset för att förenkla grovt) 
    B) Det är svårare att leva ett fromt liv då man tillskillnad från övriga människor har 613 mitzvot/regler att följa medan vi övriga har Noas 7 lagar.Dvs varför ska man bli jude när är det så mycket enklare att vara icke-jude?

Är väl på sin plats att klargöra att jag tillskillnad från andra i tråden så är min kunskap gällande judendom enbart religion-historiskt via universitetet, och ett oehört stort privat intresse för judendom. Dvs jag är inte jude och kan inte ge det svar som har med den personliga erfarenheten och tron att göra.Ta det jag säger med en nypa salt.  
  • Daddy  Cool
    jaghopparhögt skrev 2011-07-28 00:45:31 följande:
    Det verkar vara en extremt storskillnad jämfört med att konvertera till kristendomen eller islam. En kille på ett forum jämförde det med att konvertera till judendomen är som att gå med i Hells angels medan konvertera till islam eller kristendomen är som att bli medlem av Harley-Davidson club Sweden :D
    Bra jämförelse! Glad
  • Långskånken

Plötslig slår mig frågan vad "konvertera" innebär.
    Den tro och övertygelse som någon bär i sin själ och sitt hjärta kan naturligtvis ingen annan hindra eller bestämma över. Däremot kan andra hindra att man blir officiellt accepterad som tillhörig gruppen eller religionen.
    Räcker det med den inre övertygelsen, att man bekänner sig till läran och lever efter den, för att man ska ha konverterat eller måste man få en officiell "stämpel" (ett dop när det gäller kristendom t.ex.) innan man har konverterat "på riktigt"?

Svar på tråden Är det möjligt att konvertera till judendomen?