• MamaLucy

Hur gör ni som ska natta två barn samtidigt??

Om ni har en 4 åring som ska nattas och en 1.5 åring?? 4 åringen är van vid att bli nattad genom att någon sitter bredvid sängen tills h*n somnar... Hur gör ni?? Har en make som kommer att arbeta borta, och kan inte vara med vid nattning alltid.

• Svar på tråden Hur gör ni som ska natta två barn samtidigt??
  • Makaroner

När mina var små så läste jag för dem så jag låg i samma säng som dem och läste saga då somnade båda två i samma säng. :)

*RUN Forrest! RUN!*
  • MansonDust

Dags att vänja barnet vid att somna utan dig i rummet. Ha dörren öppen & låt det lysa utanför rummet. Kanske en saga på?

flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11.
  • Makaroner

Nu var jag för snabb på sändaknappen igen...

Om båda somnar i 4-åringens säng så kan du lätt bära 1,5 åringen till sin egen säng. Mina killar tyckte det var jättemysigt att ligga tillsammans. Eller om det funkar bättre så får stora killen/tjejen vara med lillebror/lillasyster tills h*n har somnat och sen vara stor och fortsätta nattningen i sitt eget rum. :)

*RUN Forrest! RUN!*
  • Kazeer

Jag lägger min 1,5-åring först och därefter min 4,5-åring.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hanah

Min pojke är 3,5 o flickan är 1,5. Vi ligger allihop i samma rum o läser saga, sen går jag bara ut o låter de lyssna på en CD-saga tillsammans tills de somnar. Sen lyfter jag över pojken till hans egen säng i hans rum när jag lägger mig.

• cosinus

Kan du inte vänja 4-åringen med att somna om du sitter utanför rummet. Då kan du springa mellan de två. Vi har 4 barn och vissa kvällar när man nattar själv så är det ett herrans springande för någon är törstig, någon behöver ha ryggen kliad och någon till tappar nappen. Men i grunden är alla 4 vana att somna själv och att vi bara sitter på övervåningen (där alla har sina rum) och då är det absolut görbart för de allra flesta kvällarna så är det bara 4 stycken att pussa godnatt och sen sätta sig att invänta lugnet.

Min yngsta är drygt ett och jag brukar lägga henne ungefär en kvart innan de andra så att jag har tid att hjälpa dem isäng enklare. Om du lägger 1.5 åringen först så kan väl den större få lyssna på ljudsaga eller se nåt på tv under tiden och sen kan du säga godnatt åt den större förhoppningsvis under lite lugnare former. Vi läser saga ibland och ibland inte, jag gillar sago-konceptet men har inte velat införa det varje kväll just för att ibland skiter det sig rejält och mycket strular samtidigt och då funkar det inte. Så de är vana vid att det är saga ibland och ibland inte.

• Teskedsmamman

När jag hade 3 st som var 4 år, 2½ år och bebis så lade jag 4 åringen i sin säng och så lade jag mig med 2½-åringen och bebisen i min säng tills de somnat.

Idag nattar jag 4 barn lätt men då nattar sig 7½-åringen, 6-åringen och 4-åringen sig själva. Jag borstar tänderna och så går de upp och lägger sig efter godnattpuss. Den äldsta hjälper de andra två att sätta på film om det är deras tur att se på film.

Liten brukar iofs oftast somna ungefär samma tid.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Mamma SL

Lär båda barnen att somna själva. Det gjorde vi med våra barn från att de vara strax under året. Då kan man lägga först den ena och sen direkt den andra och om du ska vara själv mycket med dem kan det vara skönt att få lite egentid på kvällen.

• Hannish

Vi har en som blir 2 om nån månad och en som blir 4 om nån månad. för några veckor sedan fick de en våningsäng då 2-åring lärde sig klättra ut spjälsängen.

Så nu är vi lite på teststadiet hur man enklast lägger båda. Tidigare la vi bara lillen i spjälsängen och sa godnatt och så somnade hon och sen la man sig med den stora och läste saga och så somnade han.

Men vad vi testat ett tag och som verkar funka är att vi läser saga i vardgsrummet. Sen får de välling och lägger sig i sina sängar. Och jag ligger nere med lilltjejen. när hon har somnat går jag upp till 4-åringen och ligger där tills han somnat. Ibland hinner han somna innan jag går upp. Bra kvällar tar dela proceduren (från att de får välling tills båda somnat) ca 15-20 minuter.

Strular det jättemycker och den stora inte vill ligga själv så lägger vi oss i dubbelsängen och så får de somna där så bär vi in dem till sig sen. Det är inte en så hög våningssäng de har, så funkar att bära och lägga 4-åringen i den övre sängen när han sover. Men när han väl har somnat så sover han som en stock.

• tackförfisken

Har sambo som jobbar kväll lr natt och har tre flickor.7,4 och 1 år gamla.Nu gör jag så att jag först nattar dom större tjejerna, läser en saga och sedan i säng. 7 åringen får ligga och läsa själv ett tag om hon vill medan jag nattar den lilla ( ligger bredvid till hon somnar ) Ett tips är att du nattar båda i samma säng lr bättre, lär 4 åringen att sommna själv ! Kan du inte stoppa om han / hon först och säga att : nu ska jag lägga lillasyster/ lillebror , ligg du stilla och försök sova så kommer jag in till dig sedan.Vem vet , kanske hinner 4 åringen somna innan du kommer in igen?

• PerG

Vi har båda barnen i samma rum (1½ år och 3 år) och då läser man sagan i storebrors säng och sedan flyttar man över lillebror till hans säng och går ut ur rummet.

Sen kan det gå olika bra beroende på humör, men oftast så brukar man få stå utanför dörren i en liten stund innan de somnar. 1½-åringen är enklast för han accepterar oftast att man bara lägger ner honom och går ut medan 3-åringen ofta har massa ursäkter till varför han inte ska sova just nu (oavsett hur trött han är! ;).. 

• MamaLucy

Jätte många bra tips, TACK! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur gör ni som ska natta två barn samtidigt??