Ensam = Konstig?
Jag tycker det är väldigt skönt att vara ensam, kul att umgås ibland med nära och kära och prata med kompisar men i stort sätt är jag inne i en period där jag vill vara själv. Kanske beror det på saker som hänt, väldigt kaotiska saker senaste tiden och jag har känt att jag behöver landa och hitta mig själv.
Men nu börjar jag undra om det är något fel på mig som mår bra av att vara själv? Om jag börjar utveckla något slags destruktivt mönster som inte är bra, nästintill sjukt?
Läser man på internet så står det så mycket negativt om att vara ensam och det är det man får inpräntat av samhället. Oftast på gräningsmanna-profiler så säger de ofta att personen "höll sig för sig själv", "är en ensamvarg" och så vidare. Samtidigt som jag har läst inom psykologin att det inte är bra när man drar sig undan från det sociala, och det är tydliga tecken på en depression bland annat.
Jag har mått som bäst nu när jag varit själv och liksom inte vart uppkopplad hela tiden, haft lite distans till internet och mobiler. Även fast jag mått bra börjar jag undra om det är ett dåligt tecken på att jag mår bra att vara själv?
Någon som känner igen sig eller har någon tanke om det här?