• Anonym (emsam)

Ensam = Konstig?

Jag tycker det är väldigt skönt att vara ensam, kul att umgås ibland med nära och kära och prata med kompisar men i stort sätt är jag inne i en period där jag vill vara själv. Kanske beror det på saker som hänt, väldigt kaotiska saker senaste tiden och jag har känt att jag behöver landa och hitta mig själv.

Men nu börjar jag undra om det är något fel på mig som mår bra av att vara själv? Om jag börjar utveckla något slags destruktivt mönster som inte är bra, nästintill sjukt?

Läser man på internet så står det så mycket negativt om att vara ensam och det är det man får inpräntat av samhället. Oftast på gräningsmanna-profiler så säger de ofta att personen "höll sig för sig själv", "är en ensamvarg" och så vidare. Samtidigt som jag har läst inom psykologin att det inte är bra när man drar sig undan från det sociala, och det är tydliga tecken på en depression bland annat.

Jag har mått som bäst nu när jag varit själv och liksom inte vart uppkopplad hela tiden, haft lite distans till internet och mobiler. Även fast jag mått bra börjar jag undra om det är ett dåligt tecken på att jag mår bra att vara själv?

Någon som känner igen sig eller har någon tanke om det här?

• Svar på tråden Ensam = Konstig?
  • hervor
    Anonym skrev 2011-07-29 14:03:46 följande:
    Jag har ett enormt stort behov av att vara ensam också. Förstår inte varför det alltid ska talas så illa om det... varför är jag konstig för att jag inte vill vara runt människor 24/7?

Just nu har min sambo en vän här som jag aldrig träffat innan. Min sambo jobbar och jag är ledig och jag som älskar mina långa dagar för mig själv tvingas umgås med en person jag inte ens känner?! Som dessutom ska stanna i nästan två veckor i vår lilla tvåa?! Jag är helt slut på kvällarna av den psykiska påfrestning det är att behöva vara så social och inte få en minut för mig själv...
    Inget elakt menat, men till viss del borde din sambos kompis kunna roa sig själv faktiskt. Samt inte vara i er lägenhet hela tiden... Hur bor ni? Är det nära till saker? Stad, affärer?
  • Tonårsmamman1
    Anonym (emsam) skrev 2011-07-29 14:19:47 följande:
    Jag tror jag läste något citat som handla om just det, att ensamhet som man väljer själv kan vara nyttig men den ensamhelt som inte är självvald kanske inte är så bra. Det är ju det som är grejen lite, att när jag är ensam så känner jag mig inte ensam utan rätt nöjd. Men just att jag är nöjd får mig att undra om det är något konstigt med mig.
    Det är inget fel på dig, tvärtom. Det är nog värre att vara en människa som inte kan vara ensam. Jag tycker också att det skönt att vara ensam. Både helt ensam hemma och att bara jag och mannen är själva utan barnen. Att bara kunna göra vad som faller en in, äta när man vill, läsa medan man äter osv. Skulle aldrig fixa att alltid ha en massa människor omkring mig, vänner som tycker man ska umgås flera gånger i veckan och så.
  • Anonym

Har också funderat på om jag har något sjukligt behov av att vara själv. Nu är jag inte ensam så ofta eftersom jag har sambo och tre barn, men själv i bemärkelsen att inte umgås med vänner eller andra utanför familjen. Vi ska inte snacka om när jag jobbar, då orkar jag verkligen inte vara social med andra. Mitt jobb kräver rätt mycket av mig, att arbeta med mig själv som verktyg så att säga (arbetar med människor med funktionsnedsättningar), så när jag väl kommer hem vill jag bara vara hemma och ta det lugnt. Har absolut inget behov av krogen eller såna grejer så det finns liksom inget som lockar. Men jag trivs, så va fan Glad

• hervor
    Anonym (emsam) skrev 2011-07-29 14:19:47 följande:
    Jag tror jag läste något citat som handla om just det, att ensamhet som man väljer själv kan vara nyttig men den ensamhelt som inte är självvald kanske inte är så bra. Det är ju det som är grejen lite, att när jag är ensam så känner jag mig inte ensam utan rätt nöjd. Men just att jag är nöjd får mig att undra om det är något konstigt med mig.
    Skillnaden är att du inte är ensam hela tiden, och du vet (antagligen) att du alltid kan ringa til någon om andan faller på, som kanske inte har tid just då, men som ändå vill umgås med dig. Bästa kompisen. Pappa. Mormor. Pojkvän. Arbetskamraten...

Kort och gott: Du har ett fungerande socialt nätverk. Du är inte isolerad. Det är skillnad på att vara ensam och att vara isolerad.  
  • Anonym (likadan)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-29 14:28:48 följande:
    Det är inget fel på dig, tvärtom. Det är nog värre att vara en människa som inte kan vara ensam. Jag tycker också att det skönt att vara ensam. Både helt ensam hemma och att bara jag och mannen är själva utan barnen. Att bara kunna göra vad som faller en in, äta när man vill, läsa medan man äter osv. Skulle aldrig fixa att alltid ha en massa människor omkring mig, vänner som tycker man ska umgås flera gånger i veckan och så.

Jag skulle heller aldrig orka med att ha en massa människor omkring mig hela tiden. Jag blir ofta trött efter att ha umgåtts intensivt med kompisar, även om jag gillar människorna i fråga.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (likadan) skrev 2011-07-29 14:33:09 följande:
    Jag skulle heller aldrig orka med att ha en massa människor omkring mig hela tiden. Jag blir ofta trött efter att ha umgåtts intensivt med kompisar, även om jag gillar människorna i fråga.
    Samma här. Men jag tror det är mer nyttigt att kunna vara själv ibland och trivas med sig själv, än att man alltid måste ha folk omkring sig för att fungera.
  • Anonym (emsam)
    hervor skrev 2011-07-29 14:10:45 följande:
    Hur gammal är du? Det brukar bara vara under en viss ålder, många undrar om det är "onormalt" att inte vilja gå ut och festa

Sen tror jag att du har missuppfattat det där med att "dra sig undan". Det handlar om personer som drar sig undan HELT, eller nästan helt. Som sällan eller aldrig vill umgås med någon, bara sitter hemma etc. Då är det dags att fråga sig hur personen mår. (Men det kan också bero på att personen är trött eller överansträngd. Beror ju på hur h*ns dagar ser ut, om h*n jobbar mycket etc). 

Du säger att du gillar att umgås med folk, men ändå vill vara själv mycket just nu. Det är HELT NORMALT, särskilt om man har en jobbig period bakom sig. Vi lever i ett samhälle där man förväntas vara social, ständigt uppkopplad mm. Det tär på krafterna och psyket. Håll kontakt med familj och vänner, men pressa inte dig själv till för mycket umgänge.
    Känn inte att du måste vara "ständigt uppkopplad" eller "ständigt närvarande", utan vila i dig själv. 
    Jag är 25 så jag är väl ganska ung kanske för att känna så här?
    Men vart går gränsen då? Vissa dagar känner jag mig mer social men som nu senaste tiden när jag tvingat mig själv till att vara social så blir det till slut att jag verkligen drar mig undan.
    Om man bara sitter hemma, har folk att umgås med men hellre är själv - är man konstig då? Är det onormalt? För är just så det känns att det är tecken på att man mår dåligt som du skrev och att folk börjar undra. Men jag mår ju bättre av det och dåligt när jag pressar mig för att vara "normal". Trots det har jag börjat fundera på om jag kanske har en depression eller liknande? Eller om något är fel eftersom jag mår bra av att vara själv?
    Sen såklart spelar nog saker som hänt en stor roll, jag är väldigt känslig för stress på grund av det och jag tror detta är en fas som jag behöver. Blir ändå rädd för att jag kanske gräver min egen grav nu.
  • Anonym (emsam)
    hervor skrev 2011-07-29 14:16:43 följande:
    En del skulle behöva vara ensamma mer, andra mindre. Det är också skillnad på frivillig och ofrivillig ensamhet.

Så enkelt är det

En av mina bästa kompisar säger att hon skulle kunna döda för en timme själv på stan. Hon har inte så stort umgänge egentligen, men några kompisar + sambo och småbarn. Hon upplever det som om hon ALDRIG får vara själv och för henne är en timmes ensamhet, mycket värt. Andra behöver en kväll eller en hel helg. Alla är olika.

Samtidigt vet man ju att det finns de som sitter isolerade på äldreboenden eller bara i sina hem, och sällan eller aldrig träffar någon. Synd att dessa inte kan "avlasta" dem som skulle vilja vara ensamma mer! 
    Jag började fundera häromdagen om jag är som pensionärerna på ett äldreboende.. en ensam tant. Bara att jag är yngre och väljer det själv, känns ju lite misslyckat. Men jag bor på studentboende och träffar folk precis hela tiden och delar även rum med en annan, så det är verkligen svårt att få tid själv. Kanske är det just därför som jag också gärna vill vara själv så mycket som möjligt. Att vara själv känns som en bristvara för tillfället.
  • Anonym (emsam)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-29 14:28:48 följande:
    Det får ju mig att tänka på att jag faktiskt bröt kontakten med en kompis som var alldeles för på. Hon ville höras hela tiden, varje vecka flera gånger och skulle ses hela tiden. Blev en sån stress för mig och kändes bara jobbigt att man "måste" ses. Inte för att man ville ses utan för att man måste det eftersom det gått så lååång tid (en-två veckor till exempel) Orkade verkligen inte med det, sen var det ju andra anledningar jag bröt kontakten också.

Precis det som du skriver är det som är så skönt, att få äta, läsa osv när man vill. Jag funderade faktiskt igår på om jag ens kommer kunna vara i ett förhållande (är singel nu). Tänkte att jag kanske inte är "gjord" för det eftersom jag känner som jag gör. Jag vill gärna kunna göra saker på mitt sätt och har alltid sen jag var liten blivit ganska irriterad på folk när jag inte får vara själv. Därför jag drar mig undan nu istället för att gå och irritera mig på folk runt omkring..
  • Anonym (accepterat)

Jag har nyligen passerat 40-årsstrecket och det är först nu de senaste fem åren kanske som jag faktiskt accepterat att jag är en så kallad "ensamvarg". Det känns enormt skönt och befriande, att våga stå för vem jag är och att inte längre känna samhällets påtryckningar att man måste ha si och så många väninnor eller umgås med folk titt som tätt.

Så länge jag har internet att umgås via är jag helt och fullt nöjd.

Som tur är har jag en sambo med samma drag som jag, vi umgås i korta stötar över middag eller en film men ingen av oss vill spendera timmar ihop bara för att man ska göra det enligt andra.

Livet har blivit så mycket mer njutbart nu, jag hoppas att du får uppleva samma sak framöver!  Solig

Svar på tråden Ensam = Konstig?