• Xwedia

Vart hade du helst bott?

Efter att ha funderat läänge och väl har vi nu bestämt oss!
    Vi ska ju som sagt flytta utomlands när bebisen kommer. Vi har haft många alternativ men har strykit de flesta nu.
    Vi har sagt att vi ska testa bo ca 1 år i landet. Trivs vi kommer vi kanske flytta dit under kortare eller längre period.

Valen vi nu har kvar är Storbritannien, Irland, USA och Australien.
    Vi valde dessa länder tillslut eftersom det är en stor möjlighet att lära barnen engelska i framtiden och det känns mer som "vår" livsstil och våra behov än de andra länderna vi hade på listan.
    Landet väljer vi först och därefter väljer vi region och stad.
    Vi vet att det kan bli svårare i USA eller Australien men det får vi väl försöka fixa...

Vi ställer i alla fall denna fråga till er nu,
    I vilket land hade DU helst bott i?
    Och nej, Du kan inte lägga din röst på något annat land än de i listan  

★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart hade du helst bott?
  • Lavish
    Xwedia skrev 2011-07-29 19:21:43 följande:
    Får man fråga vart på irland du bodde?
    Lavish skrev 2011-07-29 18:56:33 följande:
    Storbritannien. Eftersom jag tyckte det var trevligt när jag var där. Irland tycker jag är lite scary med att abort inte är lagligt, IRA och allmänt lite religiös fanatism. USA utifrån mina erfarenheter har en väldigt obehaglig kultur vad gäller konsumtion och socialt liv. Australien vet jag för lite om för att uttala mig.
    Vart i Storbritannien var du? Hur tycker du deras sociala liv är?
    Om abort hade varit lagligt på Irland, Hade du tyckt om landet då? Kunnat bo där? Vad tycker du annars om Irland utöver de punkter du tog upp?

Alla delar av usa eller tänker du på någon speciell? För vad jag har hört så skiljer det sig MYCKET från olika stater.
    Att staterna nästan är som olika länder pga att dom har olika lagar, kultur, klimat m.m 
    Öh jag är ingen expert på några av dessa länder. Jag trodde det var min högst oproffesionella och subjektiva åsikt som efterfrågades.

Jag skulle kunna bo på Irland men skulle föredra att inte göra det. Finns andra problem gentemot Sverige också, som sugig kollektivtrafik, dåligt väder, heltäckningsmattor och kalla innemiljöer. Dessa två senare gäller ju tyvärr UK också, kallt inne, usch.

USA har jag besökt New York samt spenderat längre perioder i Ohio. Övriga landet vet jag inte mer om än vad man ser på TV och läser i litteratur och tidningar.
  • IsDimma

Bodde nere, lite utanför, cork på södra delen av ön.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Pixboy

Varför inte Hongkong, upplev Asien och Kina på ett enkelt sätt då det mesta är på engelska men barnen ändå kan snappa upp kinesiska
    Dessutom en fantastisk stad, fin natur och en bra hubb för resor och kontakter till övriga Asien

• Xwedia
    Lavish skrev 2011-07-29 19:25:25 följande:
    Öh jag är ingen expert på några av dessa länder. Jag trodde det var min högst oproffesionella och subjektiva åsikt som efterfrågades.

Jag skulle kunna bo på Irland men skulle föredra att inte göra det. Finns andra problem gentemot Sverige också, som sugig kollektivtrafik, dåligt väder, heltäckningsmattor och kalla innemiljöer. Dessa två senare gäller ju tyvärr UK också, kallt inne, usch.

USA har jag besökt New York samt spenderat längre perioder i Ohio. Övriga landet vet jag inte mer om än vad man ser på TV och läser i litteratur och tidningar.
    Självklart, Jag bara frågade du behöver inte svara proffesionellt  
    Hade bara varit roligt att få åsikter från andra också..

Så tack så mycket för ditt vänliga svar!
  • Xwedia
    Pixboy skrev 2011-07-29 19:49:50 följande:
    Varför inte Hongkong, upplev Asien och Kina på ett enkelt sätt då det mesta är på engelska men barnen ändå kan snappa upp kinesiska
    Dessutom en fantastisk stad, fin natur och en bra hubb för resor och kontakter till övriga Asien
    Självklart. Finns många länder som barn kan snappa upp engelska också. Nya zeeland, tyskland, afrika, frankrike m.m.
    Men vi är inte intresserad av asiatiska, eller afrikanska länder.
    Jag tänker ge en del anledningar till dig varför vi inte är sugna på Hongkong-Kina

Vi är intresserad av ett land där engelska är modersmål...  Det underlättar om vi föräldrar kan språket som talas i landet. I asien och afrika hade vi varit lost. Vi är inte intresserad av att bo i Kina.  Vi upplever Kina som mycket annorlunda jämfört med Sverige än vad UK, US, AUS och Irland är. Det är alldeles för långt bort från Sverige (USA har vi släktingar i och AUS har vi vänner som flyttat) Vi vet ingenting om Hongkong Jag skulle kunna ge dig fler anledningar men dessa var de mest betydande
    Så efter allt måste jag ändå tacka nej till ditt erbjudande
  • krompa

USA om man ska välja mellan dina alternativ, annars hade jag valt Canada...

• Pixboy

Förstår hur du tänker om Hong Kong och andra engelska kolonier.
    Men vad tror du om Malta? Engelska som modersmål, i Europa så nära till Sverige men ändå klart bättre klimat än UK :)

Annars är England nog så bra, varför krångla till det

• Krake

UK, på andraplats Irland. Men i princip värderar jag dem ungefär lika. Dock som Lavish nämnde, det katolskt-konservativa känns inte så kul.

Men jag skulle om valet är fritt alltid välja ett europeiskt land! Jag förutsätter nu att ni ändå har anknytning till Sverige. Man vill åka hem och hälsa på, ibland även spontant. Man vill få besök. Att då slippa visum och monsterlånga och dyra resor är ju guld!

Dessutom gör ju EU att det är rent praktiskt mycket lättare att flytta mellan länderna.

Jag bor i Tyskland sedan fem år och har även bott en kortare period i USA. 

Moster, inte monster.
  • Knugen2010
    Pixboy skrev 2011-07-29 21:08:08 följande:
    Annars är England nog så bra, varför krångla till det
    Ett U-land som inte ens kan bygga ordentliga hus.
  • Omorfia

Om jag inte skulle tänka på något annat än min egna komfort så skulle jag gärna bo på Hawaii. Vilken dröm liksom

Men om jag tänkte på det lite realistiskt så är det för långt från familjen och makens tandläkarexamen duger ingenting till i USA. England skulle det bli eftersom det ligger närmast. Självklart skulle vi bygga ett nytt hus på landet med svensk standard

Svar på tråden Vart hade du helst bott?