• Xwedia

Vart hade du helst bott?

Efter att ha funderat läänge och väl har vi nu bestämt oss!
    Vi ska ju som sagt flytta utomlands när bebisen kommer. Vi har haft många alternativ men har strykit de flesta nu.
    Vi har sagt att vi ska testa bo ca 1 år i landet. Trivs vi kommer vi kanske flytta dit under kortare eller längre period.

Valen vi nu har kvar är Storbritannien, Irland, USA och Australien.
    Vi valde dessa länder tillslut eftersom det är en stor möjlighet att lära barnen engelska i framtiden och det känns mer som "vår" livsstil och våra behov än de andra länderna vi hade på listan.
    Landet väljer vi först och därefter väljer vi region och stad.
    Vi vet att det kan bli svårare i USA eller Australien men det får vi väl försöka fixa...

Vi ställer i alla fall denna fråga till er nu,
    I vilket land hade DU helst bott i?
    Och nej, Du kan inte lägga din röst på något annat land än de i listan  

★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart hade du helst bott?
  • AlexanderBubben

Om ni väljer att flytta till UK, välj helst inte Nordirland... Där har jag bott, never again! Däremot så älskade jag England, mer specifikt den lilla ön Isle of Wight som ligger söder om England... Jättevacker turistö med många möjligheter till olika sorters utflykter! Och eftersom det ligger så pass söderut så är det varmt och skönt om somrarna (har dock ingen erfarenhet hur resterande året ser ut där).

• Airhostess

Eah, england är kallt och trist, som sverige men sunkigare och ohälsosammare. Irland,hm samma men lite bättre människor, varmare trevligare. Usa, nja beror på var och hur mycket pengar man har, lätt att bli whitetrash-fastfood sunkig med ungarna i såkallade gangs så fort dem blir tonåringar.

Australien däremot HELL YEAH, schysst klimat, varmare människor, inte så kommersiellt förvrängd livssyn. Bra skolor, vacker natur, schysst levnadsstandard även för medelinkomst tagare. Hade helt klart valt Australien!

Själv bor jag på Kreta och det passar mig sååå bra, lycka till med flytten!

• Ruggugglan

Australien. Annars hade jag som någon annan nämnde valt Canada.

• Superbia

Hade själv valt Kanada om jag var tvungen att flytta, men röstade på Australien.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Xwedia
    AlexanderBubben skrev 2011-07-30 08:29:34 följande:
    Om ni väljer att flytta till UK, välj helst inte Nordirland... Där har jag bott, never again! Däremot så älskade jag England, mer specifikt den lilla ön Isle of Wight som ligger söder om England... Jättevacker turistö med många möjligheter till olika sorters utflykter! Och eftersom det ligger så pass söderut så är det varmt och skönt om somrarna (har dock ingen erfarenhet hur resterande året ser ut där).
    Om vi väljer storbritannien så blir det södra. Helst kusten medräknat Isle of Wight som du nämnde
    Helt klart varmare än i sverige på vissa södra orter. Någon i tråden som sa att england var kallt, men inte irland?
    Vad är inte sverige då? ^^ 

Föresten har du varit på Irland?
    Visst är det lika varmt på Irland som i Storbritannien? 
  • Karinski

Bor i Australien och har bott 7 ar i London innan dess och det ar egentligen svart att valja vad som ar bast for nagon annan. Jag ar helt klart anglofil och vurmar for allt engelskt, humorn, den sunkiga maten och de excentriska manniskorna. Underbart och jag saknar det varje dag! MEN om man ar ute efter ett ar utomlands, kanske med manga naturupplevelser, milsvida strander och schysst klimat sa ar Australien ett bra land att bo i. Det ar val 'familjevanligare'.
    Overraskande nog for manga sa ar Australien DYRARE. Maten ar absurt dyrt!
    Lycka till!

• evaoregon

Jag bor i USA och trivs bra här, men det är inte lätt att flytta hit om man inte kommer via jobb eller är gift med en amerikan.  Australien lär vara ännu svårare att flytta till än USA.

• tänkertill

Jag bor i London sedan 10 år tillbaka så jag röstar på UK/London.

Det jag älskar med London är att alla slags människor finns här. Dessutom ligger London perfekt till om man vill resa till andra länder på semester. Och som nämnts ovan - där är nära till Sverige när man vill åka hem.
    Tillbringar en del i nordvästra UK också och tycker att det är mysigt. Supertrevliga människor!

Personligen föredrar jag brittisk engelska jämför med annan engelska. Låter bättre i mina öron helt enkelt.

Att husen skulle vara sämre kan jag hålla med om, rent generellt. Däremot om man tycker att det är så jobbigt så får man ju välja ett modernare hus så är det problemet borta. 

• Fenna

Vi har bott i Dublin och trivdes väldigt bra. Det finns nya hus sa det behöver man inte oroa sig för. Det som kan bli ett problem om ni har sma barn och bade vill jobba är att barnomsorg är jättedyrt (men det gäller väl Storbritannien och USA ocksa).  

• evaoregon
    Fenna skrev 2011-08-01 21:37:15 följande:
    Det som kan bli ett problem om ni har sma barn och bade vill jobba är att barnomsorg är jättedyrt (men det gäller väl Storbritannien och USA ocksa).  
    Samma här i USA i alla fall.
  • JPT

Har ni besökt alla länder tidigare? Om ni har seriösa planer på att faktiskt bosätta er utomlands tror jag att det är en bra idé att besöka länderna innan och "känna av". 

Hur ser planen ut annars med arbete/studier? Sådant får ju också avgöra.  

• evaoregon
    JPT skrev 2011-08-02 18:24:08 följande:
    Har ni besökt alla länder tidigare? Om ni har seriösa planer på att faktiskt bosätta er utomlands tror jag att det är en bra idé att besöka länderna innan och "känna av". 
    Jag håller helt med.  Här i USA kan man vara som turist under 90 dagar och det hinner man ju med en del på.  Så pass lång tid som cirka ett år tror jag däremot kan vara svårt att "provbo".
  • Xwedia
    JPT skrev 2011-08-02 18:24:08 följande:

Hur ser planen ut annars med arbete/studier? Sådant får ju också avgöra.  
    Vi har besökt usa, storbritannien och irland men inte australien  
    Vi har inga planer ännu, Vi tar det eftersom. Är dock ett rejält tag kvar innan vi ska flytta. 
Svar på tråden Vart hade du helst bott?