• enny signatur

Napp, vad är det för fel på er?

Ja som rubriken lyder undrar jag nu, många här verkar verkligen försöka få deras barn att "ta nappen" för att de "behöver den". Fast barnet inte vill så försöker man få barnet att vilja ha den. När barnet sedan är 2-3 år så tar man bort den trotts att barnet blir jätte ledset för då "behöver barnet den inte längre". 
    Ni pådyvlar era barn något som tillslut blir en ttrygghet för dem, sedan tar ni bort dem. Hur tänker ni?
    Nappen är inge tbehov, det är ett påhittat substitut för att barnet inte ska ligga och snutta, något som senare förstör tänderna (och det är väl därför ni tar bort den?).

Jag tycker faktiskt det är ruskigt taskigt, endra ger man inte nappen eller så låter man barnet själv välja när den vill sluta med det.  

• Svar på tråden Napp, vad är det för fel på er?
  • varfördåför
    enny signatur skrev 2011-07-30 14:06:51 följande:
    Ja som rubriken lyder undrar jag nu, många här verkar verkligen försöka få deras barn att "ta nappen" för att de "behöver den". Fast barnet inte vill så försöker man få barnet att vilja ha den. När barnet sedan är 2-3 år så tar man bort den trotts att barnet blir jätte ledset för då "behöver barnet den inte längre". 
    Ni pådyvlar era barn något som tillslut blir en ttrygghet för dem, sedan tar ni bort dem. Hur tänker ni?
    Nappen är inge tbehov, det är ett påhittat substitut för att barnet inte ska ligga och snutta, något som senare förstör tänderna (och det är väl därför ni tar bort den?).

Jag tycker faktiskt det är ruskigt taskigt, endra ger man inte nappen eller så låter man barnet själv välja när den vill sluta med det.  
    och vi som inte kan amma då? skall våra barn inte få tillgodose sitt sugbehov? och varför ha napp efter ett-två år då de inte har något sugbehov längre? nappen fyller väl vist ett syfte? och de som låter sina barn snutta på bröstet tills de är tvåår och sedan heltplötsligt tycker de att ungen är för stor?! de har ju också låtit barnet snutta utan aledning de senaste året då ungen garanterat får annan mat och helt plötsligt får de inte snutta längre. Nää fy för de mammorna?!
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Dieselmom

hört talas om sugbehov??

• Alvi

Vår dotter hade ingen napp men vår son var oerhört missnöjd hela första året och utan nappen hade vi inte stått ut.

Jag tänkte lite som du med dottern, men alla barn är inte lika... Vilket vi insåg när sonen kom.

• Dohgon

tvillingar här med otroligt sugbehov.. fick tillsägelse redan på sjukhuset när de var 3 dagar att napp kanske skulle vara en bra idé och ja det räddar vår vardag.
    ena killen behöver den nästan enbart när han skall sova, medan andra killen behöver den näst intill hela tiden.
    jag planerar att försöka få bort nappen ur deras liv runt 1 år då det skall vara lättast att få bort dem, och napp är mycket bättre än tumme för tänder vet du va?

• dripdrop

Att amma på nätterna förstör inte alls tänderna.

Ja, jag försökte få dottern att acceptera napp, så att hon inte bara skulle använda mig som det. Hon fattade dock inte hur hon skulle göra och jag var inte intresserad av att bråka med henne. Såhär i efterhand är det ganska skönt att slippa nappen, dessutom verkar hon inte ha så stort sugbehov ändå. Mer närhetsbehov i så fall.

• Altruism

Vet du vad som är värre än barn med napp? Vuxna människor som lägger sig i vad andra människor gör med sina barn!

Ps. Mina barn hade napp...

• Faile

För att napp rekommenderas mot PSD och jag var ruskigt hönsig som bebismamma, så därför fick båda barnen napp. Bekvämt var det också.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Krake

Jag gav/ger min son napp för att slippa vara napp själv. Dels av rent egoistiska skäl, dels eftersom detta gos-snuttande som många bebisar verkar kunna inte funkade för honom. Han ville gärna suga hela natten, men sög han då på bröstet så sög han ordentligt och drack i fulla drag oavbrutet - tills det blev överfullt och han kaskadspydde ner hela sängen.

Hade jag kört med denna samsovning-med-fri-amning som tydligen är obligatoriskt för att vara en supermorsa a la FL, hade jag fått byta lakan ca 3-6 gånger per natt.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Napp, vad är det för fel på er?