Inlägg från: betula |Visa alla inlägg
  • betula

BB-väskan BFsep2011

Ja det närmar ju sig m stormsteg nu och jag insåg att det nog börjar bli dax att tänka igenom och packa BB-väskan. Men vad skall man ha med?!

Denna infon får vi av landstinget i östergötland:

Att ta med till förlossningen

Viktigt att ta med;

Mödravårds- och ultraljudspapper om du kommer från en privat mödravårdsmottagning eller från ett annat landsting än Östergötland. Blodgruppering Legitimation

Bra att ta med;

Förlossningsplan Mat och dryck till partnern Egna sköna kläder Vete/riskudde Inneskor Kamera Mobiltelefon. Får användas på BB. CD-skivor med egen favoritmusik (CD-spelare finns på varje rum) Necessär (tandborste, tandkräm, schampo, duschkräm etc.) Barnkläder (mössa, stumpor, långärmad tröja och byxor)  Blöjor (ni får 8 st under vistelsen på förlossningen/BB)  Vid stickrädsla stryk gärna på lite bedövningssalva (EMLA) i båda armvecken innan ni kommer till förlossningsavdelningen.
    Vad mer tänker ni ha med? Hur mkt blöjor tror ni man behöver ha m (vill helst hem från BB så fort som möjligt)? Räcker det m en uppsättning kläder till liten eller skall man ha m byten?
  • Svar på tråden BB-väskan BFsep2011
  • betula

Ja, fattar inte varför man inte kan få obegränsat m blöjor liksom?! Hur skall man veta hur många man behöver?

Jag hoppas oxå få gå hem efter 6 timmar, men är ju förstföderska, så jag vet inte riktigt om jag får det... Men jag vill hem så fort som möjligt (så länge allt känns bra!) så man kan komma in i sina rutiner här hemma liksom!

• betula

Tack för en lång och bra lista kien. Känns som du fått m det mesta. Trots att vi har nära till förlossning/bb vill jag inte att sambons kall behöva åka hem i onödan liksom... Jag har fått tips om att ta m mjukt toapapper av en kompis, så det kommer vi packa ner med ;)

• betula

Hur många amningsinlägg skall man ta m sig tro? Har provförpackningar som totalt innehåller 6 st är det lite lite tro? Dock vore det ju väldigt smidigt om det räcker då de är förpackade i smidig förpackning istället för en stor förpackning eller en massa lösa...

• betula
    velvet skrev 2011-08-13 21:21:18 följande:
    Kanske en dum fråga, men patientbricka? Jag har nog ingen sån!
    Inte jag heller (inte en m korrekt adress iaf), men det är inget som står på listan jag fått av min bm. Legitimation är dock viktigt.
  • betula

Här får man inte äta något fast alls när förlossningen har satt igång, utan det är bara flytande föda som gäller (direktiv från narkosläkaren).

Jag planerar dock att ta m mig lite gotta, frukt och annat man kan vara sugen på efteråt, men under förlossningen är det soppor, saft och glass som gäller typ.

Svar på tråden BB-väskan BFsep2011