• betula

    BB-väskan BFsep2011

    Ja det närmar ju sig m stormsteg nu och jag insåg att det nog börjar bli dax att tänka igenom och packa BB-väskan. Men vad skall man ha med?!

    Denna infon får vi av landstinget i östergötland:


    Att ta med till förlossningen


    Viktigt att ta med;


    Mödravårds- och ultraljudspapper om du kommer från en privat mödravårdsmottagning eller från ett annat landsting än Östergötland. Blodgruppering Legitimation

    Bra att ta med;


    Förlossningsplan Mat och dryck till partnern Egna sköna kläder Vete/riskudde Inneskor Kamera Mobiltelefon. Får användas på BB. CD-skivor med egen favoritmusik (CD-spelare finns på varje rum) Necessär (tandborste, tandkräm, schampo, duschkräm etc.) Barnkläder (mössa, stumpor, långärmad tröja och byxor)  Blöjor (ni får 8 st under vistelsen på förlossningen/BB)  Vid stickrädsla stryk gärna på lite bedövningssalva (EMLA) i båda armvecken innan ni kommer till förlossningsavdelningen.
    Vad mer tänker ni ha med? Hur mkt blöjor tror ni man behöver ha m (vill helst hem från BB så fort som möjligt)? Räcker det m en uppsättning kläder till liten eller skall man ha m byten?
  • Svar på tråden BB-väskan BFsep2011
  • Heffa

    Vi får obegränsad tillgång till blöjor under hela vistelsen. Jag kommer inte ha med mig särskilt mycket mer än kläder, jag hoppas på att få åka hem efter 6 timmar, går inte det så får min sambo¨åka hem och hämta det som behövs.


    Over and out
  • Jennie f
    Heffa skrev 2011-07-31 19:35:25 följande:
    Vi får obegränsad tillgång till blöjor under hela vistelsen. Jag kommer inte ha med mig särskilt mycket mer än kläder, jag hoppas på att få åka hem efter 6 timmar, går inte det så får min sambo¨åka hem och hämta det som behövs.
    Obegränsat låter ju bra, slipper man tänka på det iaf :)
    6 timmar?? Kan man åka hem så tidigt? Hjälpanes.. Tror jag har lite svårt att förstå att de kommer tillåta mig åka hem och förvänta sig att jag fixar ta hand om ett sånt litet knyte :) 
  • Heffa
    Jennie f skrev 2011-07-31 19:54:14 följande:
    Obegränsat låter ju bra, slipper man tänka på det iaf :)
    6 timmar?? Kan man åka hem så tidigt? Hjälpanes.. Tror jag har lite svårt att förstå att de kommer tillåta mig åka hem och förvänta sig att jag fixar ta hand om ett sånt litet knyte :) 
    Ja, om man är omföderska och allt gått bra så får man det. Så det hoppas jag på.
    Over and out
  • CEEW

     Här är min "pack-lista"


    Till mig:


     Hygien:


    Shampoo och balsam Body lotion Deodorant Hårborste och gummiband Tandborste och tandkräm Lypsyl Stora bindor

     Kläder:


    Mysiga sockar Amnings tröja Amnings bh Flera trosor Tjock tröja med dragkedja Stora mjuka byxor Stor tröja

    Övrigt:


    MVC journalen med förlossningsplanen Patientbricka/körkort Kontanter/mynt till parkering Mobiltelefon och laddare Kamera och laddare Mat och dryck, godis och liknande – Druvsocker Kortlek Inneskor Amningsinlägg

    Till bäbis:

    Kläder:


    3 st Bodys 3 st Byxor 1 st ”Kofta” Mössa Sockar

     Övrigt:


    Babyskydd Filt Blöjor Tvättlappar Barnolja
    BF 2011-09-11
  • betula

    Ja, fattar inte varför man inte kan få obegränsat m blöjor liksom?! Hur skall man veta hur många man behöver?

    Jag hoppas oxå få gå hem efter 6 timmar, men är ju förstföderska, så jag vet inte riktigt om jag får det... Men jag vill hem så fort som möjligt (så länge allt känns bra!) så man kan komma in i sina rutiner här hemma liksom!

  • CEEW
    Heffa skrev 2011-08-03 16:34:04 följande:
    Kien, har du tänkt stanna länge på bb?
    Förhoppningsvis inte, men sånt kan man ju inte själv bestämma.
    Antar att du syftar på något speciellt efter som du skriver som du gör, eller?
    BF 2011-09-11
  • Heffa

    Jag undrade bara för jag tyckte det lät mycket att ha med sig. Men vi har visserligen nära hem så min sambo kan hämta mer om vi skulle behöva stanna länge. Men den möjligheten har ju inte alla :)

  • CEEW
    Heffa skrev 2011-08-03 17:52:41 följande:
    Jag undrade bara för jag tyckte det lät mycket att ha med sig. Men vi har visserligen nära hem så min sambo kan hämta mer om vi skulle behöva stanna länge. Men den möjligheten har ju inte alla :)
    Ja jag vet som inte vad jag skulle kunna stryka.. Eller iofs, kortlek är kanske inte det mest nödvändiga, inte heller inneskor - man vet ju inte hur mkt man kommer att röra på sig där. Men egna hygien produkter vill jag ha samt ett ombyte med kläder. Sen känns resten av sakerna som "obligatoriska" (för mig iaf), jag menar amningsinlägg, bindor, kamera, pengar, journal, babyskydd, blöjor osv kan man ju inte åka utan :)
    BF 2011-09-11
  • Liz

    tycker inte du behöver ta bort något...  känner du att du har med allt du vill ha med, varför inte ha med det? blir väll inte värre än att du kanske inte använder tex kortleken... men vad spelar det för roll...  vill / kan du spela så har du ju en iallafall.. =)

    Tyckte din lista var bra Kien =)

Svar på tråden BB-väskan BFsep2011