• Anonym (WTF)

Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.

Vad är det för fel på min kropp? Det måste vara nåt medicinskt fel men jag vet inte vad. Jag går upp ungefär 0,5 kg i månaden sen mars fast jag absolut inte äter för mycket. Sen hoppar min vikt upp till 2 kg från dag till dag. Jag äter kanske inte helt rätt eftersom att jag inte äter kött och då blir det mycket kolhydrater men jag äter inte för mycket i kalorier räknat och jag äter alltid fullkornspasta, bröd osv. Som träning så promenerar jag och simmar redan och ska börja cykla också tänkte jag.

Hur är det ens möjligt att gå upp i vikt så mycket varje månad? I tisdags startade min mens och då vägde jag 59,7 och dagen efter 59,1 och på torsdag och fredag vägde jag 59,6 och nu på söndag hade jag hoppat till 60,5! Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv och jag började gråta när jag såg det. Vikten borde ju vara ganska stabil efter att mensen har startat?! Dessutom hade jag inte ätit för mycket och både promenerat som en galning hela veckan och simmat. Kan det vara för att det är så fruktansvärt varmt ute och jag både gick och simmade i en mycket varm pool? Men viktigare än så hur kommer det sig att jag stadigt går upp hela tiden och ganska snabbt dessutom? Gråter

• Svar på tråden Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.
  • martinam

Muskler väger mer än fett.
    Använd måttband ist för våg.

• muffin

Jag kan gå upp ett helt kilo vid mens, jag känner riktigt hur jag samlar vatten. Men sen går jag ner det igen...Men några hekto hit eller dit kan ju variera från dag till dag. OM du verkligen vill veta hur det förhåller sig så får du väga dig en gång i veckan, samma veckodag. T.ex måndagar innan frukost. Jag kan som sagt svaja nåt halvkilo/kilo under veckans gång.

• Modgun

Tror du att du går ner i vikt om du "fastar" eller?

Hur ser ditt matschema ut på en dag?

• Kimona

Kroppen sparar och sänker förbränningen om du äter för lite i samband med träning. Det är överlevnadsinstikt för kroppen

• Border

I värsta fall kan det vara poblem med sköldkörteln som gör att du inte går ner i vikt.

Men som någon annan skrivit här så ska du egentligen strunta i vikten och använda måttband istället, för muskler väger ju mer än fett. 

• NadiaMi

Mitt normala viktschema kan ändras ett par kg upp eller ner beroende på hur jag har ätit eller tränat de närmaste dagarna så det ser jag som fullt normalt.

Har du däremot ett mönster som pekar konstant uppåt så är det väl bra att hålla lite koll, för även ett halvkilo i månaden blir ju några kg på ett år.
    Är det dock bara tillfällig vikt så bör du kunna strunta i det, så länge du ligger kvar på 'normalskalan'.

Att gå upp vid mens är också ganska vanligt och jag tror att de flesta kvinnor lägger på sig lite vatten-vikt den tiden av månaden. Det kan även vara lite extra pga vad man äter - men det är ju också mest bara tillfällig vikt i tarmsystemet som försvinner rätt snabbt på 'naturlig väg'.

Hur mycket brukar du väga i normala fall? På ett ungefär alltså.
    Är det ett par-tre kilo mer än det du väger, eller är det 4-5 eller ännu mer?
    Om det bara är ett par-tre kg mer och du dessutom har mens nu så tror jag helt ärligt att du inte har något alls att oroa dig över. En del kommer att rinna av när mensen är över, och resten är nog ganska normala 'vardags-skiftningar' som de flesta har.

• Anonym (WTF)

Jag har inte fått muskler och kläderna passar sämre och sämre. Det var en kille som frågade om jag var gravid för att min mage stack ut så mycket i en pösig maxiklänning och min faster sa att hon såg att jag hade gått upp i vikt.

Muffin- hur länge efter mensens start håller det i sig för dig? Jag väger mig varje dag det första jag gör på morgonen. Sen är det inte bara att jag svajar i vikt utan jag går ju stadigt upp också.

Mitt matschema kan se ut som  så här:

Frukost: Havrekuddar med mjölk eller kefir
    Lunch: Äggsalladsmörgås med cole slaw på sidan eller veghamburgare med sallad och lite potatismos t ex
    Middag: Lins"köttfärssås" med fullkornspasta

Sen kan jag äta en Daim t ex eller nötter eller lite glass ibland på kvällen. Jag dricker massor av vatten och dricker vatten eller mjölk till maten, om mjölk så dricker jag 1-2 glas.

• roffe

Alltså din vikt har ju bara skilja sig på högst nåt kilo. Du kan säkert bajsa ut 300 gram om du ätit mycket en dag t ex. Sen vid mens så kan kroppen lagra vätska, jag kan lätt väga 3 kg mer ena dagen och vara uppsvullen, för att nästa dag ha återgått "till det normala".

Har du svettats mycket om det är varmt kan du förlora mkt vikt i vätska oxå.

60 kg är inte spec mkt men det beror väl på hur lång du är. Jag är iaf inte fet på något sätt och väger 65. (är 168cm)

Vill du gå ner i vikt kan du
    1: äta mindre eller reglera vad du äter
    2: träna mer

Du bör äta flera små mål per dag för att öka din förbränning. Ett annat enkelt sätt är att dra ner på kolhydrater och äta protein istället, det omvandlas inte i kroppen så du lägger på dig.

Är du vegan eller vegetarian? Ägg är bra till frukost t ex. Keso är proteinrikt oxå. Sojaprodukter ist för kött finns ju, även fisk och fågel är bra.

Lägg gärna till lite styrketräning, då får du muskler istället för fläsk, och det ökar din förbränning.

Om sommaren äter man lätt mycket glass, dricker läsk om man ät ute nånstans och blir törstig, kan sånt spela in? Hur mkt kcal äter du per dag och hur mycket tränar du? Har du stillasittande arbete?

Efter du analyserat lite mer kan du ringa vårdcentralen så kan de kolla om du t ex har något med sköldkörteln som kan göra att du går upp mycket och fort.

Lycka till iaf :)

• roffe

Ska tillägga att normalt sett så förändras metabolismen en del under livets gång, när jag var yngre fick jag kämpa som fan för att gå upp 2 kg och alla gnällde över att jag var smal. Idag går jag upp i vikt jättelätt däremot. Och inget är fel på min sköldkörtel. Så det kan ju vara att du blir lite äldre oxå. Mina systrar sa jämt "jamen vänta tills du blir 25 då kan man knappt kolla på en bulle utan att bli fläskig" och på den vägen är det :P

• NadiaMi

De flesta ser gärna lite 'runda' ut i löst sittande kläder, inklusive maxi-klänningar.
    Det kan du nog skriva av som en ren synvilla från deras sida.

Jag har själv fått frågan ibland när jag har klätt mig i extra löst sittande kläder eftersom folk så gärna misstänker att man 'borde vara gravid i min ålder'. :op
    (Iofs inte på senaste tiden men då jag var lite yngre och dåvarande sambon och jag hade varit tillsammans 'länge nog för att det enligt folk borde vara dags nu'.)

Du skulle kunna testa att dra ner lite på kolhydraterna och istället lägga till mer protein och grönsaker.
    Sedan kan detdär kvällsfikat vara ganska förrädiskt eftersom kroppen inte behöver dendär snabba energin egentligen och när man sover bara lägger den på hög för att den kan vara bra att ha.
    Byt ut kvällsfikandet mot andra alternativ, som t.ex. en god fruktsallad, eller keso med bär, eller en liten skål fil med bär/frukt. Fräscht och gott sommartid då det även känns lite svalkande. (Som glassen ungefär.)

Svar på tråden Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.