• Anonym (WTF)

Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.

Vad är det för fel på min kropp? Det måste vara nåt medicinskt fel men jag vet inte vad. Jag går upp ungefär 0,5 kg i månaden sen mars fast jag absolut inte äter för mycket. Sen hoppar min vikt upp till 2 kg från dag till dag. Jag äter kanske inte helt rätt eftersom att jag inte äter kött och då blir det mycket kolhydrater men jag äter inte för mycket i kalorier räknat och jag äter alltid fullkornspasta, bröd osv. Som träning så promenerar jag och simmar redan och ska börja cykla också tänkte jag.

Hur är det ens möjligt att gå upp i vikt så mycket varje månad? I tisdags startade min mens och då vägde jag 59,7 och dagen efter 59,1 och på torsdag och fredag vägde jag 59,6 och nu på söndag hade jag hoppat till 60,5! Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv och jag började gråta när jag såg det. Vikten borde ju vara ganska stabil efter att mensen har startat?! Dessutom hade jag inte ätit för mycket och både promenerat som en galning hela veckan och simmat. Kan det vara för att det är så fruktansvärt varmt ute och jag både gick och simmade i en mycket varm pool? Men viktigare än så hur kommer det sig att jag stadigt går upp hela tiden och ganska snabbt dessutom? Gråter

• Svar på tråden Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.
  • Anonym (WTF)
    NadiaMi skrev 2011-07-31 20:15:46 följande:
    Mitt normala viktschema kan ändras ett par kg upp eller ner beroende på hur jag har ätit eller tränat de närmaste dagarna så det ser jag som fullt normalt.

Har du däremot ett mönster som pekar konstant uppåt så är det väl bra att hålla lite koll, för även ett halvkilo i månaden blir ju några kg på ett år.
    Är det dock bara tillfällig vikt så bör du kunna strunta i det, så länge du ligger kvar på 'normalskalan'.

Att gå upp vid mens är också ganska vanligt och jag tror att de flesta kvinnor lägger på sig lite vatten-vikt den tiden av månaden. Det kan även vara lite extra pga vad man äter - men det är ju också mest bara tillfällig vikt i tarmsystemet som försvinner rätt snabbt på 'naturlig väg'.

Hur mycket brukar du väga i normala fall? På ett ungefär alltså.
    Är det ett par-tre kilo mer än det du väger, eller är det 4-5 eller ännu mer?
    Om det bara är ett par-tre kg mer och du dessutom har mens nu så tror jag helt ärligt att du inte har något alls att oroa dig över. En del kommer att rinna av när mensen är över, och resten är nog ganska normala 'vardags-skiftningar' som de flesta har.
    Det har blivit konstant uppåt sista månaderna. I mars var jag strax under 58 och nu verkar den stadiga vikten vara minst 59- 59,5 nånting. På två år har jag gått från 57-57,5 till kalla det 59 nu men det har gått fort från 57.5 till där jag är idag. Jag höll på att smälla av när vågen sa 60,5 idag. Har nog aldrig i hela mitt liv vägt över 60 och för några dagar sen vägde jag ju 59,1. Gråter Jag har läst att hjärtproblem kan ge snabba kast i vikt och jag har hjärtfel i min familj.

Om jag skulle komma ner i 58 kg och sen hoppa lite i vikt så skulle jag  kanske inte oroa mig så mycket men det är ju en stadig kurva uppåt som aldrig verkar ta slut. Hur länge brukar er andras mensvikt sitta i? Jag är ju inne på 5-6 dagen nu sen den började och kan ju tycka att den inte borde påverka längre.
  • Anonym (WTF)
    roffe skrev 2011-07-31 20:20:47 följande:
    Alltså din vikt har ju bara skilja sig på högst nåt kilo. Du kan säkert bajsa ut 300 gram om du ätit mycket en dag t ex. Sen vid mens så kan kroppen lagra vätska, jag kan lätt väga 3 kg mer ena dagen och vara uppsvullen, för att nästa dag ha återgått "till det normala".

Har du svettats mycket om det är varmt kan du förlora mkt vikt i vätska oxå.

60 kg är inte spec mkt men det beror väl på hur lång du är. Jag är iaf inte fet på något sätt och väger 65. (är 168cm)

Vill du gå ner i vikt kan du
    1: äta mindre eller reglera vad du äter
    2: träna mer

Du bör äta flera små mål per dag för att öka din förbränning. Ett annat enkelt sätt är att dra ner på kolhydrater och äta protein istället, det omvandlas inte i kroppen så du lägger på dig.

Är du vegan eller vegetarian? Ägg är bra till frukost t ex. Keso är proteinrikt oxå. Sojaprodukter ist för kött finns ju, även fisk och fågel är bra.

Lägg gärna till lite styrketräning, då får du muskler istället för fläsk, och det ökar din förbränning.

Om sommaren äter man lätt mycket glass, dricker läsk om man ät ute nånstans och blir törstig, kan sånt spela in? Hur mkt kcal äter du per dag och hur mycket tränar du? Har du stillasittande arbete?

Efter du analyserat lite mer kan du ringa vårdcentralen så kan de kolla om du t ex har något med sköldkörteln som kan göra att du går upp mycket och fort.

Lycka till iaf :)
    Jag verkar binda mer vätska när det är varmt och verkar inte svetta ut det alls?? Jag är vegetarian och äter många ägg på en vecka. Jag äter sojaprodukter istället för kyckling och kött. Några bra tips på styrketräning hemma? Jag går inte på gym nämligen. Glass äter jag ytterst sällan och om jag dricker läsk så blir det inte mer än ett glas oftast.

Jag har stillasittande arbete och det är nog kanske en del av problemet. Jag kommer upp i kanske 1500 kalorier om dagen en dålig dag och 1800 om jag äter onyttigt. Jag äter inte speciellt stora portioner och folk lägger märke till det och undrar om jag har anorexia men jag kan bara inte äta mycket. Jag går minst en halvtimme om dagen sen ett tag tillbaka och simmar flera gånger i veckan i 45 minuter. Sen brukar jag gå till vårt stora köpcentrum bara för att gå runt ibland och få lite motion på så vis.

För ett år sen var sköldskörteln bra men det kanske ändras snabbt om det ändras?
  • Anonym (WTF)
    NadiaMi skrev 2011-07-31 20:27:31 följande:
    De flesta ser gärna lite 'runda' ut i löst sittande kläder, inklusive maxi-klänningar.
    Det kan du nog skriva av som en ren synvilla från deras sida.

Jag har själv fått frågan ibland när jag har klätt mig i extra löst sittande kläder eftersom folk så gärna misstänker att man 'borde vara gravid i min ålder'. :op
    (Iofs inte på senaste tiden men då jag var lite yngre och dåvarande sambon och jag hade varit tillsammans 'länge nog för att det enligt folk borde vara dags nu'.)

Du skulle kunna testa att dra ner lite på kolhydraterna och istället lägga till mer protein och grönsaker.
    Sedan kan detdär kvällsfikat vara ganska förrädiskt eftersom kroppen inte behöver dendär snabba energin egentligen och när man sover bara lägger den på hög för att den kan vara bra att ha.
    Byt ut kvällsfikandet mot andra alternativ, som t.ex. en god fruktsallad, eller keso med bär, eller en liten skål fil med bär/frukt. Fräscht och gott sommartid då det även känns lite svalkande. (Som glassen ungefär.)
    Jag förstår vad du menar med pösiga kläder men min mage är verkligen stor och putar som bara den. Den är liksom obekväm och i vägen i vissa kläder speciellt. Vet inte varför just magen är så stor på mig. Gråter

Dina tips på annan fika är bra och det ska jag testa.
  • martinam
    Anonym (WTF) skrev 2011-07-31 20:19:42 följande:
    Jag har inte fått muskler och kläderna passar sämre och sämre. Det var en kille som frågade om jag var gravid för att min mage stack ut så mycket i en pösig maxiklänning och min faster sa att hon såg att jag hade gått upp i vikt.

Muffin- hur länge efter mensens start håller det i sig för dig? Jag väger mig varje dag det första jag gör på morgonen. Sen är det inte bara att jag svajar i vikt utan jag går ju stadigt upp också.

Mitt matschema kan se ut som  så här:

Frukost: Havrekuddar med mjölk eller kefir
    Lunch: Äggsalladsmörgås med cole slaw på sidan eller veghamburgare med sallad och lite potatismos t ex
    Middag: Lins"köttfärssås" med fullkornspasta

Sen kan jag äta en Daim t ex eller nötter eller lite glass ibland på kvällen. Jag dricker massor av vatten och dricker vatten eller mjölk till maten, om mjölk så dricker jag 1-2 glas.
    Allt jag ser i din kost är socker socker socker...

Frukost: gröt mättar länge och har inte massa socker i sig som havrekuddar. (dom låter nyttiga, men läs vad dom innehåller)

Lunch: Potatismos, hamburgare.. spelar ingen roll om de e vegg, dom dryper av fett å konstgjorda tillsattser (om du inte gjort dom själv förstods) Om inte potatismosen är egengjord så e de mycket socker i.. och även om man gör själv så förstör man fibrerna i potatisen om man mosar den och man bildar typ socker... 

och det du äter på kvällen behöver vi väl inte ens förklara..

låter som du e sockerberoende, bli av med det först.

Sen sätter sig kroppen i sparläge när man svälter sig själv (tänk biafra barn i afrika) kanske därför hon frågat om du är gravid.

Lägg in mer fibrer i kosten, kondition i vardagen och värva med styrketräning.

• Anonym (WTF)
    martinam skrev 2011-07-31 20:56:25 följande:
    Allt jag ser i din kost är socker socker socker...

Frukost: gröt mättar länge och har inte massa socker i sig som havrekuddar. (dom låter nyttiga, men läs vad dom innehåller)

Lunch: Potatismos, hamburgare.. spelar ingen roll om de e vegg, dom dryper av fett å konstgjorda tillsattser (om du inte gjort dom själv förstods) Om inte potatismosen är egengjord så e de mycket socker i.. och även om man gör själv så förstör man fibrerna i potatisen om man mosar den och man bildar typ socker... 

och det du äter på kvällen behöver vi väl inte ens förklara..

låter som du e sockerberoende, bli av med det först.

Sen sätter sig kroppen i sparläge när man svälter sig själv (tänk biafra barn i afrika) kanske därför hon frågat om du är gravid.

Lägg in mer fibrer i kosten, kondition i vardagen och värva med styrketräning.

Äter jag så mycket socker menar du? Hur ska jag lägga in fibrer? Havregröt äter jag ganska ofta men jag glömde att nämna det.
  • martinam
    Anonym (WTF) skrev 2011-07-31 21:04:42 följande:
    Äter jag så mycket socker menar du? Hur ska jag lägga in fibrer? Havregröt äter jag ganska ofta men jag glömde att nämna det.

Genom att äta mat som innehåller fibrer kanske Flört

Vill man gå ner i vikt är bästa sättet att ÖKA fettförbränningen och det gör du genom att äta MER och nyttigare och röra på dig.
    Man skall göra av med mer energi än vad man äter.

INTE genom att äta så lite som möjligt. 

Dom med anorexia tex äter väldigt lite men det många inte vet eller fattar är att dom även tar varje tillfälle att göra av med energi. Genom motion å smyga in rörelser i ALLT.  

Ät rätt ock motionera. Fem mål mat om dagen. Köp en kost bok så har du massa bra recept där.          
  • Anonym (WTF)
    martinam skrev 2011-07-31 21:10:10 följande:
    Genom att äta mat som innehåller fibrer kanske Flört
    Men vilken mat är det?
  • Anonym (WTF)

Är inte mina matexempel ganska normal kost när jag tänker efter eller måste man äta som en kanin?

• NadiaMi

Normal kost, absolut.
    Men det är ändå en relativt stor del kolhydrater/socker.

Att bara byta ut pastan mot fullkornspasta och istället för potatismos äta t.ex. råris kan göra skillnad.

Läs på lite om GI-metoden för att få tips om mer fiberrik kost.

Svar på tråden Går upp i vikt fast jag tränar och knappt äter. Förtvivlad.