• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Luella

Camriella: Min bebis kommer också i november och jag har lite svårt för att bestämma mig men jag tror det blir så här: Först madrass, sen någon form av skyddande lakan, lammskinn. Sen får bebisen vanliga kläder när det inte är så kallt och ullkläder närmast kroppen när det är riktigt kallt. Sen stopper jag ner honom i den här: www.elodiedetails.com/images/popups/Cosy_retro.jpg (den kan du även ha i bilstolen) och sen en eller två filtar. Mössa, tossor och vantar också på bebisen.

Mjmc: min dotter är född mars 09 och använde fortfarande åkpåsen i vintras (utan skor).  Hon sover i den på dagis där dom sover i vagnarna och kommer göra det denna vinter också. Men det är för varmt med både overallt och åkpåse, man får välja beroende på aktivitet.

• Xina

Jag tar av skorna om han ska sitta i vagnen. sen beror det på vad man ska göra ute, ibland kanske han inte ska gå nåt o då har jag bara jacka o inte overall o skor.

• spigg

Ah ok. Nä min son är för aktiv, han vill kunna springa runt och jag orkar inte ta på och av skorna. Även om han sover i vagnen så håller han sig mer än varm med overall + kanske en filt över om det blir -20. Fast då stannar vi nog inne för lillasysters skull.

För övrigt körde jag Donkeyn som mono för första gången idag. Denna vagn är underbar! Även om jag har en liten lista med grejer som kan förbättras så kan det vara den bästa vagnen jag haft, om man betänker att den är både singel- och syskonvagn så är den ju fantastisk!

• Emma85Gbg
    spigg skrev 2011-08-09 22:06:21 följande:
    Ah ok. Nä min son är för aktiv, han vill kunna springa runt och jag orkar inte ta på och av skorna. Även om han sover i vagnen så håller han sig mer än varm med overall + kanske en filt över om det blir -20. Fast då stannar vi nog inne för lillasysters skull.

För övrigt körde jag Donkeyn som mono för första gången idag. Denna vagn är underbar! Även om jag har en liten lista med grejer som kan förbättras så kan det vara den bästa vagnen jag haft, om man betänker att den är både singel- och syskonvagn så är den ju fantastisk!
    Vad härligt att du skriver att den är underbar. Förmodlingen får jag våran på fredag Glad. Vad tycker du att dom kunde förbättra/ändra på?
  • Luella

Åh vad roligt Spigg! Jag är inte alls avis Tungan ute. En fråga, drar inte vagnen snett när man har den i monoläge och inget i shoppingkorgen? Jag tänker att det borde bli så eftersom barnet sitter lite mer åt ena sidan.

• memo

Tack för svaren, phu, jag vart lite orolig att jag spenderat pengar i onödan Han tycker om att åka vagn (än så länge) så jag hade tänkt utan overall och skor ibland, tex då han ska somna i den... Har en Voksi och den är ju upp till 3 år, men den lär ju inte rymmas i Donkeyn.... Spigg: Vad kul att höra, åh vad jag längtar tills jag får den!

• Läängtar

Frila2: man viker åkpåsen på ett speciellt sätt så blir det inte knöligt :) rumpan blir uppe vid huvudet i liggdelen! Min kompis visadw mig hur hon gjort i sin cam, så det går å ha utan knöl i den me :)

• Luella

mjmc: du får gärna rapportera hur Voksin får plats i liggdelen. Jag är så sugen på en sån åkpåse men funderar på att vänta med åkpåse till jag startar med sittdelen någon gång i februari.

• memo

Karmosin: Självklart, ska testa då jag får hem "åsnan"

• spigg
    Emma85Gbg skrev 2011-08-09 22:13:12 följande:
    Vad härligt att du skriver att den är underbar. Förmodlingen får jag våran på fredag Glad. Vad tycker du att dom kunde förbättra/ändra på?
    Åh, spännande!

- Regnskydden. Har du dem i varukorgen är varukorgen i princip full. Helt värdelöst. Dessutom, om man har två sittdelar på och ska ta på regnskydden så funkar det okej på första sittdelen, men när man ska ta på det andra så blir det sån friktion med plast mot plast så man måste böka och greja hur mycket som helst mellan suffletterna. Inte så kul om man har sovande barn i vagnen.

- Repkänsligheten. Chassit får repor om man tittar på det, känns det som. Jag är försiktig med min vagn, förvarar den uppe i lägenheten osv, men den är ändå repig.

- Selen är lite konstigt positionerad. Sitter inte helt bra vare sig på min 7-månaders eller min 2,5-åring.

- Borde finnas en förvaringspåse till sittdelen när man lämnar den ifrån sig på förskolan, för jag gissar att många kommer göra så.

- Inget regnskydd till sidokorgen, har läst om det förut men fick uppleva det själv idag. Sakerna där blir blöta!

- Slappa sufflettefästen. De lossnar väldigt lätt och även om det är superenkelt att få tillbaka dem så är det lite störande. Plus att resåröglorna på suffletten KONSTANT (minst en gång per dag) lossnar från de små hakarna.

Ja, som sagt, bara småsaker men ändå! Kan tänka mig att vissa saker kommer förbättras med tiden!
Svar på tråden Bugaboo Donkey