• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • femhjärtan

Tack för svaren! Jag vill helst också ha mina barn mot mig. Tycker att promenaden blir trevligare om jag kan prata med dem och då återstår vara Donkeyn och Basson.

• Justi

Hade Phil and teds vibe medans ja va gravid till sonen, men de kändes inte rätt att den nyfödda skulle ligga så osäkert så vi sålde den å köpte en donkey, bästa vagnvalet ja har gjort :)

• Merde
    femhjärtan skrev 2013-05-11 09:14:48 följande:
    Till er som har en Bugaboo Donkey: Vilka fördelar har vagnen? Vilka nackdelar har vagnen? Skulle du kunna tänka dig en annan vagn? Vilken? Knarrar ert chassi? Tack på förhand!
    Den allra främsta fördelen, enligt mig, är att den går att köra som mono. Det gör vagnen så himla flexibel. Att slippa släpa på en bred syskonvagn när man bara har ett barn med sig eller att kunna fälla ihop vagnen på plats om det inte finns plats för en syskonvagn på bussen etc.
    I övrigt är det väldigt lättkörd och känns inte så stor och klumpig som syskonvagnar oftast känns. De stora framhjulen är en annan fördel liksom de vändbara sitsarna. Sidokorgen en till (perfekt vid matinköp  för sådana som mig som inte har tillgång till bil). Skulle inte kunna tänka mig någon annan syskonvagn på marknaden, nej. Donkeyn är den enda vagn som är ens i närheten av att uppfylla de krav jag har.

Nackdelar är att den ibland kan kännas lite instabil (en gång blåste den nästan omkull) speciellt när den körs med ståbräda. En annan irriterande sak är de korta remmarna i selen, när vi använt åkpåsen och haft vinterkläder på vår ettåring är det knappt den räckt till. Dessutom är selh*lvetet extremt jobbigt att hantera när man skall sätta dit eller ta bort en åkpåse.

Vårt nuvarande chassi låter lite när vi är ute i fuktigt väder eller när den körs över trösklar. Det gamla chassit vi hade lät inte alls förrän efter ett års användning då det började både att knarra och att gnissla. Konstigt nog gick det i perioder, ibland var det helt tyst och ibland lät det hur mycket som helst. Misstänker starkt att mycket av ljuden var väderrelaterade faktiskt, att det har med fukt eller något annat att göra.
  • Merde
    Brioche skrev 2013-05-06 21:52:55 följande:
    Vårt chassi knarrade också men fick rådet att smörja med möbelpolish, gjorde det en gång i höstas och sen dess har det inte knarrat alls så vi har inte brytt oss om att reklamera.
    Spännande. Smorde ni in hela chassit eller bara utvalda delar?
  • Justi

Jag hittade tyvärr en till nackdel idag, idag så fick jag springa till bussen med min nyfödde, då började hjulen vobbla så mkt att ja va tvungen att trycka ner handtaget å rulla den på 2 hjul annars gick den inte frammåt. Usch vilken stress haha

• SatuSv

Jag har nu reklamerat för tredje ggn. Frågade även om chassina och tydligen så har bb fixat knarrfria chassin. Så det är dom chassina man får nu. Hoppas hoppas att denna inte knarrar när den nu kommer.
    Jag gillar donkeyn men jävla knarret gör mig galen. Samt att min bebis gillar inte ergonomisk sittdel verkar det som,så han sitter/ligger i liggdelen fortf.o är 8mån.

Jag har oxå en philandteds,använde den en månad när sonen var nyfödd men gillade inte att folk inte såg att det låg en bebis där och på tunnelbanan slog flera imot sin väska på han:( Hade syskonsits alltid på. Har ännu kvar den,dom verkar ha blivit svår sålda:(

• Brioche
    Merde skrev 2013-05-16 01:32:40 följande:
    Spännande. Smorde ni in hela chassit eller bara utvalda delar?
    Jag smorde bara i skarven på "bakaxeln" där man skjuter ihop vagnen från duo till monoläge. Jag duttade på lite när jag hade vagnen i duoläget och sen sköt jag ihop vagnen så att polishen liksom åkte med in och smorde på insidan där i skarven. Det var svårt att förklara känner jag, går det att förstå var på vagnen jag menar?
  • Jaja88
    Luella skrev 2013-05-11 10:20:22 följande:
    Jag har precis sålt min men svarar ändå .

Fördelar: Sitsarna är individuellt vändbara, det går att göra den till enkelvagn vilket dessutom är toppen när man ska packa in den i bilen då det blir som att stuva in en singelvagn, solsuffletten är jättebra!, bra varukorg, supersmidig att köra i stan och på landet, genom snö och genom sand. Det går att fälla den i sk beachmode och dra den bakom sig, perfekt över snövallar och om man ska gå ned en bit på stranden. Sidokorgen i monoläge saknar jag så det nästan gör ont nu när vagnen är borta.

Nackdelar: den ergonomiska/skålade sitsen som mina barn inte riktigt gillar att sova med. Hade det inte varit för den så hade vi behållt vagnen och kört med ståbräda.  Jag gillar inte lufthjul, jag hatar när det blir punka. Men nu ska det tydligen gå att köpa Buffalons foam-hjul till Donkeyn.
    Betyder det att man även kan sätta Donkeyns lufthjul på Buffalon?
  • SatuSv

Höh fick nu veta att chassina bb skickar ut är inte knarrfria men att dom jobbat på det...? Fick även tipset från babyshop att testa köra vagnen en stund med spännet uppspänt,den som är vid bromsen. Tydligen ska det hälpa mot knarret.

Svar på tråden Bugaboo Donkey