• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • NaBas

Ja, jag sa till min man bara att han då aldrig behövde köpa en vagn eftersom den är singel och dubbel, var dock tvungen att salja vår cam, men det hade jag inget emot eftersom donkey är så bra...

• Catox9
    Leonell skrev 2011-08-28 17:13:08 följande:
    Men basson duo går ju bara att ha som dubbelvagn, jätteosmidigt om man inte alltid har båda barnen med sig. O då måste man ju ändå ha en enkelvagn oxå! Men donkeyn kan man ha dubbelvagn på morgonen o sen när man lämnat stora barnet o sittdelen på förskolan så har man enkelvagn. Och om det är fullt på bussen kan man plocka ur stora barnet o klicka bort sittdelen o ta den i handen o gå på bussen med enkelvagn. Om man ska iväg en liten sväng bara kan man ta enkelvagn o stora på ståbräda.
    Massor av bra argument. :)

Bra argument :) Men min dotter kommer nog inte vara tillräckligt stor för att stå på ståbräda i vinter när nya bebben kommer :/
    Men det är nog det bästa argumentet, även om det i hans ögon inte väger upp det att Donkeyn i mitt fall kommer kosta 15000 och en Basson +ev enkelvagn inte behöver kosta de pengarna :(
    memo skrev 2011-08-28 17:24:16 följande:
    Dessutom kan man vända sittdelarna hur man vill (ifrån eller mot sig, båda eller en osv)
    Hrmm ja jag sa det oxå till min man när våra vänner hörde på och då var de jättesnabba att demonstrera att det går på deras vagn oxå, buuhuuu :P
    NaBas skrev 2011-08-28 17:36:34 följande:
    Ja, jag sa till min man bara att han då aldrig behövde köpa en vagn eftersom den är singel och dubbel, var dock tvungen att salja vår cam, men det hade jag inget emot eftersom donkey är så bra...

• memo

Kikade nu på Basson duomlita till, några till argument: den har punkteringsfria hjul Donkeyn har luft hjul=bättre fjädring, framhjulen ser mindre ut än Donkeyns, bättre med större vintertid. Fullt sittläge i Donkeyn, i Basson halvligger tydligen barnet i den mest sittande positionen.. Sittdelarna i Basson tar max 15 kg/ säte..... hoppas dessa argument hjälper till på traven...

• Xina

Köper du en donkey i England eller Holland så blir det några tusen billigare också om det gör lite skillnad.. Tycker lufthjul är mycket bättre! Har haft båda sorter.

• Catox9
    memo skrev 2011-08-28 18:23:01 följande:
    Kikade nu på Basson duomlita till, några till argument: den har punkteringsfria hjul Donkeyn har luft hjul=bättre fjädring, framhjulen ser mindre ut än Donkeyns, bättre med större vintertid. Fullt sittläge i Donkeyn, i Basson halvligger tydligen barnet i den mest sittande positionen.. Sittdelarna i Basson tar max 15 kg/ säte..... hoppas dessa argument hjälper till på traven...

ÅÅÅÅH VAD BRA!!! Just fjädringen har vi dividerat som 17 om, vi har ett "slagskepp" Emmaljunga och den har ju ett helt underbart gung under tassarna, maken provkörde Basson-skräpet igår och tyckte att den hade ett förhållandevis bra gung den med men då kan jag hävda att Åsnan har bättre! Tack!!!
    Ja visst är Basson'ens framhjul små, det tyckte jag oxå, är det någon som vet dimensionen på Åsnans??
    Och viktklassen, perfekt! Bra bra :D
    Xina skrev 2011-08-28 18:53:05 följande:
    Köper du en donkey i England eller Holland så blir det några tusen billigare också om det gör lite skillnad.. Tycker lufthjul är mycket bättre! Har haft båda sorter.
    Ja jag vet, men hur gör man med garantier och så då? Jag har aldrig bytt något på någon av de vagnarna jag har.. Men hur funkar Bugaboo?! Jag gillar oxå lufthjul :D

Tack alla som svarat! Hoppas att jag kan få min man på andra tankar :)

• Xina

Catox9: man har 2 års internationell garanti och kan få ett extra år om man registrerar sin vagn på bugaboos hemsida. Räcker nog att man mailar bilder och kopia på kvitto om något behöver reklameras.
    Har för mig att doneyns framhjul är 10tum och bak 12tum. Borde stå på bugaboos hemsida.. Små hjul är inte kul på flera olika underlag.
    Hoppas du övertygar mannen! Jag är glad att jag lyckades övertyga min ;)

• Lillla My
    Catox9 skrev 2011-08-28 17:06:59 följande:
    Ååååh! HJÄLP!!!
    Jag och min man var på bröllop igår och träffade ett annat kompispar som ganska nyligen fick tillökning i familjen.. De köpte en Basson Duo för 5000kr..
    Min man frågade vad det var för fel på den och varför vi inte kan köpa en lika istället för att plöja ner ytterligare 15000 i barnvagnsåkern!!!
    Hjääälp! Ge mig alla bra argument om varför åsnan är tiotusen gånger bättre än Bassonvagnskrället!
    Snygg-argumentet räcker inteee :((

Nu är jag jätteledsen, vagnhelvetet han s¨åg igår kostar en tredjedel av underverket som jag vill ha :P

känner mig uppgiven :/ Suck!        
    Jag fyller på med argument: Garantin!  Två år + ytterligare ett om man registrerar på hemsidan. Man får sakerna hemskickade vid reklamationer om man är i direktkontakt med Bugaboo. 
    Hjulen på Basson såg inget vidare ut. Tänk 30kg barn i vagnen=45kg på dålig väg eller på vintern, hu! Framhjulen är små och hårda. Donkeyn har väldigt skönt gung/fjädring och har 10" hjul fram och 12" bak, framhjulen är väldigt lätta att låsa om man ska åka buss eller i vinter "ploga" sig fram i snön. 
  • Lycklig89

Åh vad jag längtar efter donkeyn nu .. Betalade in hela summan igår till kidzshop så hoppas den snart är här .. !!!!

• Mamma Tes

Lillans sittdel står just nu på 2 pallar i v-rummet då jag skulle prova vagnen med bara liggdelen. Nu då vi kom hem från dagis så började hon gnälla och peka på sittdelen. Jag lyfte upp henne där och nu sitter hon nöjt i den och knaprar på ett äpple och tittar på barnprogram. Hon ser ut att trivas!!

• Xina

Lycklig89: härligt att du får din snart! Jag hoppas min kommer innan helgen. Den blev slutbetald i fredags.. Är så otålig..

Svar på tråden Bugaboo Donkey