• xqz

Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?

Det är väldigt ofta som folk ser ner på unga föräldrar utan att veta hur deras bakgrund och livsstil ser ut.
    Därför tänker jag nu passa på att fråga er en fråga jag länge funderat på. Läs nedan.

En tjej träffar som 14 åring en 21 årig kille. När hon är 16 ½ år förlovar de sig.
    Hon blir gravid och de bestämmer att behålla barnet. *Son* föds när de är 17 respektive 23 år.
    När hon är 19 föds ytterligare en son (planerad) och som 20 åring får dom en flicka (också planerad).

De är nu 20 år respektive 26 år. De bor alla i en trea tillsammans.
    Har ett bra socialt liv där de träffar vänner minst 3 ggr/vecka.
    Tjejen dricker sällan (Hon kan ta en cider som mest när det är något speciellt)
    och killen dricker en-två folköl per helg för att koppla av. Ingen av dem röker.

Killen har körkort och välutbildad (Utöver grundskola och gymnasie har han tagit specialutbildningar för att förbättras i sitt yrke och förhoppningsvis nå en högre nivå inom yrket)
    Tjejen har körkort samt gymnasieutbildning. Planerar att studera på högskola när dottern blir lite äldre.

Hon bor i deras gemensamma lägenhet och tar hand om barnen på veckorna eftersom han jobbar på annan ort Måndag-Torsdag. Det är han som sköter ekonomin. Hon sköter städning och barn.
    När de båda är hemma hjälps de åt med allting bl.a matlagning (De äter alltid hemlagat), Handla, Städa, Ta hand om barnen, Byta blöja m.m.

Lönen han får är högre en svenska medellönen.
    Hon ska studera på högskola när yngsta barnet blir tillräckligt gammal för att vara på dagis.

Varför ser så många ner på unga föräldrar innan dom ens vet hur det ligger till??
    Det finns många unga föräldrar som klarar det bättre än äldre!
    En 20årig mamma med 3 barn, utbildning, körkort och bil med man som tjänar mer än medelsvensk,
    Bryr sig om sina barn och framförallt älskar varandra,  Anser jag vara en bättre mamma än den mamma som är 35 år, hoppade av gymnasiet, Lever på socbidrag, har tre småbarn vars pappa inte vill se dem.

Vad tycker ni? Varför är det detta tjat på unga föräldrar? Har du fördomar mot unga föräldrar?
    Jag tycker inte att åldern spelar någon roll! Jag och min kille har klarat det utmärkt!
    Det är utbildning, mognad, kärlek, ansvar, ekonomi och vilja som utgör om man är en bra förälder eller ej!
  • Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?
  • Pontusprinsessa
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-02 11:29:50 följande:
    Att minnas hur det var att vara 20, är inte samma sak som att vara som en 20-åring. Jag fyller snart 36 år och minns utan tvekan hur det var att vara 20 . Däremot är jag förbannat glad för att jag inte är som jag var när jag var 20. Inte för att det var något fel på mig då utan för att jag som person har utvecklats......genom erfarenhet helt enkelt Det hoppas jag alla gör och vill göra. Något som jag upplever är mångas erfarenhet med ålder.....oavsett ekonomiska och sociala premisser är att man faktiskt lära känna sig själv bättre efter hand och blir tryggare i sig själv.....och inte funderar lika mycket på vad andra tycker om en eller de beslut man fattar .
    tycker du har rätt i det du skriver och kan säga att jag är glad att jag inte är samma som jag var för mindre än 2 år sen och utveckling är oftast bra så länge man inte blir "övermogen och humorsbefriad bara för man ska va det i den åldern" :)
  • Pontusprinsessa
    k girl skrev 2011-08-02 11:25:51 följande:
    Hur avgör man vem som har "mest" energi? Jag umgås med folk som är strax över tjugo och jag umgås med folk som är över femtio och till och med sextio, men jag kan inte avgöra om jag har mer energi och ork än vad de har. Vad jag ser är ju bara ett litet utsnitt av deras liv. Femtioåringarna är till exempel mer aktiva än någon annan jag känner, men så har de ju heller inte småbarn. Till exempel.

Ska jag gå till mig själv och hur jag och mina kompisar var i tjugoårsåldern så var vi helt döda på morgonen. Sovmorgon var det bästa som fanns och det var en hel del som skolkade från föreläsningarna när de började tidigt. Som knappt trettiofemåring har jag inga problem med att kliva upp vid 5-6-tiden om jag så vill.  
    Ja du det kan man ju aldrig veta men om men nu är ju inte alla 20 åringar morgontrötta och lata heller som alla får för sig.
  • k girl
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 11:40:27 följande:
    Ja du det kan man ju aldrig veta men om men nu är ju inte alla 20 åringar morgontrötta och lata heller som alla får för sig.

nu missförstår du mig. Det jag menar är att det går inte att generalisera på det sätt du gjorde.
  • Litet My
    Mimmlas skrev 2011-08-02 11:29:11 följande:
    Jag har tagit upp det här i en tråd tidigare, men iaf jag väntade på att jag skulle bli vuxen. Inte bara tro att jag var vuxen utan verkligen vara det.
    Det är lätt att tro att man är mer mogen än man är för att man har "bevis" på det, men det är inte riktigt så det funkar. Frontal loben är inte färdig förens man är 25 år gammal och ju yngre man är desto mindre utvecklad är den. Någon som inte har den utvecklad agerar på känslor ist för konsekvenstänk. Precis som, jag VILL ha barn och jag tror det skulle gå jättebra. Ist för någon som är vuxen skulle tänka. Är jag redo för barn?  
    Klockrent som vanligt =)
  • Pontusprinsessa
    k girl skrev 2011-08-02 11:41:48 följande:
    nu missförstår du mig. Det jag menar är att det går inte att generalisera på det sätt du gjorde.
    Nej det är mycket möjligt att man inte kan det men jag har iaf mer energi än mina äldre vänner som har småbarn om man säger så då.
  • Mimmlas
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 11:34:39 följande:
    Nej det säger jag verkligen inte att dom är men vad gör en 17 åring till sämre mamma än en 35 åring? men kan säga att min kille som är 20 är fan så mkt bättre pappa till mina barn än vad min pappa som jag tror vid dagens läge är 52 år någonsin varit för mig. så hänga upp sig vid ålder är inget jag gör iaf. Samt känner folk som är 17 som är fan så mer mogen som människa som dom som är "äldre".
    Ja på vissa sätt, tex att konsekvenstänket inte är färdigt än. Det är inget man kan lära sig. Det är en utvecklingsprocess. När man inte har det sättet att tänka missar man otroligt mycket, man agerar som sagt på känsla ist för eftertänksamhet. 
    Och detta har mest med uppfostran att göra. Att tänka längre än sitt eget barn kan ju vara positivt tex.
    Ja på sättet de beter sig är det inte omöjligt, men på andra sätt är det helt omöjligt.
  • Mimmlas
    Lilla My21 skrev 2011-08-02 11:42:08 följande:
    Klockrent som vanligt =)
    Ja man kan ju hoppas på att någon tar till sig det också :p
    Men om jag känner målgruppen rätt så kommer inte det ske. ;) 
  • Mimmlas
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 11:43:57 följande:
    Nej det är mycket möjligt att man inte kan det men jag har iaf mer energi än mina äldre vänner som har småbarn om man säger så då.
    Min pappa var 46 år när jag föddes. Han hade absolut inte lika mycket energi som när han var 17. Men däremot kunde han se saker ur ett större perspektiv och har ett inre lugn som har guidat mig. 
    Och det är precis det många äldre föräldrar säger att yngre saknar.  
  • Pontusprinsessa

Verkar som folk hängde upp sig på just en mening jag skrev men jag angående just siffran 35 vilket var ett exempel jag kan ta upp till 48 oxå eftersom en killkompis mamma var just 48 när hon fick honom och konstigt nog så orkade hon inte att gå upp på morgonen utan hans syster som då var 20+ fick göra det.
    eller hans pappa som var 65 vid hans födelse som dog av ålder för ca 3 månader sen han hade inte energi att ta hand om honom.  Så häng inte upp er så mycket på åldern det var ett exempel!

• Donum

Jag tycker inte att det är principellt fel att få barn som ung så den delen bekymrar mig inte. Jag tror aldrig att man kan vara redo för att få barn, oavsett ålder. Jag var 33 år när vi fick barn och jag kan lugnt säga att jag inte hade en susning om vad som väntade mig. Jag hade en massa idéer och tankar kring det, men "redo" blev jag först när jag hade barnet i famnen och skulle ta hand om det. 

Däremot undrar jag, som någon annan också gjorde, vad en 21-åring ser hos en 14-åring. 

Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?