• xqz

Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?

Det är väldigt ofta som folk ser ner på unga föräldrar utan att veta hur deras bakgrund och livsstil ser ut.
    Därför tänker jag nu passa på att fråga er en fråga jag länge funderat på. Läs nedan.

En tjej träffar som 14 åring en 21 årig kille. När hon är 16 ½ år förlovar de sig.
    Hon blir gravid och de bestämmer att behålla barnet. *Son* föds när de är 17 respektive 23 år.
    När hon är 19 föds ytterligare en son (planerad) och som 20 åring får dom en flicka (också planerad).

De är nu 20 år respektive 26 år. De bor alla i en trea tillsammans.
    Har ett bra socialt liv där de träffar vänner minst 3 ggr/vecka.
    Tjejen dricker sällan (Hon kan ta en cider som mest när det är något speciellt)
    och killen dricker en-två folköl per helg för att koppla av. Ingen av dem röker.

Killen har körkort och välutbildad (Utöver grundskola och gymnasie har han tagit specialutbildningar för att förbättras i sitt yrke och förhoppningsvis nå en högre nivå inom yrket)
    Tjejen har körkort samt gymnasieutbildning. Planerar att studera på högskola när dottern blir lite äldre.

Hon bor i deras gemensamma lägenhet och tar hand om barnen på veckorna eftersom han jobbar på annan ort Måndag-Torsdag. Det är han som sköter ekonomin. Hon sköter städning och barn.
    När de båda är hemma hjälps de åt med allting bl.a matlagning (De äter alltid hemlagat), Handla, Städa, Ta hand om barnen, Byta blöja m.m.

Lönen han får är högre en svenska medellönen.
    Hon ska studera på högskola när yngsta barnet blir tillräckligt gammal för att vara på dagis.

Varför ser så många ner på unga föräldrar innan dom ens vet hur det ligger till??
    Det finns många unga föräldrar som klarar det bättre än äldre!
    En 20årig mamma med 3 barn, utbildning, körkort och bil med man som tjänar mer än medelsvensk,
    Bryr sig om sina barn och framförallt älskar varandra,  Anser jag vara en bättre mamma än den mamma som är 35 år, hoppade av gymnasiet, Lever på socbidrag, har tre småbarn vars pappa inte vill se dem.

Vad tycker ni? Varför är det detta tjat på unga föräldrar? Har du fördomar mot unga föräldrar?
    Jag tycker inte att åldern spelar någon roll! Jag och min kille har klarat det utmärkt!
    Det är utbildning, mognad, kärlek, ansvar, ekonomi och vilja som utgör om man är en bra förälder eller ej!
  • Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?
  • Mimmlas
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 11:48:56 följande:
    Verkar som folk hängde upp sig på just en mening jag skrev men jag angående just siffran 35 vilket var ett exempel jag kan ta upp till 48 oxå eftersom en killkompis mamma var just 48 när hon fick honom och konstigt nog så orkade hon inte att gå upp på morgonen utan hans syster som då var 20+ fick göra det.
    eller hans pappa som var 65 vid hans födelse som dog av ålder för ca 3 månader sen han hade inte energi att ta hand om honom.  Så häng inte upp er så mycket på åldern det var ett exempel!
    Det där har nog mycket med person att göra och inget man ska lägga större vikt i.
    Att man orkar gå upp tidigt har inte direkt något med bra föräldraskap att göra. Orka finns inte ens i den ordboken, man gör det för att man måste inget annat. Om man inte gör det fast man måste så är man inte en toppenförälder vilken ålder man än har.
  • Kajee
    Welma skrev 2011-08-02 10:55:25 följande:
    Jag funderar mest på vad en 21-åring har för gemensamt med en 14-åring. Varför skulle man vilja bli tillsammans med en 14-åring då? Det är konstigt.

Sen tycker jag inte att modern har någon utbildning. Hon har enbart läst gymnasiet.

Sen ger jag blanka fan i hur gamla folk är. Men många unga människor verkar tro att alla är ute efter dem. De tror att de är i centrum. Vilket är okej, de är inte färdigutvecklade eller färdigvuxna. Jag tror också att det sliter på kroppen att få barn innan man är färdigvuxen.

...
    k girl skrev 2011-08-02 11:00:56 följande:

Och för att kommentera TS: nej, man behöver inte alls vara en bra förälder för att man har utbildning, mognad, kärlek, ansvarskänslor, bra ekonomi och god vilja. Faktum är att man kan vara en skitkass förälder. Och faktum är, också, att den 35-åriga morsan med försörjningsstöd och oordnade förhållanden kan vara en supermorsa. Vad vet du om det?

Det är lättare att vara en bra förälder under ordnade levnadsförhållanden.

Men ordnade levnadsförhållanden gör inte att man blir en bra förälder, lika lite som att oordnade levnadsförhållanden gör att man blir en kass.        

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Mimmlas
    Donum skrev 2011-08-02 11:50:26 följande:
    Jag tycker inte att det är principellt fel att få barn som ung så den delen bekymrar mig inte. Jag tror aldrig att man kan vara redo för att få barn, oavsett ålder. Jag var 33 år när vi fick barn och jag kan lugnt säga att jag inte hade en susning om vad som väntade mig. Jag hade en massa idéer och tankar kring det, men "redo" blev jag först när jag hade barnet i famnen och skulle ta hand om det. 

Däremot undrar jag, som någon annan också gjorde, vad en 21-åring ser hos en 14-åring. 
    Detta var precis vad jag skrev om, någon som är äldre frågar sig själva om de är redo. Inte skaffar barn för att de har lust eller vill.
  • Pontusprinsessa
    Mimmlas skrev 2011-08-02 11:47:46 följande:
    Min pappa var 46 år när jag föddes. Han hade absolut inte lika mycket energi som när han var 17. Men däremot kunde han se saker ur ett större perspektiv och har ett inre lugn som har guidat mig. 
    Och det är precis det många äldre föräldrar säger att yngre saknar.  
    Ja det är mkt möjligt och sånt kommer ju med åren men en yngre är inte sämre än äldre och för det betyder det inte att äldre är dåliga. Men om jag tar det från min synpunkt så anser alla "vuxna utomstående" att jag skulle gjort abort nu och bara haft ett barn för jag har inget jobb eller livserfarenhet och det tycker jag är fel . Men hade jag varit i 30 års åldern så hade ingen gnällt. För då är man plötsligt mogen för barn
  • Welma
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 10:26:06 följande:
    Finns väl för och nackdelar för alla oavsett ålder men unga föräldrar har mer energi än en ex. 35 åring och kommer mer ihåg hur det var att vara barn själv. Så jag tycker det är bra att unga föräldrar finns =) Som för mig och killen båda är välutbildade med flera körkort var och en ekonomi som är långt bättre än en medelsvenssons men vi tog studenten förra året så därför är det gnäll för att vi väntar vårat andra barn nu. Så folk kommer nog alltid se ner på yngre som får barn tyvärr :/
    Men snälla nån. Man behöver inte ha mer energi för att man är 20. De flesta kommer nog ihåg hur det var att vara barn. Jag gör det, man glömmer inte bort det för man blir äldre.
  • Welma
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 11:53:21 följande:
    Ja det är mkt möjligt och sånt kommer ju med åren men en yngre är inte sämre än äldre och för det betyder det inte att äldre är dåliga. Men om jag tar det från min synpunkt så anser alla "vuxna utomstående" att jag skulle gjort abort nu och bara haft ett barn för jag har inget jobb eller livserfarenhet och det tycker jag är fel . Men hade jag varit i 30 års åldern så hade ingen gnällt. För då är man plötsligt mogen för barn
    Folk hade gnällt då med.

Varför uppfattar du folk om de har något emot dig för att du just är ung och förälder?
  • Donum
    Mimmlas skrev 2011-08-02 11:52:50 följande:
    Detta var precis vad jag skrev om, någon som är äldre frågar sig själva om de är redo. Inte skaffar barn för att de har lust eller vill.
    Jag skaffade barn för att jag hade lust och ville. Inte för att jag kände mig redo för det. Jag tänkte inte i de banorna. Jag förutsatte (och förutsätter) att något som miljarder av människor har gjort före mig är genomförbart. 
  • Mimmlas
    Donum skrev 2011-08-02 12:01:51 följande:
    Jag skaffade barn för att jag hade lust och ville. Inte för att jag kände mig redo för det. Jag tänkte inte i de banorna. Jag förutsatte (och förutsätter) att något som miljarder av människor har gjort före mig är genomförbart. 
    Så du funderade inte alls på om du var redo för att sätta ett barn till världen?
  • Kajee
    Welma skrev 2011-08-02 11:56:28 följande:
    Men snälla nån. Man behöver inte ha mer energi för att man är 20. De flesta kommer nog ihåg hur det var att vara barn. Jag gör det, man glömmer inte bort det för man blir äldre.
    Jag har alltid undrat hur man kan "veta" så säkert hur mycket man är som förälder när man är 20 än 35. Dels är det individuellt, men sen är det väl väldigt svårt att veta hur man är som 35-åring när man inte varit där själv. Överhuvudtaget "vet" tonåringar enligt vad de själva tror så mycket mer än de som är äldre. När man blir äldre så inser man hur fel man hade då.

Det är min åsikt att de som har mest problem med att "Någon" ser der på unga föräldrar eller påstår att så många tycker att unga föräldrar är sämre, det är de unga föräldrarna själva. Jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda tråd på FL tex som startats av en äldre förälder med syftet att klaga på unga föräldrar. Däremot så har unga föräldrar en enastående förmåga att uttala sig nedlåtande om äldre föräldrar i såna här trådar. Varför i hela ... gör ni en så stor grej av det?  
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Pontusprinsessa
    Welma skrev 2011-08-02 11:58:53 följande:
    Folk hade gnällt då med.

Varför uppfattar du folk om de har något emot dig för att du just är ung och förälder?
    Just därför. Man kommer till en punkt där man tröttnar på allt gnäll och får man höra massa gnäll jämt så sätter det sig på psyket. Och hade folk inte gnällt så förbannat så kanske till och med jag hade klarat av att ha barnvakt men i hallsberg så funkar det inte så för där funkar det så här:
    ung med barnvakt ibland-dålig mamma
    Ung med mer än 1 barn-slampa-dålig mamma
    ung - dålig mamma

Äldre- kanon bra mamma
    Äldre som tex pundar- bra mamma för hon är ju iaf äldre.

Så ja man kan bli trött på gnäll
Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?