• colan84

Hur vet jag hur mycket mjölk mitt barn får i sig vid amning?

Har problem med amningen, vet inte varför med min son blir aldrig mätt. Han är hungrig konstant om jag inte ger ersättning (kommit överräns med bvc). Jag ammar först, för att sedan ge ersättning. Problemet är, i och med att han inte blir mätt på min bröstmjölk att han inte vill släppa bröstet, och jag vet inte när jag ska ge ersättningen? Hur vet jag hur mycket han fått i sig? Han skulle kunna ligga vid mitt bröst 6 timmar i sträck, och ändå protestera när jag tar bort honom. Han får 90 i ersättning och är 6 veckor. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hur vet jag hur mycket mjölk mitt barn får i sig vid amning?
  • skånegås

Man vet inte hur mycket de får men det är helt normalt att de vill amma timvis i sträck... Det gör de för att öka mjölkproduktionen eller för att det är mysigt och ger du då ersättning är risken att du får för lite mjölk då det inte stimuleras tillräckligt...

• Natulcien

Det är ju omöjligt att veta hur mycket bebisen får i sig via amning om man inte väger bebisen på en väldigt exakt våg både före och efter amning. Och det är ju lite meckigt...

Men å andra sidan är ju din son så liten så det är ju inte ovanligt att amma "hela tiden" då. Och att han vill snutta ofta och hela tiden behöver ju inte betyda att han inte är mätt, utan han kanske bara har behov av närhet och att få suga?

Eller tappar han i vikt?

• Snabeldrake

Amning är inte bara mat för en bebis, det är närhet, tröst och massa kärlek. Att han ammar så ofta kanske är för att öka din produktion och för att han är mammig. Så länge han inte tappar vikt så är det ju helt normalt.

• Dr Mupp

Det är meningen att det ska amma hela tiden. De smälter ett mål bröstmjölk på ca 15 minuter.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Alexi

Det bästa är om man slutar fundera i termer som mätt när det gäller spädbarn. Blir han nöjd vid bröstet, låt honom ligga där. Min son låg där konstant första månaderna.

• Krake

Men allvarligt, skulle ni sta ut med att amma sex timmar i sträck (flera ggr per dygn antar jag) i manader? Och även om man tycker det är underbart lär ju bröstvartorna säga ifran. Jisses.

Den stora fragan är ju hur det är med vikten. Har ni haft problem där? Annars är han kanske inte hungrig utan bara vill suga, och da kanska napp kan vara ett alternativ sa att tuttarna far vila nagon gang.

Moster, inte monster.
  • SuzR

Hade samma problem med min dotter. Jag ammade timme ut och timme in, trodde mina bröst skulle trilla av. Jag ammade först 30 min och sen gav ersättning och då blev hon nöjd. Visserligen ville hon fortsätta amma men det var ju bara snuttandet hon var ute efter, hon var ju mätt egentligen. Var hon inte nöjd så lät jag henne snutta på bröstet och sen bytte jag ut bröstet mot nappen. Hon gick på den ibland:) sen blev det bättre när hon blev ytterligare några veckor och håller sig längre på dagen så behöver jag inte amma hela tiden. Jag ger fortfarande ersättning på kvällen så att hon ska hålla sig längre under natten. Då vaknar hon bara en gång!

• Mysanochmimer
    Krake skrev 2011-08-02 13:19:03 följande:
    Men allvarligt, skulle ni sta ut med att amma sex timmar i sträck (flera ggr per dygn antar jag) i manader? Och även om man tycker det är underbart lär ju bröstvartorna säga ifran. Jisses.

Den stora fragan är ju hur det är med vikten. Har ni haft problem där? Annars är han kanske inte hungrig utan bara vill suga, och da kanska napp kan vara ett alternativ sa att tuttarna far vila nagon gang.
    Ja jag skulle göra det, eftersom helamning är viktigt för mig.
    Kommer nu när 2'an kommer se till att lära oss amma i sjal tidigt för att underlätta när jag kommer han en 19 månaders samtidigt.
  • Mysanochmimer
    colan84 skrev 2011-08-01 17:24:04 följande:
    Har problem med amningen, vet inte varför med min son blir aldrig mätt. Han är hungrig konstant om jag inte ger ersättning (kommit överräns med bvc). Jag ammar först, för att sedan ge ersättning. Problemet är, i och med att han inte blir mätt på min bröstmjölk att han inte vill släppa bröstet, och jag vet inte när jag ska ge ersättningen? Hur vet jag hur mycket han fått i sig? Han skulle kunna ligga vid mitt bröst 6 timmar i sträck, och ändå protestera när jag tar bort honom. Han får 90 i ersättning och är 6 veckor. Någon med erfarenhet?
    det tråkiga , om du nu vill amma, är att eftersom du ger ersättning så ökar inte mjölkmängden i den mån den ska.
    Du kommer aldrig upp i tillräcklig produktion eftersom bebisen får ersättning också.

Att han inte slutar tutta är antagligen sugbehovet och närheten som gör.
    Sen är det som Tjabba skrev meningen att dom ska amma ofta eftersom bröstmjölken är lättsmält.
  • Dr Mupp

Jag ammade i snitt 40 ggr per dygn under den perioden jag helammade. På kvällrna satt jag ofta och amamde i timmar i sträck. Det är så det är att ha en bebis.
  • Thursday
    Dr Mupp skrev 2011-08-02 14:25:58 följande:
    Jag ammade i snitt 40 ggr per dygn under den perioden jag helammade.
    Då lär du ju inte ha suttit i sex timmar varje gång...
  • Dr Mupp
    Thursday skrev 2011-08-02 14:30:22 följande:
    Då lär du ju inte ha suttit i sex timmar varje gång...
    Vad är att sitta sex timmar i sträck? Jag satt ofta så länge, men bebisen somnade till bröste och sov med bröstet i munnen, vaknade om jag tog bort honom och började amma igen. väldigt normalt beteende.
  • Alexi

Ja absolut, jag har gjort det i flera månader med sonen.
  • colan84
    Natulcien skrev 2011-08-01 17:26:46 följande:
    Det är ju omöjligt att veta hur mycket bebisen får i sig via amning om man inte väger bebisen på en väldigt exakt våg både före och efter amning. Och det är ju lite meckigt...

Men å andra sidan är ju din son så liten så det är ju inte ovanligt att amma "hela tiden" då. Och att han vill snutta ofta och hela tiden behöver ju inte betyda att han inte är mätt, utan han kanske bara har behov av närhet och att få suga?

Eller tappar han i vikt?
    Jag tycker att det är mysigt att amma, men inte lika mysigt när han börjar gråta och dra i tutten med munnen för att det inte kommer något =/. Han får gärna ligga och snutta och mysa, men jag vill att han ska vara mätt.

Han har haft problem med magen, och enligt bvc ska han inte småsnutta utan ha fasta ättider. Om han småsnuttar, får aldrig hans tarm och mage vila.

Han stod stilla i vikt ett tag tills jag började med ersättning.
  • colan84

Ja, man måste ju även tänka på sin egna kropp. Om barnet småsnuttar hela tiden, hinner kroppen inte tillverka den tjocka mjölken och det blir en liten ond cirkel tror jag. Min son får mycket närhet, han ligger på min mage och sover, blir buren i bärsele mm. Närhet behöver inte inte alltid handla om amning.

Han stod stilla i vikt ett tag, tills vi började med ersättning. Han har även ett stort sugbehov (som alla bäbisar), som tillfredsställs med napp eller mitt lillfinger :)
  • ToK
    colan84 skrev 2011-08-02 21:32:13 följande:
    Ja, man måste ju även tänka på sin egna kropp. Om barnet småsnuttar hela tiden, hinner kroppen inte tillverka den tjocka mjölken och det blir en liten ond cirkel tror jag. Min son får mycket närhet, han ligger på min mage och sover, blir buren i bärsele mm. Närhet behöver inte inte alltid handla om amning.

Han stod stilla i vikt ett tag, tills vi började med ersättning. Han har även ett stort sugbehov (som alla bäbisar), som tillfredsställs med napp eller mitt lillfinger :)

När man ammar ofta, "hela tiden", så är mjöken snarare tjock hela tiden eftersom det inte hinner tunnas ut så att säga. Så det är tvärt om mot vad du skriver.

Vi har också ammat många timmar i sträck, många gånger. Om hon inte verkade bli mätt bytte jag bröst, lät henne amma där ifrån, sen byta tillbaka, och så tillbaka igen. Och så höll det på. Har funkat kanon, även om man blev trött av att sitta i soffan och amma från morgon till kväll. Det blir bättre. 
  • cosinus

Du kan ju testa att väga som någon skrev. Så gjordes på BB för att se hur mycket min son fick i sig. Väg barnet med kläder, blöja och hela kitet, kissar barnet så är vikten kvar i blöjan. Amma och väg igen. Men du måste ha en exakt våg så jag skulle göra detta på BVC om möjligt. Vårt BVC har en våg i väntrummet så där skulle det funka att göra ett sånt här test.

• colan84
    cosinus skrev 2011-08-02 21:41:27 följande:
    Du kan ju testa att väga som någon skrev. Så gjordes på BB för att se hur mycket min son fick i sig. Väg barnet med kläder, blöja och hela kitet, kissar barnet så är vikten kvar i blöjan. Amma och väg igen. Men du måste ha en exakt våg så jag skulle göra detta på BVC om möjligt. Vårt BVC har en våg i väntrummet så där skulle det funka att göra ett sånt här test.
    Har fått det tipset också, ska till bvc imorn.. kanske ska gå dit lite tidigare och väga. :)
  • Dr Mupp
    colan84 skrev 2011-08-02 21:45:17 följande:
    Har fått det tipset också, ska till bvc imorn.. kanske ska gå dit lite tidigare och väga. :)
    Tänk på att om den sta bli förlitligt så måste du väga före och efter varje amningsmål samt väga kissa och bajsblöjor så du vet hur mycket som försvinner den vägen. Annars kommer en amningsvägning inte säga ett smack.
    colan84 skrev 2011-08-02 21:25:11 följande:
    Jag tycker att det är mysigt att amma, men inte lika mysigt när han börjar gråta och dra i tutten med munnen för att det inte kommer något =/. Han får gärna ligga och snutta och mysa, men jag vill att han ska vara mätt.

Han har haft problem med magen, och enligt bvc ska han inte småsnutta utan ha fasta ättider. Om han småsnuttar, får aldrig hans tarm och mage vila.

Han stod stilla i vikt ett tag tills jag började med ersättning.
    nej men titta så ovanligt en okunnig BVC sköterska. Tänk att de aldrig kan lära sig.
    Magknip blir inte bättre av att styra amningen. Det bästa vid magknip är att amma ofta ofta, så att han aldrig blir ledsen = sväljer luft eller vrålhungrig = sväljer luft. Bröstmjölk innhåller även ämnen som är lugnande och till viss del smärtlindrande, han har alltså mindre ont när han ammar.
Svar på tråden Hur vet jag hur mycket mjölk mitt barn får i sig vid amning?